Bezpieczeństwo od lat jest głównym tematem zaangażowania społecznego PZU i wkładu w rozwój lokalnych społeczności.
Firma prowadzi działania prewencyjne mające na celu zapobieganie wypadkom lub minimalizowanie ich skutków – wskazuje prawidłowe zachowania, wpiera kampanie profilaktyczne i służby ratownicze. Analizuje przyczyny wypadków i wybiera najbardziej palące problemy, tak by podejmowane przez nią działania były jak najbardziej efektywne. Jednak zmieniająca się rzeczywistość i sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała, że większy nacisk położono na drugi kluczowy obszar zaangażowania społecznego, czyli promocję zdrowia i aktywnego stylu życia. Dlatego od czasu pandemii Grupa PZU zwraca szczególną uwagę nie tylko na profilaktykę i zdrowie fizyczne, ale także odpowiada na wyzwania związane z zachowaniem równowagi psychicznej i przeciwdziałania problemom zdrowia psychicznego.
W PZU i PZU Życie obowiązuje Kodeks etyki reklamy, który m.in. reguluje ogólne zasady prowadzenia działań sponsoringowych. W pozostałych spółkach PZU obowiązują Dobre praktyki Grupy PZU, czyli zbiór wartości i zasad, którymi wszyscy pracownicy powinni kierować się, w relacjach z klientem, kontrahentami i wewnątrz spółki. PZU Zdrowie prowadzi działania społeczne z uwzględnieniem Kodeksu Etyki Reklamy i Dobrych praktyk Grupy PZU, w spółce funkcjonuje również Procedura sponsoringu. Na zasadach Kodeksu Etyki Reklamy działania społeczne prowadzi również Alior Bank. W LINK4 obowiązuje Polityka współpracy ze społecznościami lokalnymi i działań charytatywnych. TUW PZUW wdrożył Regulamin działalności sponsoringowej oraz Regulamin komitetu sponsoringu, prewencji i CSR. W ubezpieczeniowych spółkach bałtyckich Grupy PZU obowiązuje Polityka charytatywna i sponsoringowa, której celem jest określenie ram interakcji ze społecznością w zakresie sponsoringu, darowizn i innych form wsparcia społecznego, a także zdefiniowanie obszarów świadczenia, w których spółki udzielają wsparcia. Polityka określa również departamenty kierujące, metody zarządzania oraz kompetencje w zakresie sponsoringu i zarządzania wsparciem społecznym w każdej ze spółek.
W Banku Pekao obowiązują Zasady przyznawania darowizn. Regulacja uwzględniła m.in. powołanie Komisji do spraw sponsoringu i darowizn wspierającej Zarząd banku w procesie podejmowania decyzji dotyczących zaangażowania w projekty sponsoringowe lub w zakresie przyznawania darowizn.
Ważną częścią działalności PZU jest zaangażowanie w obszar społeczny. Zdajemy sobie sprawę, że, jako ubezpieczyciel milionów Polaków, spoczywa na nas odpowiedzialność nie tylko za ich bezpieczeństwo finansowe, lecz także życie i zdrowie. Zwłaszcza po pandemii, dużą uwagę skupiamy na działaniach promujących aktywny styl życia i profilaktykę zdrowotną. Jesteśmy m.in. współorganizatorem ogólnopolskiego projektu „Zdrowe Życie”, w ramach którego Polacy mogą korzystać z bezpłatnych badań i konsultacji lekarskich. Ta społecznie ważna akcja cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W ramach tego projektu, w ub. roku blisko 34,5 tys. razy Polacy skorzystali z bezpłatnych badań i usług medycznych. Staramy się także minimalizować deficyt ruchowy wśród młodej części społeczeństwa. W ramach programu „Dobra Drużyna PZU”, którego ambasadorem jest pierwsza rakieta świata – Iga Świątek, wspieramy ponad 70 tys. dzieci i młodzieży z drużyn i akademii sportowych w całym kraju, głównie z mniejszych miejscowości.
Działania charytatywne PZU i PZU Życie prowadzone są przez Fundację PZU. Fundacja PZU działa na podstawie ustawy z 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. z 1991 roku Nr 46 poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu Fundacji.
Ramy działalności charytatywnej firmy LINK4 określone zostały w wewnętrznym dokumencie. Jest nim Polityka współpracy ze społecznościami lokalnymi i działań charytatywnych. Priorytetem działań o charakterze prospołecznym są: bezpieczeństwo, integracja społeczna obejmująca edukację i wsparcie dla młodzieży, środowisko. Dokument reguluje również kwestię wolontariatu pracowniczego.
Ponadto PZU, PZU Życie oraz TUW PZUW zgodnie ustawą z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej utworzyły fundusz prewencyjny (każda spółka oddzielnie) przeznaczony na finansowanie działań mających na celu zapobieganie powstawaniu lub zmniejszanie skutków zdarzeń losowych.
Wydatki Grupy Kapitałowej PZU według obszarów zawartych w rekomendacji 1.5 DPSN GPW 2021
Zestawienie wydatków poniesionych w 2022 roku przez PZU i Grupę PZU, których dotyczy zasada 1.5 „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021” wydanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w 2021 roku prezentuje poniższa tabela.
Wydatki Grupy Kapitałowej PZU według obszarów zawartych w rekomendacji 1.5 DPSN GPW 2021
Wydatki poniesione na wspieranie (mln zł): | 2021 | 2022 | ||
PZU | Grupa PZU* | PZU | Grupa PZU* | |
|
2,4 | 5,2 | 1,8 | 5,1 |
|
7,5 | 24,1 | 11,9 | 36,2 |
|
15,1 | 27,8 | 18,4 | 39,4 |
|
0 | 0 | 0 | 0 |
|
0,7 | 2,3 | 1,4 | 4,6 |
|
0 | 0,6 | 0 | 0,7 |
Fundusz prewencyjny
W 2022 roku PZU, PZU Życie w ramach funkcjonujących w tych spółkach funduszy prewencyjnych poniosły wydatki m.in. na działalność przeciwwypadkową, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo w zakładach pracy.
Wydatki poniesione z funduszu prewencyjnego
Wydatki poniesione z funduszu prewencyjnego na (mln zł): | 2021 | 2022 | ||
PZU | PZU Życie | PZU | PZU Życie | |
|
24,3 | 0 | 17,3 | 0 |
|
0 | 17,1 | 0 | 18 |
|
0 | 5,8 | 0 | 8 |
|
2,7 | 0,4 | 9,1 | 1,8 |