• 3-3
  • 2-22
  • IIRC

Główne mierniki strategiczne

* Zysk netto przypisany właścicielom jednostki dominującej

* Wartość skorygowana (zmiana metodyki uwzględniania przychodów wewnątrzgrupowych w placówkach medycznych

* Aktywa klientów zewnętrznych pod zarządzaniem TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI

Realizacja w 2022 roku

* Składka przypisana brutto Grupy kapitałowej PZU

* Dane za III kw. Nie uwzględnia nowych zasad ujętych w piśmie okólnym KNF do zakładów ubezpieczeń z 16.04.2021

* Zysk netto przypisany właścicielom jednostki dominującej

Strategia Grupy PZU na lata 2021- 2024 określa 4 główne obszary ambicji, w ramach których wyznaczono kierunki działań strategicznych:

Obszar 1 - stabilna dywidenda oraz wzrost przypisu składki i przychodów

Obszar 2 – wykorzystanie potencjału Grupy PZU

Obszar 3 - innowacyjna grupa finansowa

Obszar 4 - zrównoważony wzrost

Budowa najbardziej kompleksowej oferty na rynku

Oferta 360° jest spersonalizowaną, kompleksową i dynamiczną ofertą produktów dopasowaną do stale zmieniających się oczekiwań i potrzeb klientów na każdym etapie życia. Łączy ona usługi wszystkich obszarów działalności Grupy, przez co klient ma dostęp do produktów ubezpieczeń majątkowych, ubezpieczeń na życie, produktów zdrowotnych i bankowych oraz indywidualnych rozwiązań ochronnych i inwestycyjnych.

W 2022 roku PZU wprowadził nowe, kompleksowe ubezpieczenie wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz towarzystw budownictwa społecznego – PZU Dla Wspólnot i Spółdzielni. Dla członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych dostępny jest również nowy produkt – PZU Bezpieczne Lokum. PZU wdrożył także produkt w linii ubezpieczeń komunikacyjnych sprzedawany łącznie z OC lub AC – PZU Auto Opony. Uruchomione zostało również Ubezpieczenie grupowe PZU Na Życie Plus. To nowa oferta, dzięki której pracodawca może zapewnić swoim pracownikom i ich rodzinom ochronę ubezpieczeniową wraz z opieką medyczną, w ramach jednej wielowymiarowej umowy i jednego procesu sprzedażowego. Dla klientów, którzy chcą bezpiecznie lokować swój kapitał, uruchomiono produkt – PZU Bezpieczny Zysk – ochrona twojego kapitału. To krótkoterminowa polisa na życie i dożycie z gwarantowaną wypłatą środków po zakończeniu umowy.

TFI PZU dodało siedem nowych funduszy do portfela pasywnego inwestowania dostępnego dla użytkowników inPZU. Oferta została rozszerzona o sześć funduszy akcji i jeden obligacji inflacyjnych. Nowości to produkty tematyczne alokujące zasoby w ściśle określone obszary, takie jak OZE (inPZU Akcje Sektora Zielonej Energii), złoto (inPZU Akcje Rynku Złota), czy nieruchomości (inPZU Akcje Sektora Nieruchomości). W ramach współpracy z bankami, wdrożono dwa nowe produkty. Pewny Profit w Banku Pekao i Bezpieczne Jutro w Alior Banku to nowe produkty PZU Życie z gwarantowaną stopą zwrotu w kanale bancassurance wykorzystujące potencjał wysokich stóp procentowych. Od listopada 2022 roku oferta Banku Pekao została rozszerzona o indywidualne ubezpieczenie na życie dla kredytobiorców kredytów mieszkaniowych/pożyczek zabezpieczonych hipoteką.

 

Usługi wspierające dla przedsiębiorców

Grupa PZU rozszerza ofertę dla przedsiębiorców o usługi wspierające, jakimi są:

  • pomoc w zarządzaniu ryzykiem przez usługi doradcze i wdrożenie nowoczesnych narzędzi oraz
  • zapewnienie systemu IT zarządzającego flotami (obsługa ubezpieczeń, zarządzania ryzykiem flotowym, usługi doradcze, bieżące wsparcie prawne dla polskich flot międzynarodowych).

Nowym rozwiązaniem w ofercie PZU jest PZU iFlota – nowoczesny system do zarządzania flotą pojazdów, który tworzą trzy współpracujące ze sobą i uzupełniające się moduły: (i) zarządzanie flotą, (ii) zarządzanie ubezpieczeniem oraz (iii) zarządzanie bezpieczeństwem. Podstawową funkcją PZU iFlota jest możliwość zarządzania flotą, z ewidencją pojazdów, kierowców i różnego rodzaju kosztów, a także obsługą m.in. kart paliwowych i usług serwisowych. Dodatkowo system PZU iFlota umożliwia zarządzanie ubezpieczeniem, tj. dostęp do danych o bieżących polisach i szkodach z AC i OC dla klienta i pośrednika ubezpieczeniowego oraz zgłaszanie szkód z poziomu aplikacji. Trzecim modułem systemu jest moduł prewencyjny, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa floty. Na bazie historii szkód i jej analizy, zarządzający flotą uzyskuje informacje o działaniach prewencyjnych, które należy wdrożyć, by zmniejszyć liczbę i dotkliwość szkód. W ramach programu iFlota, PZU rozwija usługę dla klientów korporacyjnych prowadzącą krok po kroku przez proces wprowadzania pojazdów elektrycznych i zarządzania nimi. Obejmuje ona analizę floty, dobór odpowiednich modeli aut elektrycznych, planowanie ewentualnej inwestycji w infrastrukturę ładowania i zarządzanie flotą mieszaną lub elektryczną.

Wykorzystanie potencjału portfela i wiedzy o kliencie

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi i nowych technologii Grupa PZU usprawnia zarządzanie relacjami z klientami. W tym celu wykorzystuje nowe środowiska analityczne automatyzujące i wspierające procesy decyzyjne. Wprowadzenie CRM Interakcyjnego usprawni komunikację z klientem przez co procesy sprzedażowe będą bardziej efektywne. Prowadzone są również działania operacyjne między PZU i bankami z Grupy PZU np. realizacja kampanii CRM-owych do klientów banków, dla których banki pozyskały zgody marketingowe.

Stworzenie nowoczesnych ekosystemów biznesowych

Grupa PZU chce być dostawcą kompleksowych rozwiązań, które pomogą klientom prowadzić zdrowe życie i zrównoważony biznes, zapewnią opiekę medyczną rodzinie lub pracownikom, ochronią majątek i pomogą go pomnażać, dadzą poczucie stabilizacji i należytego zadbania o bliskich bez względu na to, co przyniesie przyszłość. Celem Grupy jest rozwój ekosystemów biznesowych zarówno dla klientów instytucjonalnych i indywidualnych.

Celem budowy ekosystemu benefity jest tworzenie nowych interakcji z klientami na bazie czynności życia codziennego takich jak aktywność fizyczna, zdrowy styl życia, sport, zdrowie, rodzina, bezpieczeństwo.

W skład ekosystemu wchodzi zestaw zaawansowanych narzędzi cyfrowych adresowanych zarówno dla pracodawców i klientów indywidualnych. Pracodawcy w ekosystemie znajdują funkcjonalności zarządzania benefitami pozapłacowymi, animowania społeczności swoich pracowników, a także obsługi wniosków i procesów obsługowych, zaś użytkownicy końcowi dostęp do różnych typów benefitów: produktów i usług Grupy PZU jak np. PZU Sport, PZU Cash, PZU Zdrowie oraz do licznej oferty partnerów zewnętrznych.

Jest to rozbudowany ekosystem zapewniający gruntowną pomoc, w którego skład wchodzi między innymi wsparcie przy zakupie lub sprzedaży samochodu, kontrola stanu technicznego pojazdu, ewentualne naprawy i pomoc prawna, serwis ogumienia, serwis szyb, holowanie pojazdu oraz zorganizowanie samochodu zastępczego. Na platformie oferowane są również rabaty na usługi u partnerów Grupy. Wszystkie usługi dostępne są w jednym miejscu, poprzez bezpieczne i przyjazne dla użytkownika narzędzia cyfrowe. Platforma dla kierowców dostępna jest dla każdego, nawet dla osób nieposiadających ubezpieczenia. Do oferty PZU Pomoc w Drodze zaimplementowany został produkt Ekosystemu Kierowcy dotyczący sprawdzenia stanu technicznego pojazdu przed zakupem.

W ramach obszaru zdrowia Grupa PZU proponuje usługi z zakresu zdrowego odżywiania się i aktywności ruchowej, badań profilaktycznych oraz pełnej opieki medycznej – w formie ubezpieczeń, abonamentów lub jednorazowych płatnych świadczeń. System będzie obejmował telekonsultacje, zdalne monitorowanie stanu pacjentów oraz leczenie domowe, zapewniając zarazem wszystkim chętnym szybki dostęp bezpośredni do lekarzy w stale rozwijanej i integrowanej sieci własnych placówek PZU Zdrowie. W 2022 roku oferta PZU Zdrowie została rozszerzona o pakiety rodzinne, partnerskie oraz abonamenty dla seniorów i młodych dorosłych. PZU Zdrowie udostępnił również opcję ratalnych płatności dla klientów, którzy kupują pakiety medyczne w portalu mojePZU. Nowa metoda pozwala opłacać usługi operatora medycznego za pomocą kredytu oferowanego przez Alior Bank. Dodatkowo uruchomiony został e-sklep PZU Zdrowie, w którym klienci indywidualni mogą nabywać wygodnie pakiety zdrowotne dla siebie i bliskich. W ofercie e-commerce operatora medycznego są: abonamenty, zestawy badań oraz pojedyncze wizyty, z których można korzystać w sieci placówek PZU Zdrowie w całym kraju.

  • 3-3

Specjalna oferta dla seniorów

W odpowiedzi na wyzwania związane ze zmianami demograficznymi Grupa PZU wprowadza ofertę dedykowaną poprawie dobrostanu seniorów. Docelowa będzie ona obejmowała: ubezpieczenia odpowiadające ich oczekiwaniom co do zakresu oraz kanałów sprzedaży i obsługi, usługi medyczne ze szczególnym uwzględnieniem zdalnej opieki w domu i leczenia sanatoryjnego, specjalne, bezpieczne produkty bankowe i inwestycyjne, a także pakiet usług wspierających seniorów w codziennym życiu i aktywnościach wspólnotowych – od pomocy w dojeździe do lekarza, dostarczeniu leków, zorganizowaniu fizjoterapii, po naprawy domowe czy uczestnictwo w zajęciach sportowych i kursach. W ramach prac zrealizowanych w 2022 roku, wdrożono m.in „Pakiet medyczny 67+”, którego celem jest pomoc osobom dojrzałym w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia, a także możliwość zabezpieczenia się na wypadek jego pogorszenia. Oddziały PZU jako pierwsze w branży ubezpieczeniowej w Polsce otrzymały międzynarodowy Certyfikat Znaku Jakości OK SENIOR® – wyróżnienie przyznawane przez organizację OK SENIOR Polska w partnerstwie z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej.

ZWIĘKSZANIE AKTYWNOŚCI
I BUDOWANIE WSPÓLNOTY
OPIEKA
MEDYCZNA
OFERTA USŁUG
WSPIERAJĄCYCH
OFERTA BANKOWA
I INWESTYCYJNA
UBEZPIECZENIA

Wprowadzenie zintegrowanego podejścia do wszystkich kanałów dystrybucji

W celu usprawnienia kontaktów z klientami, Grupa PZU podejmuje działania zmierzające do wprowadzenia rozwiązania opartego o omnikanałowość. Polega ono na rozwoju hybrydowych ścieżek obsługi w procesie obsługi i sprzedaży. Digitalizacja procesów sprzedażowych i posprzedażowych zapewni wzrost ich efektywności i stworzy nowy kanał do aktywizacji agentów.

Wykorzystanie potencjału spółek w Grupie PZU

LINK4 osiągnie ponad 22% wzrost składki przypisanej brutto (do 1,3 mld zł) do 2024 roku dzięki m.in. dalszej, konsekwentnej transformacji cyfrowej. Analityka będzie źródłem wzrostu i oszczędności w procesach marketingu, sprzedaży, obsługi szkód oraz lepszym zarządzaniem klientami we wszystkich kanałach (omnikanałowość). Przełoży się to także na zwiększenie udziału LINK4 w rynku OC do ponad 6%, a w konsekwencji do wzrostu udziału w rynku ubezpieczeń majątkowych do około 3%.

W 2022 roku LINK4 rozszerzył swoje kanały dystrybucji i udostępnił do sprzedaży polisy komunikacyjne w Banku Pekao oraz w porównywarce Santander Bank. Składka przypisana brutto LINK4 na koniec 2022 roku wyniosła 1,2 mld zł.

TUW PZUW – zwiększy składkę przypisaną brutto o ok. 62% do 1 mld zł w perspektywie do 2024 roku, co przełoży się na 2,3% dodatkowego udziału Grupy PZU w rynku. Zakładane wzrosty zostaną osiągnięte dzięki m.in. efektywności operacyjnej i kosztowej. Zostaną również wprowadzone nowe produkty, m.in. w obszarze cyberbezpieczeństwa.

W 2022 roku TUW PZUW z dwuletnim wyprzedzeniem osiągnął strategiczny cel zakładany na 2024 rok i przekroczył 1 mld zł rocznego przypisu składki.

Bank Pekao i Alior Bank – zwiększenie przychodów ze współpracy ubezpieczeniowo-bankowej o około 200% (w okresie trwania Strategii 2021-2024), w porównaniu do okresu trwania poprzedniej Strategii (2017-2020). Oznacza to wzrost skumulowanej składki przypisanej brutto ze współpracy z bankami do poziomu około 3 mld zł. Zostanie to osiągnięte dzięki wykorzystaniu potencjału bazy 22 mln klientów oraz dostarczeniu im dostosowanej do ich potrzeb rozszerzonej, kompleksowej oferty ubezpieczeniowobankowej uwzględniającej m.in. ubezpieczenia komunikacyjne, ochronne, kredytów, majątkowe, podróżne, leasingów i grupowe.

W ramach współpracy PZU z bankami w Grupie, klienci Banku Pekao w pakiecie z kartą kredytową otrzymują ubezpieczenia: zakupów, transakcji Internetowych oraz podróżne. Dzięki nim mogą otrzymać zwrot kosztów kupionych przy użyciu karty kredytowej towarów w przypadku ich zniszczenia, uszkodzenia czy utraty. PZU zapewnia także klientom płacącym za zakupy w internecie kartą, zwrot kosztów zakupu towaru, jeśli dostarczony towar jest np. wadliwy lub niezgodny z zamówieniem, a klient ma problemy z odzyskaniem pieniędzy od sprzedawcy. Klienci banku otrzymują możliwość wyboru jednego spośród 3 dostępnych pakietów: Standard, Złoty i Platynowy, które można elastycznie zmieniać w aplikacji mobilnej PeoPay. W pakietach Złotym i Platynowym klient otrzymuje ubezpieczenia podróżne w Polsce i za granicą, a także dodatkowe korzyści od Banku Pekao ułatwiające podróżowanie. Natomiast polisy komunikacyjne PZU są dostępne w Banku Pekao w oddziałach, bankowości elektronicznej Pekao24 i mobilnej PeoPay. Oprócz oferty PZU, Bank Pekao udostępnia również ubezpieczenia komunikacyjne LINK4 – w formie miniporównywarki dwóch towarzystw ubezpieczeniowych.

W 2022 roku uruchomiono również Pewny Profit w Banku Pekao i Bezpieczne Jutro w Alior Bank – nowe produkty PZU Życie z gwarantowaną stopą zwrotu w kanale bancassurance wykorzystujące potencjał wysokich stóp procentowych.

Wdrożenie nowych technologii w procesie obsługi szkód i świadczeń

Dzięki rozwojowi technologii z obszaru sztucznej inteligencji, robotyzacji i Big Data proces obsługi szkód i świadczeń będzie mógł być bardziej zautomatyzowany. Zapewni to spełnienie oczekiwań klientów i wzmocnienie przewag konkurencyjnych.

PZU, jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce, udostępnił swoim klientom innowacyjne narzędzie wykorzystujące algorytmy sztucznej inteligencji (AI) przy obsłudze szkód komunikacyjnych. Asystent AI sporządza wstępny kosztorys naprawy na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta przez udostępnioną aplikację, co znacznie usprawnia proces wyceny szkód. PZU obsłużył przy wsparciu narzędzi opartych o AI już ponad kilkaset tysięcy szkód komunikacyjnych o wartości kilku miliardów złotych.

Kompleksowa, sprawna i przyjazna obsługa

Grupa PZU doskonali obsługę szkód i świadczeń. Dostosowanie się do nowych oczekiwań klientów pozwoli zapewnić zwinne i przyjazne procesy obsługowe. Dostęp do szerokiej sieci naprawczej, sprawny proces obsługowy oraz szybka wypłata odszkodowań lub świadczeń wpływa na wzmocnienie pozycji Grupy PZU jako najbardziej wiarygodnego ubezpieczyciela na rynku.

Dzięki portalowi mojePZU klienci mogą m.in. kupić polisę, sprawdzić swoją ochronę ubezpieczeniową, zgłosić szkodę i sprawdzić jej status, umówić wizytę lekarską. Serwis jest stale rozwijany i uzupełniany o kolejne funkcjonalności i usługi m.in. w obszarze sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i wznowień, obsługi szkód i świadczeń oraz w obszarach zdrowia i inwestycji. Na koniec 2022 roku z portalu mojePZU korzystało ponad 3,3 miliona użytkowników.

Rewolucja na rynku prywatnej opieki zdrowotnej

Grupa PZU chce zostać kompleksowym doradcą medycznym dzięki rewolucyjnemu podejściu do opieki zdrowotnej. Nowy, bardziej proaktywny model zarządzania relacjami z klientem oraz zwiększona sprzedaż abonamentów i badań medycyny pracy (również w formie telemedycyny) zwiększą przychody oraz wzmocnią relacje z klientami. Kompleksowa oferta produktów zdrowotnych i pokrewnych w ramach ekosystemu zdrowia pozwoli na wzrost dotarcia do klientów indywidualnych. Zaangażowanie w edukację w zakresie zdrowia, aktywność w mediach społecznościowych oraz najwyższa jakość obsługi zwiększą świadomość i wizerunek marki PZU Zdrowie. Poza wdrożeniem nowego modelu, planowana jest również współpraca z systemem ochrony zdrowia oraz wewnętrzna integracja placówek medycznych. W 2022 roku działania skupione były na rozszerzeniu oferty o nowe pakiety medyczne oraz otwarciu nowych placówek medycznych w Łodzi, Gdańsku i Krakowie.

Dalszy rozwój w krajach bałtyckich

Grupa PZU stawia na dalszy rozwój organiczny w krajach bałtyckich. Jednocześnie stale monitoruje rynek pod kątem celów akwizycyjnych. Celem strategicznym jest utrzymanie 8% udziału składki przypisanej brutto z rynków zagranicznych w łącznym, rosnącym przypisie Grupy PZU. W 2022 roku spółki Grupy PZU na rynku bałtyckim zanotowały wzrost przypisu składki o 23%.

Strategia ESG PZU i PZU Życie „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024

nowoczesna organizacja zarządzana w sposób odpowiedzialny

Realizacja celów
Mierniki uwzględnione w strategii biznesowej 2021 2022 2024
Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych Spółki i skaskadowanie ich do realizacji przez Wyższą Kadrę Kierowniczą
Włączenie wymagań ESG w 70% kluczowych procesów zakupowych Opracowanie metodyk 46% 70%
Pozostałe mierniki ESG
60% pracowników objętych programem z zakresu współpracy międzypokoleniowej (łącznie wszyscy uczestnicy szkoleń w latach 2021-2024) Opracowanie szkoleń 14% 60%
60% pracowników uczestniczących w kompleksowym programie edukacyjnym z zakresu zrównoważonego rozwoju (łącznie wszyscy uczestnicy szkoleń w latach 2021-2024) Opracowanie programu 11% 60%
Ocena 100% dostawców o statusie kluczowy pod kątem ryzyka ESG Opracowanie metodyk 55% 100%
Przystąpienie do co najmniej 3 nowych inicjatyw / organizacji / partnerstw – promujących zrównoważony rozwój 2 3
(łącznie 5)
3

wsparcie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki oraz zrównoważonej transformacji

Realizacja celów
Mierniki uwzględnione w strategii biznesowej
2021 2022 Wartość na 2024
Wzrost obecnego zaangażowania w inwestycje wspierające transformację klimatycznoenergetyczną o 500 mln PLN w latach 2021-2024 r. 450 717
(łącznie z zaangażowaniem z 2021)
500
Ocena pod kątem czynników ESG 55% inwestycji w sektorach wrażliwych na ryzyko ESG Opracowanie metodyki 82% 55%
Osiągnięcie do 2024 roku neutralności w zakresie emisji CO2 z własnej działalności (zakres 1 i 2 dla PZU i PZU Życie) przez ograniczanie emisji, zakup świadectw pochodzenia energii zielonej oraz offsetowanie emisji zakup świadectw pochodzenia energii zielonej ~80%
energii elektrycznej pochodzącej z OZE
~81%
energii elektrycznej pochodzącej z OZE
Pełna neutralność dla zakresu 1 i 2
Rekompensata emisji CO2 Offset 100%
emisji CO2 dla zakresu 1 i 2 emisji z 2020, tj. 17 tys. ton
CO2e przez zakup JDW
Offset 100% emisji CO2 dla zakresu 1 i 2 emisji z 2021, tj. 17,5 tys. ton CO2e
Pozostałe mierniki ESG
Rozwój oferty ubezpieczeniowej dla technologii wspierających transformację energetycznoklimatyczną w Polsce 3 produkty wspierające transformację 3 produkty wspierające transformację n/a
Ocena pod kątem czynników ESG 55% największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych na ryzyko ESG Opracowanie metodyki 20% 55%
Ograniczenie emisji CO2 ze źródeł własnych od 3 % do 10% do 2024 r. względem roku 2019 26,2%
redukcja emisji CO2
(metoda location-based)
25,5%
redukcja emisji CO2 (metoda location-based)
3%-10%
Ograniczenie zużycia energii elektrycznej PZU SA i PZU Życie od 3% do 10% do 2024 względem roku 2019 14,7%
ograniczenie zużycia energii elektrycznej
15,8%
ograniczenie zużycia energii elektrycznej
3%-10%

propagowanie zrównoważonego i bezpiecznego stylu życia

Realizacja celów
Mierniki uwzględnione w strategii biznesowej
2021 2022 Wartość na 2024
10-15 mln – Liczba odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważanego stylu życia (odbiorcy działań w danym roku) 10 mln 12,2 mln 15 mln
70% – Odsetek pracowników objętych programem w zakresie dobrostanu (well-being) (łącznie wszyscy odbiorcy działań w latach 2021-2024) Opracowanie strategii #DobryStan 39% 70%
Pozostałe mierniki ESG
Rozwój oferty produktowej uwzględniającej elementy zaangażowania społecznego Analiza działań >54 000 wystawionych polis Bezpłatne ubezpieczenie OC komunikacyjne dla obywateli Ukrainy Rozwój oferty
Procentowy udział objętych działaniami prewencyjnymi wpływającymi na ich zdrowie i bezpieczeństwo 18% 13,14% 10%
100 000 odbiorców działań partnerstwa branżowego na rzecz edukacji ubezpieczeniowej Działanie raportowane w 2021 za rok szkolny 2021/2022 409 135 100 000
Rozwój wolontariatu pracowniczego Liczba godzin przeznaczonych na wolontariat 12 179 75 865 50 000
Liczba beneficjentów 39 423 457 500 200 000
Zrównoważony wzrost – Strategia ESG „Rozwój w równowadze”

W ramach przyjętej Strategii ESG Grupa PZU podejmuje działania, które umacniają jej pozycję lidera i są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Grupa PZU na równi traktuje czynniki środowiskowe i klimatyczne, społeczne oraz zarządcze. PZU prowadzi działania w 3 głównych obszarach (#odpowiedzialna organizacja, #zaufany partner zielonej transformacji, #lepsza jakość życia).

Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych spółki i przekazanie ich do realizacji przez Wyższą Kadrę Kierowniczą

Cele ESG obejmują zadania związane z realizacją wskaźników efektywności strategii ESG, odnoszą się do kluczowych projektów i skierowane są do wybranych jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację działań strategicznych. Dzięki nadaniu celów ESG w całej organizacji PZU włączył w realizację idei zrównoważonego rozwoju również biura, które bezpośrednio nie są zaangażowane w działania strategiczne. Poziom realizacji tych celów ma wpływ na wynagrodzenie zmienne kadry zarządzającej za dany rok.

Cele ESG zostały nadane członkom Zarządu PZU oraz dodatkowo Zarządom wybranych spółek zależnych.

W roku 2022 w PZU i PZU Życie zrealizowanych zostało 30 celów uwzględniających czynniki ESG. Na 2023 rok zaplanowano rozszerzenie katalogu celów o działania związane z wymaganiami nowych regulacji w zakresie ESG (w tym Taksonomii UE).

70% kluczowych procesów zakupowych, przy których uwzględniono kryteria ESG

W PZU funkcjonuje Kodeks Dobrych Praktyk CSR Dostawców Grupy PZU. To zbiór zasad zarówno dla Grupy PZU, jak i dla wszystkich jej dostawców. Prowadzenie działalności zgodnie z Kodeksem oraz promowanie jego wartości, jest istotnym kryterium kwalifikacji i oceny potencjalnych kontrahentów.

W 2022 roku podczas cyklicznych warsztatów grupy roboczej zostały przeanalizowane możliwości włączenia wymogów ESG w procesy zakupowe. Po diagnozie rozpoczęto wdrożenie rozwiązania umożliwiającego ocenę spełnienia wymogów ESG. Obejmie ono m.in. aktualizację treści dokumentu Kodeksu dobrych praktyk CSR dostawców Grupy PZU z uwagi na nieco inne spektrum zagadnień ESG w relacji do społecznej odpowiedzialności biznesu. Aktualizacja została zaplanowana na 2023 rok. Po jej przeprowadzeniu elementem procesu ofertowania będzie wymóg akceptacji przez kontrahenta nowych zapisów.

Dla postępowań trwających bądź zakończonych w 2022 roku, PZU przeprowadził akcję informacyjną obejmującą uzyskanie stosownych oświadczeń od dostawców uczestniczących w kluczowych procesach zakupowych.

Wzrost obecnego zaangażowania w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną o 500 mln zł w latach 2021-2024

W 2022 roku PZU i TFI PZU kontynuowały rozpoczęte w poprzednim roku działania w kierunku finansowania transformacji energetycznej w Polsce.

W marcu 2022 roku TFI PZU przystąpiło do finansowania farmy wiatrowej w miejscowości Biały Bór z docelową mocą zainstalowaną na poziomie 144,9 MW. Projekt zlokalizowany jest w województwie zachodniopomorskim i składać się będzie z 42 turbin o mocach jednostkowych 3,45 MW każda. Sponsorami projektu są hiszpańska grupa wyspecjalizowana w realizacji projektów OZE – Uriel Renovables oraz francuski inwestor finansowy – Mirova, część grupy Natixis.

W kwietniu 2022 roku TFI PZU udzieliło finansowania na budowę 4 farm wiatrowych o łącznej mocy 108 MW. Projekty zlokalizowane są w Pruszczu, Markowicach (woj. kujawskopomorskie), Piaskach i Wyszkach (woj. wielkopolskie). Sponsorem projektu jest doświadczony holenderski fundusz infrastrukturalny DIF Capital Partners, którego zrealizowane inwestycje w OZE sięgają globalnie 3,3 GW. Zgodnie z harmonogramem dwa mniejsze projekty (Wyszki, Piaski) zostały ukończone w trzecim kwartale 2022 roku natomiast dwa pozostałe (Pruszcz, Markowice) powinny zostać ukończone na początku 2023 roku. Roczna produkcja farm wiatrowych finansowanych przez Grupę PZU powinna zapewnić zieloną energię elektryczną dla ponad 800 tys. gospodarstw domowych w Polsce.

Ocena pod kątem czynników ESG 55% największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych na ryzyko ESG

Zgodnie z wewnętrzną definicją, ocenie podlegają najwięksi korporacyjni klienci ubezpieczeniowi, którzy działają w sektorach wysoko i średnio-wrażliwych na ryzyko ESG oraz mają znaczący wpływ na przychody PZU.

Wysoko wrażliwe sektory obejmują branże, które w największym stopniu bazują na nieodnawialnych źródłach energii, odpowiadają za największy poziom emisji gazów cieplarnianych z emisji bezpośrednich i pośrednich, a także mają największy wpływ na degradację środowiska naturalnego. Do tej grupy zakwalifikowano: branżę paliwową, branżę wydobywczą oraz energetykę konwencjonalną. Do branż średnio-wrażliwych zakwalifikowano m.in.: branżę chemiczną, transportową, motoryzacyjną, budownictwo oraz rolnictwo.

Do wyboru branż wysoko i średnio wrażliwych na ryzyko ESG posłużyły wewnętrzne analizy. Zostały one przeprowadzone w oparciu o dane dotyczące krajowej emisji gazów cieplarnianych oraz udziału procentowego poszczególnych gałęzi przemysłu w emisji CO2. Dodatkowo wykorzystano zewnętrzne źródła danych, w tym dobre praktyki rynkowe, wytyczne międzynarodowych organizacji (OECD, UNEP FI, ECB) oraz wiodących agencji ratingowych, a także wymagania regulacyjne (Taksonomia UE).

Ocena klientów została przeprowadzona w oparciu o dwie autorskie metodyki dla podmiotów publicznych oraz niepublicznych, wypracowane w Grupie PZU pod kierownictwem PZU. W metodyce dla spółek publicznych zostały uwzględnione kwestie środowiskowe, społeczne i zarządcze. W obszarze środowiskowym zostały uwzględnione tematy takie jak: emisyjność gazów cieplarnianych, ślad węglowy, wpływ działalności na bioróżnorodność, poziom energochłonności, zarządzanie odpadami, obecne kluczowe, zdefiniowane przez firmę ryzyka środowiskowe i zarządzanie nimi, przyjęcie celu neutralności klimatycznej oraz strategii dekarbonizacji. W obszarze społecznym zdefiniowano zagadnienia dotyczące m.in.: przestrzegania praw pracowniczych, zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, uczciwej konkurencji i działalności społecznej. W obszarze ładu korporacyjnego uwzględniono m.in.: kwestie związane z różnorodnością organów zarządczych, zapobieganiem korupcji i nieuczciwej konkurencji, strukturą organów zarządczych i nadzoru, ochroną praw akcjonariuszy mniejszościowych, powiązaniem wynagrodzeń zarządów z realizacją celów z zakresu zrównoważonego rozwoju. Ocena przeprowadzona jest w oparciu o publiczne dane m.in. raporty niefinansowe, strategie oraz od zewnętrznego dostawcy. Na końcową ocenę ma wpływ również sektor, w którym działa spółka. Spółki niepubliczne oceniane są w oparciu o uproszczony kwestionariusz oceny ESG. Zastosowanie kryteriów ESG służy ocenie ryzyka i nie ma charakteru wykluczającego dla klientów.

W następnych latach ocenie poddawani będą kolejni klienci korporacyjni, zgodnie z wewnętrznym harmonogramem. Dodatkowo w 2023 roku zostaną wypracowane propozycje przełożenia oceny ESG na relacje biznesowe.

Osiągnięcie neutralności klimatycznej działalności własnej dzięki ograniczeniu emisji, zakupie zielonej energii oraz rekompensacie emisji CO2 (zakres emisji 1 i 2)

Grupa PZU od 2018 mierzy swoje emisje bezpośrednie i pośrednie. Co roku proces mierzenia emisji jest doskonalony, a zakres rozszerzany. Kalkulacja emisji jest poddawana niezależnej weryfikacji przez certyfikowanego weryfikatora. W 2022 roku w PZU i PZU Życie podjęto działania nakierowane na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2, związanych ze spalaniem paliw i zużyciem energii. W tym celu w 2022 roku zrealizowano montaż instalacji fotowoltaicznych w 7 lokalizacjach. Dodatkowo spółki rozbudowały flotę o 32 samochody o napędzie hybrydowym. Szacuje się, że przełoży się to na zmniejszenie rocznej emisji CO2 w kolejnych latach.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, droga do neutralności klimatycznej w pierwszej kolejności obejmuje główne spółki Grupy PZU: PZU i PZU Życie, które do 2024 planują osiągnąć neutralność klimatyczną przez redukcję zużycia energii, wykorzystanie OZE oraz offset emisji (realizacja projektów redukcyjnych, które przyczyniają się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych). Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem Strategii ESG PZU i PZU Życie dokonały rekompensaty emisji CO2, do powstania których przyczyniły się w 2021 roku. Do tego działania włączyły się również PTE PZU oraz TUW PZUW. Emisje zostały zrekompensowane przez zakup certyfikowanych jednostek offsetowych CERs, udostępnianych przez platformę ONZ (UN Carbon Offset Platform). W ramach zrekompensowania środowisku emisji wytworzonej w 2021 roku środki przeznaczono na rozwój energetyki wiatrowej w Indiach. Spółki zakupiły jednostki offsetowe odpowiadające emisjom dla PZU i PZU Życie 17 508 Mg CO2, PTE PZU 24 Mg CO2, TUW PZUW 68 Mg CO2.

W dalszej kolejności, do 2030 roku, planowane jest ograniczenie śladu węglowego kolejnych spółek w Grupie PZU i rozpoczęcie redukcji emisji w całym łańcuchu współpracujących z Grupą PZU podmiotów.

W latach 2040 – 2050 ambicją Grupy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej dostawców i partnerów a docelowo także klientów ubezpieczeniowych i inwestycji.

Osiągnięcie 10-15 mln odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważonego stylu życia w ciągu roku

W 2022 roku PZU przeprowadził ogólnopolską akcję profilaktyki zdrowotnej pod nazwą Zdrowe Życie. Inicjatywa została zrealizowana pod honorowym patronatem Pary Prezydenckiej, we współpracy z Ministerstwem Zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia, Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz Ministerstwem Edukacji i Nauki. Do akcji włączyło się również Narodowe Centrum Krwiodawstwa, Sanepid, Państwowa Izba Aptekarska oraz Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Jednym z elementów akcji Zdrowe Życie były zorganizowane przez PZU mobilne strefy zdrowia, w których można było bezpłatnie wykonać szereg badań tj. badania podstawowe (cukier, ciśnienie, cholesterol), spirometria, czy USG płuc, a wyniki skonsultować ze specjalistami – lekarzami PZU Zdrowie (internista, pulmonolog, dietetyk, dermatolog, kardiolog). W strefach dostępny był również mammobus, w którym przeprowadzane było badanie dla kobiet w wieku 50 – 69 lat. Pierwsza mobilna strefa zdrowia stanęła w dniach 3 – 4 czerwca 2022 roku pod Pałacem Prezydenckim w Warszawie. Przez następnych 5 miesięcy mobilna strefa zdrowia pokonując prawie 5 000 km odwiedziła 11 kolejnych miast w całej Polsce. W tym czasie zrealizowano ponad 34 tys. badań, konsultacji i usług medycznych.

10 maja 2022 roku PZU uruchomił powszechny program prewencyjny Dobra Drużyna PZU, w którym kluby i związki sportowe otrzymały dofinansowanie na organizację amatorskich zajęć, turniejów i zawodów sportowych dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia, w tym z niepełnosprawnościami. Program Dobra Drużyna w znaczący sposób ma zwiększyć aktywność fizyczną dzieci i młodzieży, co pozytywnie wpłynie na ich zdrowie, a w dorosłym życiu zmniejszy podatność na występowanie chorób i urazów.

Do programu zgłosiło się 1 667 podmiotów. Ostatecznie dofinansowanie otrzymały 351 podmioty. Łącznie program prewencyjny Dobra Drużyna PZU objął 45 tys. dzieci uprawiających 43 dyscypliny sportowe na terenie całego kraju, przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. P

PZU we współpracy z TVP 2 kontynuował realizację programu telewizyjnego Zacznij od zdrowia. Program emitowany był od października 2022 roku. Poruszano w nim najważniejsze kwestie związane z kształtowaniem nawyków mających pozytywny wpływ na zdrowie, m.in. regularnych badań oraz aktywnego stylu życia. Eksperci, wśród których byli lekarze PZU Zdrowie, odpowiadali na pytania dotyczące m.in. stanu zdrowia Polaków po pandemii, bezsenności, cukrzycy, otyłości i depresji. W programie podkreślano znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności sportowej dzieci i młodzieży.

Objęcie 70% pracowników ofertą programu w zakresie dobrostanu (well-being)

Przyjęta w 2021 roku strategia well-beingowa #DobryStan adresuje długoterminowe cele PZU w obszarze dbałości o dobrostan pracowników. Jest narzędziem i interaktywnym planem na zidentyfikowane i regularnie monitorowane wyzwania i oczekiwania pochodzące z wewnątrz organizacji oraz zewnętrznego otoczenia firmy. Zapewnia kompleksowe podejście oparte na trzech głównych filarach: dbaniu o energię życiową, budowaniu odporności psychicznej oraz optymalizowaniu stylu pracy. Wpływa na kształtowanie kultury organizacyjnej, w której centrum jest człowiek. Jej elementami jest dialog, zbieranie potrzeb i opinii pracowników, analiza wyników badań zaangażowania i przygotowanie adekwatnych działań.

Strategia promuje zdrowy styl życia, optymalny styl pracy, inspiruje i zachęca pracowników do wprowadzania w życie nawyków, które podnoszą efektywność i jakość funkcjonowania na co dzień. Podpowiada jak skutecznie łączyć role zawodowe i prywatne: pracownika, rodzica, opiekuna. Wykorzystuje nowoczesne technologie by wspierać pracowników w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.

W 2022 roku pracownicy mieli możliwość skorzystania z szeregu działań edukacyjnych i wsparcia w trudnych sytuacjach. Tematyka dobrostanowa została również zaakcentowana na corocznej konferencji dla pracowników #TyTworzyszPrzyszłość. Konferencja oprócz prezentacji trendów w zakresie przyszłości pracy była poświęcona utrzymaniu wysokiej efektywności, dobrego stanu zdrowia i samopoczucia pracowników. Idee strategii #dobrystan zostały uwzględnione m.in. w projekcie wdrożeniowym Nowego Modelu Pracy.