-
3-3
PZU podejmuje inicjatywy mające na celu redukcję wykorzystywanych surowców, tj. w szczególności wody i papieru. Drugim aspektem w inicjatywach na rzecz środowiska jest właściwa utylizacja urządzeń, które zostały przeznaczone do likwidacji.
Papier
PZU podejmuje działania, których celem jest przejście z korespondencji papierowej na elektroniczną. Działania te mają szczególne przełożenie na wysyłkę korespondencji wznowień ubezpieczeń komunikacyjnych i rolnych. W 2022 roku co czwarty klient otrzymał korespondencję wznowieniową w formie elektronicznej. Oznacza to roczne oszczędności w wysokości 7,6 mln złotych na kosztach materiałów, usługach wydruku i wysyłki.
-
301-1
Całkowite zużycie papieru w Grupie Kapitałowej PZU
Grupa PZU | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Papier [t] | 1 970* | 1 678 |
W roku 2022 72% formularzy ubezpieczeniowych w udziale wagowym było przygotowywanych na papierze z certyfikatem – wynik w skali obu spółek (PZU – 78%, PZU Życie 61%). W 2023 roku będzie kontynuowana realizacja założenia, że co najmniej 50% formularzy ubezpieczeniowych w udziale wagowym zostanie wykonana na papierach certyfikowanych. Wszystkie nowe urządzenia drukujące posiadają certyfikat Blue Angel i są wyposażone w moduł automatycznego druku dwustronnego (dupleks) – wszędzie tam, gdzie pozwala na to specyfika pracy, wydruk dwustronny jest ustawiany jako domyślna forma druku.
W PZU i PZU Życie systematycznie ogranicza się zakup i zużycie materiałów biurowych, w tym papieru, stale zmniejszając liczbę eksploatowanych drukarek. W 2022 roku kupowano papier z papierni zlokalizowanej na terenie Polski minimalizując tym samym ślad węglowy związany z transportem papieru. Dodatkowo papier Discovery jest produkowany z drzew eukaliptusa gałkowego , który dzięki innej strukturze włókien pozwala na osiągnięcie ok. 37% redukcji drewna zużywanego do produkcji papieru w stosunku do powszechnie używanych drzew takich jak sosna nadmorska czy brzoza papierowa.
-
301-1
Całkowite zużycie surowców w PZU i PZU Życie
PZU | PZU Życie | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2021 | 2022 | |
Papier [t] | 119 | 114 | 78 | 85 |
Zużycie papieru w PZU i PZU Życie
Rok | Papier w tonach | Zmiana |
---|---|---|
2017 | 290 | – |
2018 | 277 | -4,6% |
2019 | 276 | -0,3% |
2020 | 204 | -26,1% |
2021 | 197 | -3,4% |
2022 | 199 | 1,0% |
Redukcja liczby urządzeń drukujących w PZU i PZU Życie
Wolumen używanych telefonów komórkowych i modemów do recyklingu oraz odsprzedaż pracownikom firmy
Rok | Ilość w szt. |
---|---|
2018 | 2 602 |
2019 | do 2 030 |
2020 | ponad 3 000 |
2021 | 1 703 |
2022 | 1 046 |
Redukcja liczby urządzeń drukujących w PZU i PZU Życie
Rok | Liczba urządzeń drukujących pozostających w eksploatacji na koniec danego roku kalendarzowego |
Redukcja |
---|---|---|
2017 | 5 000 | – |
2018 | 4 750 | 5,0% |
2019 | 4 600 | 3,2% |
2020 | 4 540 | 1,3% |
2021 | 4 420 | 2,6% |
2022 | 4 290 | 2,9% |
Dobre praktyki spółek zależnych
Spółki Grupy PZU współpracują z firmami o najwyższych standardach zagospodarowania odpadów potwierdzonych stosownymi certyfikatami ekologicznymi. PZU i PZU Życie za cel postawiły sobie zwiększenie udziału zagospodarowania wtórnego w ogólnej liczbie likwidowanych składników majątku. W 2023 roku planowany jest dalszy udział zagospodarowania wtórnego w ogólnej liczbie likwidowanych składników majątku). Wskaźnik ten jest osiągany dzięki promowaniu sprzedaży składników majątku pracownikom i klientom zewnętrznym lub przekazywania w formie darowizny. Dodatkowo cyklicznie prowadzone są zbiórki używanych telefonów komórkowych i odsprzedaż wyspecjalizowanej firmie (recykling).
Woda
Inicjatywy redukcyjne
Działania związane z oszczędnością wody w dużej mierze wiążą się z dystrybucją wody pitnej. PZU od 2018 wdraża zmianę dystrybucji wody w galonach na system bardziej przyjazny środowisku. Instalacja dystrybutorów z wodą z sieci wodociągowej, stosowanie filtrów bieżącej wody lub spożycie wody w miejscach, gdzie jest zdatna do picia bezpośrednio z kranu przekłada nie tylko na optymalizację wykorzystania wody, ale również na zmniejszenie liczby plastikowych opakowań w obiegu, ograniczenie emisji CO2 do atmosfery ze względu na ograniczenie ich transportu oraz zmniejszenie ilości energii i surowców potrzebnych do wyprodukowania butli plastikowych.
Armatura Kraków w III kwartale 2022 roku zaimplementowała efektywny system schładzania obiegu wody w procesie przygotowania do malowania grzejnika, przy pomocy systemu (agregatu) wody lodowej. Nowe rozwiązanie pozwoli na średnią oszczędność 4.000 m³ wody w ciągu roku. Oszczędności zużycia wody są zależne od warunków pogodowych w danym roku i temperatur powietrza.
Oferta marki KFA Armatura obejmuje również serie baterii o obniżonym zużyciu wody (do poziomu 5-6 l/min). Tradycyjne baterie kuchenne i umywalkowe zużywają 12 l/min. Oferowane przez KFA Armaturę baterie oszczędnościowe zużywają połowę mniej wody, tj. 5-6 l/min. W roku 2022 sprzedane zostało ponad 20 000 sztuk baterii oszczędnościowych, m.in. z kolekcji Moza, Logon, Mokait, Abasha.
W portfolio firmy znajduje się też Bateria Mungo z funkcją filtrowania wody. Bateria Mungo wspiera ekologiczne postawy użytkowników i wpływa na ograniczenie zużycia plastikowych butelek po wodzie. Wkład filtrujący do baterii jest montowany bezpośrednio pod zlewem, a jeden filtr wystarcza na 6 tys. litrów wody lub okres 6 miesięcy.
Marka KFA Armatura prowadzi również szeroko zakrojony projekt edukacyjny na temat oszczędzania wody. W roku 2022 działania komunikacyjne na temat ekologii objęły ponad 600 tys. użytkowników.
-
303-5
Całkowite zużycie wody w Grupie Kapitałowej PZU
Grupa PZU | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Woda [m3] | 272 837 | 285 117 |
-
303-5
Całkowite zużycie wody z wyszczególnieniem PZU i PZU Życie
PZU | PZU Życie | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2021 | 2022 | |
Woda [m3] | 37 397 | 38 815 | 14 311 | 16 012 |
Planowana redukcja liczby dystrybutorów na wodę i butli z wodą*
Rok (koniec) | Liczba dystrybutorów na butle | Liczba butli | Zmiana liczby dystrybutorów (r/r) |
---|---|---|---|
2018 | 1 145 | 4 665 | – |
2019 | 916 | 3 732 | -20% |
2020 | 733 | 2 986 | -20% |
2021** | 738 | 3 533 | 0,7% |
2022*** | 117 | 1 353 | -84% |
Składniki majątku przeznaczone do likwidacji
W roku 2022 odsprzedano (pracownikom oraz klientom zewnętrznym) 15,2 tys. składników majątku (w tej liczbie telefony) przeznaczonych do likwidacji co stanowi ponad 53% likwidowanych składników majątku. Jako darowiznę przekazano szkołom, fundacjom, straży pożarnej i innym potrzebującym ponad 1 tys. składników majątku między innymi telefony, AGD – ekspresy, lodówki, zmywarki, mikrofalówki, telewizory LCD, wyświetlacze/monitory wielkoformatowe LCD, niszczarki, projektory, drobny sprzęt biurowy.
2022 | Wolumen w szt. | Udział % |
---|---|---|
Utylizacja | 12 480 | 43,4% |
Sprzedaż | 15 249 | 53,1% |
Darowizna | 1 009 | 3,5% |
Likwidacja razem | 28 738 | 100,0% |
PZU prowadzi szereg działań wspierających wtórne zagospodarowanie sprzętu komputerowego. Kształtowanie odpowiedzialnych postaw pracowników w zakresie dbałości o powierzony majątek powoduje, że część wycofywanych z bieżącej eksploatacji urządzeń może być ponownie użyta w innych obszarach, odsprzedana lub podarowana instytucjom pożytku publicznego. W latach 2017-2019 stanowiło to średnio 25% wycofanego sprzętu. Działania IT zawsze mają na celu wspieranie celów biznesowych PZU. To właśnie dlatego wspierając potrzeby pracy hybrydowej, która stała się głównym celem biznesowym w związku z pandemią COVID-19 oraz problemami z regularnymi łańcuchami dostaw, w 2020 roku wstrzymano bieżące procesy odsprzedaży pracowniczej. Umożliwiło to pracę zdalną pracownikom wcześniej nie wyposażonym w mobilne narzędzia do pracy. Dzięki takiemu podejściu możliwe stało się niemalże natychmiastowe przejście na nowy model pracy, co zapewniało bezpieczeństwo pracownikom PZU. Bieżące potrzeby biznesowe również podlegają analizom i część z nich realizowana jest przez wewnętrzne przesunięcia i odsprzedaże. Zwiększa to efektywność użycia sprzętu oraz minimalizuje koszt środowiskowy produkcji tych urządzeń. Urządzenia wyeksploatowane podlegają wycofaniu na podstawie dedykowanych umów z firmami realizującymi zagospodarowanie wtórne urządzeń i ich komponentów oraz ich recykling.
W Alior Banku kontynuowano projekt NFO (Nowy Format Oddziału) zwiększając tym samym liczbę oddziałów w formacie ekologicznym. Przy aranżacji placówek zostały wykorzystane materiały i produkty od lokalnych dostawców. W dużej mierze produkty te pochodziły z recyklingu. Przykładem mogą być blaty wyprodukowane z przetworzonych kubków po jogurtach, tapicerki oraz sufity z materiału po recyklingu butelek PET. Ponadto część wyposażenia została wytworzona z drewna z roślin szybkorosnących. Do dyspozycji klientów dostępne są certyfikowane kubki biodegradowalne przyjazne środowisku naturalnemu.
W ramach zarządzania odpadami Bank Pekao systematyczne przekazuje do specjalistycznej utylizacji dokumentację papierową, nośniki informatyczne, meble, czy też urządzenia AGD/RTV. Produkty te zostają poddane recyklingowi i przygotowane do ponownego użycia jako surowiec wtórny lub jako wkład do paliw alternatywnych. Przy zamawianiu nowych urządzeń RTV/AGD uwzględniana jest usługa odbioru i utylizacji starych urządzeń.