Bezpieczeństwo od lat jest głównym tematem zaangażowania społecznego PZU i wkładu w rozwój lokalnych społeczności.

Firma prowadzi działania prewencyjne mające na celu zapobieganie wypadkom lub minimalizowanie ich skutków – wskazuje prawidłowe zachowania, wpiera kampanie profilaktyczne i służby ratownicze. Analizuje przyczyny wypadków i wybiera najbardziej palące problemy, tak by podejmowane przez nią działania były jak najbardziej efektywne. Jednak zmieniająca się rzeczywistość i sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała, że większy nacisk położono na drugi kluczowy obszar zaangażowania społecznego, czyli promocję zdrowia i aktywnego stylu życia. Dlatego od czasu pandemii Grupa PZU zwraca szczególną uwagę nie tylko na profilaktykę i zdrowie fizyczne, ale także odpowiada na wyzwania związane z zachowaniem równowagi psychicznej i przeciwdziałania problemom zdrowia psychicznego.

Kwestie społecznej odpowiedzialności biznesu są uregulowane w Strategii ESG „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024, która wskazuje na strategiczne obszary zaangażowania społecznego Grupy PZU oraz Polityce zrównoważonego rozwoju Grupy PZU.

W PZU i PZU Życie obowiązuje Kodeks etyki reklamy, który m.in. reguluje ogólne zasady prowadzenia działań sponsoringowych. W pozostałych spółkach PZU obowiązują Dobre praktyki Grupy PZU, czyli zbiór wartości i zasad, którymi wszyscy pracownicy powinni kierować się, w relacjach z klientem, kontrahentami i wewnątrz spółki. PZU Zdrowie prowadzi działania społeczne z uwzględnieniem Kodeksu Etyki Reklamy i Dobrych praktyk Grupy PZU, w spółce funkcjonuje również Procedura sponsoringu. Na zasadach Kodeksu Etyki Reklamy działania społeczne prowadzi również Alior Bank. W LINK4 obowiązuje Polityka współpracy ze społecznościami lokalnymi i działań charytatywnych. TUW PZUW wdrożył Regulamin działalności sponsoringowej oraz Regulamin komitetu sponsoringu, prewencji i CSR. W ubezpieczeniowych spółkach bałtyckich Grupy PZU obowiązuje Polityka charytatywna i sponsoringowa, której celem jest określenie ram interakcji ze społecznością w zakresie sponsoringu, darowizn i innych form wsparcia społecznego, a także zdefiniowanie obszarów świadczenia, w których spółki udzielają wsparcia. Polityka określa również departamenty kierujące, metody zarządzania oraz kompetencje w zakresie sponsoringu i zarządzania wsparciem społecznym w każdej ze spółek.

W Banku Pekao obowiązują Zasady przyznawania darowizn. Regulacja uwzględniła m.in. powołanie Komisji do spraw sponsoringu i darowizn wspierającej Zarząd banku w procesie podejmowania decyzji dotyczących zaangażowania w projekty sponsoringowe lub w zakresie przyznawania darowizn.

Ważną częścią działalności PZU jest zaangażowanie w obszar społeczny. Zdajemy sobie sprawę, że, jako ubezpieczyciel milionów Polaków, spoczywa na nas odpowiedzialność nie tylko za ich bezpieczeństwo finansowe, lecz także życie i zdrowie. Zwłaszcza po pandemii, dużą uwagę skupiamy na działaniach promujących aktywny styl życia i profilaktykę zdrowotną. Jesteśmy m.in. współorganizatorem ogólnopolskiego projektu „Zdrowe Życie”, w ramach którego Polacy mogą korzystać z bezpłatnych badań i konsultacji lekarskich. Ta społecznie ważna akcja cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W ramach tego projektu, w ub. roku blisko 34,5 tys. razy Polacy skorzystali z bezpłatnych badań i usług medycznych. Staramy się także minimalizować deficyt ruchowy wśród młodej części społeczeństwa. W ramach programu „Dobra Drużyna PZU”, którego ambasadorem jest pierwsza rakieta świata – Iga Świątek, wspieramy ponad 70 tys. dzieci i młodzieży z drużyn i akademii sportowych w całym kraju, głównie z mniejszych miejscowości.

Sylwia Matusiak Członek Zarządu PZU Życie, Dyrektor Grupy PZU w PZU

Działania charytatywne PZU i PZU Życie prowadzone są przez Fundację PZU. Fundacja PZU działa na podstawie ustawy z 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. z 1991 roku Nr 46 poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu Fundacji.

Ramy działalności charytatywnej firmy LINK4 określone zostały w wewnętrznym dokumencie. Jest nim Polityka współpracy ze społecznościami lokalnymi i działań charytatywnych. Priorytetem działań o charakterze prospołecznym są: bezpieczeństwo, integracja społeczna obejmująca edukację i wsparcie dla młodzieży, środowisko. Dokument reguluje również kwestię wolontariatu pracowniczego.

Ponadto PZU, PZU Życie oraz TUW PZUW zgodnie ustawą z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej utworzyły fundusz prewencyjny (każda spółka oddzielnie) przeznaczony na finansowanie działań mających na celu zapobieganie powstawaniu lub zmniejszanie skutków zdarzeń losowych.

Wydatki Grupy Kapitałowej PZU według obszarów zawartych w rekomendacji 1.5 DPSN GPW 2021

Zestawienie wydatków poniesionych w 2022 roku przez PZU i Grupę PZU, których dotyczy zasada 1.5 „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021” wydanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w 2021 roku prezentuje poniższa tabela.

Wydatki Grupy Kapitałowej PZU według obszarów zawartych w rekomendacji 1.5 DPSN GPW 2021

Wydatki poniesione na wspieranie (mln zł): 2021 2022
PZU Grupa PZU* PZU Grupa PZU*
  • kultury
2,4 5,2 1,8 5,1
  • sportu i aktywności ruchowej
7,5 24,1 11,9 36,2
  • organizacji społecznych i fundacji
15,1 27,8 18,4 39,4
  • instytucji charytatywnych
0 0 0 0
  • mediów
0,7 2,3 1,4 4,6
  • związków zawodowych
0 0,6 0 0,7
* Grupa Kapitałowa, w tym Grupa Banku Pekao i Grupa Alior Bank

 

Fundusz prewencyjny

W 2022 roku PZU, PZU Życie w ramach funkcjonujących w tych spółkach funduszy prewencyjnych poniosły wydatki m.in. na działalność przeciwwypadkową, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo w zakładach pracy.

Wydatki poniesione z funduszu prewencyjnego

Wydatki poniesione z funduszu prewencyjnego na (mln zł): 2021 2022
PZU PZU Życie PZU PZU Życie
  • działalność przeciwwypadkową
24,3 0 17,3 0
  • ochronę zdrowia
0 17,1 0 18
  • bezpieczeństwo w zakładach pracy
0 5,8 0 8
  • pozostałe kierunki (w tym działalność przeciwpożarowa, przeciwkradzieżowa, bezpieczeństwo publiczne)
2,7 0,4 9,1 1,8