• 3-3

PZU podejmuje inicjatywy mające na celu redukcję wykorzystywanych surowców, tj. w szczególności wody i papieru. Drugim aspektem w inicjatywach na rzecz środowiska jest właściwa utylizacja urządzeń, które zostały przeznaczone do likwidacji.

Papier

PZU podejmuje działania, których celem jest przejście z korespondencji papierowej na elektroniczną. Działania te mają szczególne przełożenie na wysyłkę korespondencji wznowień ubezpieczeń komunikacyjnych i rolnych. W 2022 roku co czwarty klient otrzymał korespondencję wznowieniową w formie elektronicznej. Oznacza to roczne oszczędności w wysokości 7,6 mln złotych na kosztach materiałów, usługach wydruku i wysyłki.

  • 301-1

Całkowite zużycie papieru w Grupie Kapitałowej PZU

Grupa PZU 2021 2022
Papier [t] 1 970* 1 678
*dane skorygowane o mass - printing

W roku 2022 72% formularzy ubezpieczeniowych w udziale wagowym było przygotowywanych na papierze z certyfikatem – wynik w skali obu spółek (PZU – 78%, PZU Życie 61%). W 2023 roku będzie kontynuowana realizacja założenia, że co najmniej 50% formularzy ubezpieczeniowych w udziale wagowym zostanie wykonana na papierach certyfikowanych. Wszystkie nowe urządzenia drukujące posiadają certyfikat Blue Angel i są wyposażone w moduł automatycznego druku dwustronnego (dupleks) – wszędzie tam, gdzie pozwala na to specyfika pracy, wydruk dwustronny jest ustawiany jako domyślna forma druku.

W PZU i PZU Życie systematycznie ogranicza się zakup i zużycie materiałów biurowych, w tym papieru, stale zmniejszając liczbę eksploatowanych drukarek. W 2022 roku kupowano papier z papierni zlokalizowanej na terenie Polski minimalizując tym samym ślad węglowy związany z transportem papieru. Dodatkowo papier Discovery jest produkowany z drzew eukaliptusa gałkowego , który dzięki innej strukturze włókien pozwala na osiągnięcie ok. 37% redukcji drewna zużywanego do produkcji papieru w stosunku do powszechnie używanych drzew takich jak sosna nadmorska czy brzoza papierowa.

  • 301-1

Całkowite zużycie surowców w PZU i PZU Życie

PZU PZU Życie
2021 2022 2021 2022
Papier [t] 119 114 78 85

Zużycie papieru w PZU i PZU Życie

Rok Papier w tonach Zmiana
2017 290
2018 277 -4,6%
2019 276 -0,3%
2020 204 -26,1%
2021 197 -3,4%
2022 199 1,0%

Redukcja liczby urządzeń drukujących w PZU i PZU Życie

PZU i PZU Życie w sposób zrównoważony i odpowiedzialny podchodzą do utylizacji i ponownego wykorzystanie składników majątku, w myśl zasady „5 R”. Zasada ta zachęca do racjonalnego korzystania z zasobów, odnawiania i naprawiania starszych rzeczy, żeby wydłużyć ich czas działania:

  • Reduce (redukuj, ograniczaj);
  • Reuse (użyj ponownie, wykorzystaj);
  • Recycle (segreguj i przekaż do recyklingu);
  • Recover (odzyskuj, szczególnie energię zawartą w odpadach);
  • Renew (odnawiaj).

Wolumen używanych telefonów komórkowych i modemów do recyklingu oraz odsprzedaż pracownikom firmy

Rok Ilość w szt.
2018 2 602
2019 do 2 030
2020 ponad 3 000
2021 1 703
2022 1 046

Redukcja liczby urządzeń drukujących w PZU i PZU Życie

Rok Liczba urządzeń drukujących
pozostających w
eksploatacji na koniec
danego roku kalendarzowego
Redukcja
2017 5 000
2018 4 750 5,0%
2019 4 600 3,2%
2020 4 540 1,3%
2021 4 420 2,6%
2022 4 290 2,9%

Dobre praktyki spółek zależnych

Spółki Grupy PZU współpracują z firmami o najwyższych standardach zagospodarowania odpadów potwierdzonych stosownymi certyfikatami ekologicznymi. PZU i PZU Życie za cel postawiły sobie zwiększenie udziału zagospodarowania wtórnego w ogólnej liczbie likwidowanych składników majątku. W 2023 roku planowany jest dalszy udział zagospodarowania wtórnego w ogólnej liczbie likwidowanych składników majątku). Wskaźnik ten jest osiągany dzięki promowaniu sprzedaży składników majątku pracownikom i klientom zewnętrznym lub przekazywania w formie darowizny. Dodatkowo cyklicznie prowadzone są zbiórki używanych telefonów komórkowych i odsprzedaż wyspecjalizowanej firmie (recykling).

Woda

Inicjatywy redukcyjne

Działania związane z oszczędnością wody w dużej mierze wiążą się z dystrybucją wody pitnej. PZU od 2018 wdraża zmianę dystrybucji wody w galonach na system bardziej przyjazny środowisku. Instalacja dystrybutorów z wodą z sieci wodociągowej, stosowanie filtrów bieżącej wody lub spożycie wody w miejscach, gdzie jest zdatna do picia bezpośrednio z kranu przekłada nie tylko na optymalizację wykorzystania wody, ale również na zmniejszenie liczby plastikowych opakowań w obiegu, ograniczenie emisji CO2 do atmosfery ze względu na ograniczenie ich transportu oraz zmniejszenie ilości energii i surowców potrzebnych do wyprodukowania butli plastikowych.

Armatura Kraków w III kwartale 2022 roku zaimplementowała efektywny system schładzania obiegu wody w procesie przygotowania do malowania grzejnika, przy pomocy systemu (agregatu) wody lodowej. Nowe rozwiązanie pozwoli na średnią oszczędność 4.000 m³ wody w ciągu roku. Oszczędności zużycia wody są zależne od warunków pogodowych w danym roku i temperatur powietrza.

Oferta marki KFA Armatura obejmuje również serie baterii o obniżonym zużyciu wody (do poziomu 5-6 l/min). Tradycyjne baterie kuchenne i umywalkowe zużywają 12 l/min. Oferowane przez KFA Armaturę baterie oszczędnościowe zużywają połowę mniej wody, tj. 5-6 l/min. W roku 2022 sprzedane zostało ponad 20 000 sztuk baterii oszczędnościowych, m.in. z kolekcji Moza, Logon, Mokait, Abasha.

W portfolio firmy znajduje się też Bateria Mungo z funkcją filtrowania wody. Bateria Mungo wspiera ekologiczne postawy użytkowników i wpływa na ograniczenie zużycia plastikowych butelek po wodzie. Wkład filtrujący do baterii jest montowany bezpośrednio pod zlewem, a jeden filtr wystarcza na 6 tys. litrów wody lub okres 6 miesięcy.

Marka KFA Armatura prowadzi również szeroko zakrojony projekt edukacyjny na temat oszczędzania wody. W roku 2022 działania komunikacyjne na temat ekologii objęły ponad 600 tys. użytkowników.

  • 303-5

Całkowite zużycie wody w Grupie Kapitałowej PZU

Grupa PZU 2021 2022
Woda [m3] 272 837 285 117
  • 303-5

Całkowite zużycie wody z wyszczególnieniem PZU i PZU Życie

PZU PZU Życie
2021 2022 2021 2022
Woda [m3] 37 397 38 815 14 311 16 012

Planowana redukcja liczby dystrybutorów na wodę i butli z wodą*

Rok (koniec) Liczba dystrybutorów na butle Liczba butli Zmiana liczby dystrybutorów (r/r)
2018 1 145 4 665
2019 916 3 732 -20%
2020 733 2 986 -20%
2021** 738 3 533 0,7%
2022*** 117 1 353 -84%
* W lokalizacjach PZU, w których warunki techniczne to umożliwiają, instalowane są sukcesywnie dystrybutory na wodę bieżącą. W dystrybutorach woda z sieci wodociągowej poddawana jest wielostopniowemu procesowi filtracji, po czym uzdatniona możliwa jest do pobrania jako zimna, w temperaturze otoczenia lub gorąca. Na front-office instalowane są dystrybutory bez wody gorącej.
** Wzrost liczby dystrybutorów na butle o 5 szt. w stosunku do 2020 roku wynika ze zwiększonego zapotrzebowania na wodę – powrót do pracy stacjonarnej oraz awarie dystrybutorów sieciowych. Od 1 kwietnia 2022 roku nastąpi sukcesywna wymiana dystrybutorów butlowych na dystrybutory sieciowe.
*** W 2021 rozpoczęto postępowanie przetargowe na sieciowe dystrybutory wody w całym kraju jednocześnie. Umowa na nowe dystrybutory została zawarta. Po wdrożeniu umowy dystrybutory na butle pozostaną tylko w pomieszczeniach, w których podłączenie sieciowe jest niemożliwe z powodów technicznych lub własnościowych.

Składniki majątku przeznaczone do likwidacji

W roku 2022 odsprzedano (pracownikom oraz klientom zewnętrznym) 15,2 tys. składników majątku (w tej liczbie telefony) przeznaczonych do likwidacji co stanowi ponad 53% likwidowanych składników majątku. Jako darowiznę przekazano szkołom, fundacjom, straży pożarnej i innym potrzebującym ponad 1 tys. składników majątku między innymi telefony, AGD – ekspresy, lodówki, zmywarki, mikrofalówki, telewizory LCD, wyświetlacze/monitory wielkoformatowe LCD, niszczarki, projektory, drobny sprzęt biurowy.

2022 Wolumen w szt. Udział %
Utylizacja 12 480 43,4%
Sprzedaż 15 249 53,1%
Darowizna 1 009 3,5%
Likwidacja razem 28 738 100,0%

PZU prowadzi szereg działań wspierających wtórne zagospodarowanie sprzętu komputerowego. Kształtowanie odpowiedzialnych postaw pracowników w zakresie dbałości o powierzony majątek powoduje, że część wycofywanych z bieżącej eksploatacji urządzeń może być ponownie użyta w innych obszarach, odsprzedana lub podarowana instytucjom pożytku publicznego. W latach 2017-2019 stanowiło to średnio 25% wycofanego sprzętu. Działania IT zawsze mają na celu wspieranie celów biznesowych PZU. To właśnie dlatego wspierając potrzeby pracy hybrydowej, która stała się głównym celem biznesowym w związku z pandemią COVID-19 oraz problemami z regularnymi łańcuchami dostaw, w 2020 roku wstrzymano bieżące procesy odsprzedaży pracowniczej. Umożliwiło to pracę zdalną pracownikom wcześniej nie wyposażonym w mobilne narzędzia do pracy. Dzięki takiemu podejściu możliwe stało się niemalże natychmiastowe przejście na nowy model pracy, co zapewniało bezpieczeństwo pracownikom PZU. Bieżące potrzeby biznesowe również podlegają analizom i część z nich realizowana jest przez wewnętrzne przesunięcia i odsprzedaże. Zwiększa to efektywność użycia sprzętu oraz minimalizuje koszt środowiskowy produkcji tych urządzeń. Urządzenia wyeksploatowane podlegają wycofaniu na podstawie dedykowanych umów z firmami realizującymi zagospodarowanie wtórne urządzeń i ich komponentów oraz ich recykling.

Informacja o wolumenie komputerów wycofanych

Informacja o wolumenie komputerów wycofanych – liczba wszystkich komputerów wycofanych w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku wynosi 3 113 szt. w tym:
utylizacja 2 872 szt. średnia wieku 7,5 roku
darowizna 138 szt. średnia wieku 6,5 roku
odprzedaż 103 szt. średnia wieku 5 lat
01
02
4,43%
Udział komputerów przekazanych w drodze darowizny - wskaźnik informujący o procencie komputerów przekazanych w darowiźnie w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku.
01
02
3,31%
Udział komputerów odsprzedanych - wskaźnik informujący o procencie komputerów odsprzedanych w procesach wewnętrznych i zewnętrznych w okresie do 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku

W Alior Banku kontynuowano projekt NFO (Nowy Format Oddziału) zwiększając tym samym liczbę oddziałów w formacie ekologicznym. Przy aranżacji placówek zostały wykorzystane materiały i produkty od lokalnych dostawców. W dużej mierze produkty te pochodziły z recyklingu. Przykładem mogą być blaty wyprodukowane z przetworzonych kubków po jogurtach, tapicerki oraz sufity z materiału po recyklingu butelek PET. Ponadto część wyposażenia została wytworzona z drewna z roślin szybkorosnących. Do dyspozycji klientów dostępne są certyfikowane kubki biodegradowalne przyjazne środowisku naturalnemu.

W ramach zarządzania odpadami Bank Pekao systematyczne przekazuje do specjalistycznej utylizacji dokumentację papierową, nośniki informatyczne, meble, czy też urządzenia AGD/RTV. Produkty te zostają poddane recyklingowi i przygotowane do ponownego użycia jako surowiec wtórny lub jako wkład do paliw alternatywnych. Przy zamawianiu nowych urządzeń RTV/AGD uwzględniana jest usługa odbioru i utylizacji starych urządzeń.