Promocja zdrowia i aktywnego stylu życia to szczególny obszar, w który PZU angażuje się od wielu lat. PZU realizuje szereg inicjatyw, których celem jest zachęcanie społeczeństwa do aktywności fizycznej, zmiany nawyków żywieniowych, wykonywania regularnych badań profilaktycznych oraz dbania o swoje zdrowie psychiczne.
Grupa PZU promuje i chętnie wspiera finansowo takie działania. Taką postawą PZU chce skłonić swoich pracowników oraz klientów do głębszej refleksji nad swoim życiem i zachęcić ich do podjęcia działań przyczyniających się do poprawy jego jakości.
Dobre praktyki PZU i PZU Życie
PZU od lat konsekwentnie wspiera zdrowy styl życia i aktywność sportową swoich pracowników. Każdy z nich ma możliwość uprawiania swojej ulubionej dyscypliny sportowej w specjalistycznych sekcjach PZU Sport Team. Sekcja żeglarska PZU Sport Team oraz sekcja narciarska PZU Sport Team są najliczniejsze – do każdej z nich należy ponad 350 osób. W 2022 roku w Stowarzyszeniu została powołana nowa sekcja Tenisa ziemnego.
Sekcje sportowe w PZU:
-
3-3
-
403-6
Sport i aktywność fizyczna
Program Dobra Drużyna
W 2022 roku PZU kontynuował i rozwijał zainaugurowany rok wcześniej program Dobra Drużyna PZU, promujący aktywność fizyczną dzieci i młodzieży. Dobra Drużyna PZU to program ogólnopolski, powszechny, skierowany do organizatorów zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w każdej dyscyplinie. Kapitanką Dobrej Drużyny jest Iga Świątek – mistrzyni, zawodniczka, dla której sport to źródło pasji i sukcesu. Jest motywatorem dla dzieci do działania, przykładem, że sport może być szansą na wielki sukces. Jako ambasador Dobrej Drużyny Iga aktywnie wspierała inicjatywy promowane w programie, brała udział w wydarzeniach specjalnych oraz udostępniała swoją przestrzeń w mediach społecznościowych.
W ramach programu Dobra Drużyna kluby i związki sportowe otrzymały dofinansowanie na organizację amatorskich zajęć, turniejów i zawodów sportowych dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia, w tym z niepełnosprawnościami. PZU jest przekonany, że program Dobra Drużyna w znaczący sposób zwiększy aktywność fizyczną dzieci i młodzieży, co pozytywnie wpłynie na ich zdrowie, a w dorosłym życiu zmniejszy podatność na występowanie chorób i urazów.
- propagowanie zdrowego stylu życia;
- wpływ na rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży aktywnej sportowo, w tym z niepełnosprawnościami;
- kształtowanie odpowiednich nawyków i postaw społecznych wśród najmłodszych sportowców;
- wsparcie rozwoju sportu dzieci i młodzieży w mniejszych ośrodkach z ograniczonym dostępem do środków finansowych;
- pobudzanie do ruchu dzieci, których prawidłowy rozwój fizyczny zakłóciła pandemia.
Do programu, w ramach naboru, który trwał do 30 czerwca 2022 roku, zgłosiło się 1 667 podmiotów. Ostatecznie dofinansowanie otrzymały 351 podmioty. Łącznie program prewencyjny Dobra Drużyna PZU objął 45 tys. dzieci uprawiających 43 dyscypliny sportowe na terenie całego kraju, przede wszystkim w mniejszych miejscowościach.
Ponadto, w ramach programu Dobra Drużyna wśród rodziców i młodzieży w wieku 16-18 lat przeprowadzono badanie, które pokazało, jak z ich perspektywy zmieniła się kondycja fizyczna dzieci i młodzieży po pandemii* . Okazało się, że zapanowała epidemia braku aktywności. Tylko połowa dzieci w Polsce spędzała czas wolny na aktywności fizycznej. Na rekreację przeznaczali w tygodniu 3 godziny i 15 minut swojego wolnego czasu. Na lekcjach wychowania fizycznego nie ćwiczyli, ponieważ czuli dyskomfort . Podkreślali, że mają nieodpowiednią kondycję fizyczną. Dlatego PZU jako firma zaangażowana społecznie odpowiedziała na ten problem – przez zaproponowanie najlepszego remedium – ruchu, sportu i kontaktu z rówieśnikami.
Strategia komunikacji zakładała promocję programu Dobrej Drużyny, jako „największego klubu sportowego” w Polsce oraz uruchomienie programu prewencyjnego i otwartego naboru wniosków na 2022. Towarzyszyła temu kampania promująca program. Celem kampanii było zakomunikowanie naboru do programu i pozyskanie jak największej liczby zgłoszeń oraz zbudowanie świadomości i informacja na skalę ogólnopolską o inicjatywach realizowanych przez PZU.
* Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie rodziców dzieci i młodzieży oraz wśród młodzieży w kwietniu 2022 roku przez agencję badawczą PBS. Wywiady w formie ankiety przeprowadzone przez Internet (CAWI) na próbie n = 1250 wywiadów. Respondenci: rodzice dzieci w wieku, 7–9 lat n = 250, 10–12 lat n = 250, 13–15 lat n = 250, 16–18 lat n = 250 oraz młodzież w wieku 16–18 lat n = 250.
W ramach programu prewencyjnego dofinansowanie otrzymało 351 podmiotów, a powołanych do Dobrej Drużyny PZU zostało już ponad 70 tys. dzieci. Dodatkowo w okresie wakacji PZU zorganizował Dobre Kolonie – tygodniowe obozy integracyjno-sportowe na Mazurach dla kilkuset uczestników z Polski i Ukrainy. Dobrym Koloniom przyświecała dewiza programu Dobrej Drużyny PZU – równość, integralność i zespołowy duch sportu. Dzięki programowi PZU wpływa na rozwój sportowy dzieci i młodzieży, poszerza ofertę edukacyjno-sportową i dzięki temu tworzy odpowiednie warunki do uprawiania sportu, szczególnie w ośrodkach z ograniczonym dostępem do środków finansowych.
Dodatkowo, PZU został partnerem strategicznym Krajowego Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych – w ramach tego partnerstwa PZU będzie wspierał projekty oraz wydarzenia sportowe oraz inicjatywy wspierające najpopularniejsze dyscypliny sportowe organizowane przez LZS. Dzięki wsparciu finansowemu PZU, lokalne organizacje sportowe mogą się rozwijać, co wpływa na wyrównanie szans w dostępie do sportu również w małych miejscowościach. W LZS zaczynało ponad 350 późniejszych uczestników igrzysk olimpijskich.
PZU wspiera rozwój polskiego sportu. Jest głównym sponsorem Igi Świątek, która od kwietnia 2022 roku zajmuje pierwsze miejsce w klasyfikacji WTA i wygrała już łącznie 3 turnieje wielkoszlemowe. PZU jako oficjalny sponsor wspiera także największą imprezę kolarską w kraju czyli Tour de Pologne. Jest również partnerem strategicznym stowarzyszenia Amp Futbol Polska, realizującego różne projekty dla osób po amputacjach i z niepełnosprawnością. Od 2021 roku PZU jest także sponsorem klubu sportowego FKS Stal Mielec i sponsorem strategicznym Akademickiego Związku Sportowego. W 2022 roku PZU był również sponsorem 46. Biegu Piastów.
-
3-3
Wsparcie społeczności lokalnych – spółki zagraniczne
AAS BALTA stara się być aktywnym członkiem społeczności lokalnych nie tylko w stolicy Łotwy Rydze, ale także w mniejszych miastach, w których obecne są oddziały AAS BALTA. Promocja aktywnego i zdrowego, a zarazem bezpiecznego stylu życia jest także jednym z najważniejszych kierunków wspierania społeczeństwa przez AAS BALTA. Latem 2022 roku otwarto dla zwiedzających wielofunkcyjny plac rekreacyjno-zabawowy „Saules Parks” (Park Słońca) w Dobele. AAS BALTA jest oficjalnym ubezpieczycielem tego miejsca rekreacyjnego, a także wspiera tworzenie jednego z narzędzi do zabawy na terenie parku. Powstanie „Parku Saules” było możliwe dzięki inicjatywie stowarzyszenia „Dzieci Dobele” oraz łącznie 55 firmom z Dobele i innych miejscowości, jak również dzięki wsparciu gminy Dobele.
AAS BALTA współpracuje z inicjatywą Big Cleanup (wielkie sprzątanie). To tradycyjne wydarzenie ekologiczne na Łotwie, które odbywa się od 2008 roku, a jego celem jest „uczynienie Łotwy i regionu Morza Bałtyckiego najczystszym miejscem na mapie świata”. W 2022 roku pracownicy Balty zaangażowali się w akcję sadzenia dwóch tysięcy drzew w Ogre na Łotwie.
-
3-3
Profilaktyka zdrowotna
PZU od lat w ramach działalności prewencyjnej prowadzi i wspiera różnego rodzaju akcje profilaktyki zdrowotnej. W czerwcu 2022 roku pod honorowym patronatem Pary Prezydenckiej, we współpracy z Ministerstwem Zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia, Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz Ministerstwem Edukacji i Nauki PZU przeprowadziło ogólnopolską akcję profilaktyki zdrowotnej pod nazwą Zdrowe Życie. Do akcji włączyło się również Narodowe Centrum Krwiodawstwa, Sanepid, Państwowa Izba Aptekarska oraz Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.
Celem akcji było podkreślenie znaczenia profilaktyki i zachęcenie społeczeństwa do prowadzenia zdrowego stylu życia i badań profilaktycznych, co po pandemii koronawirusa nabrało szczególnego znaczenia.
Projekt został zainaugurowany 3 czerwca 2022 roku w Pałacu Prezydenckim. Tego dnia została otwarta pierwsza mobilna strefa zdrowia, która następnie przemierzyła całą Polskę, odwiedzając 12 lokalizacji, pokonując ponad 5 tys. kilometrów. Na miejscu mieszkańcy oraz turyści mogli bezpłatnie skonsultować się z lekarzami specjalistami oraz wykonać szereg badań, m.in. pomiar ciśnienia, EKG, spirometrię, USG płuc czy mammografię. Łącznie we wszystkich miastach, w których pojawiła się przygotowana przez PZU mobilna strefa zdrowia, zrealizowano ponad 34 tys. bezpłatnych badań, konsultacji oraz usług medycznych. W strefie udostępniony został krwiobus Narodowego Centrum Krwiodawstwa, zapewniając możliwość honorowego oddania krwi. Na stoiskach współorganizatorów można było również wyrobić kartę do honorowanego w Unii Europejskiej ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ, potwierdzić profil zaufany i skorzystać z konsultacji farmaceutycznej. Na miejscu dostępne były również informacje o aktualnych programach profilaktycznych, zasadach leczenia, a także o możliwościach leczenia uzdrowiskowego.
Program został wsparty szeroką kampanią komunikacyjną, która miała na celu budowanie świadomości profilaktyki zdrowotnej oraz zachęcenie do skorzystania z mobilnych stref zdrowia. Wiodącym medium kampanii był internet, który pozwolił na precyzyjne dotarcie do poszczególnych grup docelowych oraz działania zasięgowe na poziomie ogólnopolskim. Wysokie zaangażowanie odbiorców zapewniła współpraca z liderami opinii społecznej oraz media społecznościowe. Uzupełnieniem była kampania w lokalnych stacjach radiowych.
W 2022 roku – w ramach działań prewencyjnych – PZU kontynuował swoje zaangażowanie w realizację we współpracy z TVP 2 programu telewizyjnego Zacznij od zdrowia. Emitowany ponownie od października 2022 roku w każdą niedzielę program porusza najważniejsze kwestie związane z profilaktyką zdrowotną, skłania widza do zmiany postaw, podpowiada jak w prosty sposób zadbać o zdrowie oraz wskazuje jak ważne są regularne badania oraz aktywny styl życia. Eksperci, a wśród nich lekarze PZU Zdrowie, odpowiadają na pytania dotyczące m.in. stanu zdrowia Polaków po pandemii, bezsenności, cukrzycy, otyłości czy depresji. Program podkreśla znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności sportowej dzieci i młodzieży
PZU odpowiada również na wyzwania związane z ochroną zdrowia psychicznego i finansuje prowadzoną przez Polskie Towarzystwo Suicydologiczne kompleksową pomocowoedukacyjną platformę internetową dla osób w kryzysie suicydalnym oraz ich bliskich. Platforma ”Życie warte jest rozmowy” to serwis, gdzie bezpłatną i anonimową pomoc otrzymują osoby w kryzysie samobójczym i ich bliscy oraz ci, którzy stracili bliską osobę w kryzysie samobójstwa. Służy również szeroko pojętej edukacji społecznej i propagowaniu aktualnej bazy danych miejsc z dostępną bezpłatną pomocą specjalistyczną. Moduł specjalistycznej strefy pomocy on-line, oceniany jest jako bardzo wartościowy i cieszy się ogromnym zainteresowaniem użytkowników platformy. W 2022 roku w jego ramach udzielono blisko 1500 odpowiedzi w zakładce „napisz do specjalisty”, a samą stronę odwiedziło ponad 257 tys. osób. Strona nieustannie cieszy się bardzo niskim współczynnikiem odrzuceń. www.zwjr.pl
PZU we współpracy z PZU Zdrowie oraz Fundacją Onkologiczną Rakiety zapewnia psychologiczne wsparcie i profesjonalną pomocą rodzinom, które zmagają się z traumą spowodowaną wypadkiem lub chorobą nowotworową. W 2022 roku z tej formy pomocy skorzystało około 200 osób, a w zależności od potrzeby interwencje kryzysowe obejmowały do kilku spotkań. PZU reagując na zmieniającą się rzeczywistość spowodowaną pandemią, oprócz spotkań osobistych zapewnia również telefoniczne lub inne zdalne konsultacje psychoterapeutyczne i psychoonkologiczne.
PZU Zdrowie podejmuje szereg działań na poziomie krajowym i lokalnym mających na celu poprawę zdrowia Polaków. Działania PZU Zdrowie z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zostały opisane w raportach branżowych, m.in. w raporcie opracowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” oraz w publikacji UN Global Compact Network Poland „Zielone Szpitale”. PZU Zdrowie prowadzi też wiele działań, których celem jest promocja profilaktyki i zdrowego stylu życia, tj.:
- „Letnia Akademia Seniora” – cykl 10 webinarów na temat profilaktyki w wieku dojrzałym, realizowanych we współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej,
- Paszport OK Senior – materiał wspierający profilaktykę seniorów, dystrybuowany wśród instytucji senioralnych wspieranych przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej oraz w centrach medycznych PZU Zdrowie,
- „Siła KobieTy” – akcja profilaktyczna „Dziennika Bałtyckiego” pod patronatem PZU Zdrowie – artykuły edukacyjne oraz akcja informacyjna z wystawą poświęconą zdrowiu kobiet,
- „Wstążka z wąsem” – webinar edukacyjny PZU Zdrowie poświęcony profilaktyce onkologicznej kobiet i mężczyzn,
- „Miasteczko Zdrowia” w Gdańsku i Wrocławiu – terenowe akcje PZU Zdrowie we współpracy z Fundacją Veritas, polegające na świadczeniu bezpłatnych usług i porad medycznych,
- Dzień Seniora w Gdańsku i Kielcach – akcje profilaktyczne realizowane przez centra medyczne PZU Zdrowie, skierowane do seniorów,
- Dzień Uśmiechu w Poznaniu – akcja profilaktyczna realizowana przez centra medyczne PZU Zdrowie, skierowana do dzieci,
- „Wbiegnij na Varso Tower” – bieg towerrunning pod patronatem PZU Zdrowie na najwyższy budynek Unii Europejskiej (Varso Tower w Warszawie,
- „Międzypokoleniowy Marszobieg po Zdrowie” – bieg, którego partnerem było centrum medyczne PZU Zdrowie w Kielcach,
- Puchar Polski w biegu przełajowym w Cetniewie – bieg pod patronatem PZU Zdrowie,
- Dalszy rozwój bloga poradnikowego www PZU Zdrowie „Poradnik o zdrowiu” z artykułami na temat zdrowego stylu życia i wybranych zagadnień medycznych.
Dodatkowo PZU Zdrowie udzieliło patronatu i współorganizowało wydarzenia wspierające rozwój polskiej medycyny i systemu ochrony zdrowia:
- „Zdrowie w rozmowie” we współpracy z Koalicją AI w Zdrowiu – cykl podcastów poświęcony innowacjom w medycynie,
- „AI w zdrowiu” we współpracy z Koalicją w Zdrowiu – konferencja poświęcona zastosowaniu sztucznej inteligencji w medycynie,
- „Top Disruptors in Healthcare 2022” we współpracy z Koalicją AI w Zdrowiu – raport inwentaryzujący polski rynek startupów medycznych,
- „Supertalenty w medycynie” we współpracy z Pulsem Medycyny – konkurs dla lekarzy młodego pokolenia,
- „Plebiscyt Hipokrates” we współpracy z Polska Press – konkurs dla najlepiej ocenianych lekarzy i placówek,
- „Mother and Child Startup Challenge” we współpracy z Instytutem Matki I Dziecka – konkurs dla startupów w obszarze położnictwa i neonatologii,
- „Złoty Skalpel” we współpracy z Pulsem Medycyny – konkurs dla naukowców w zakresie innowacji w medycynie,
- „Dziecięcy Szpital Przyszłości” we współpracy z Fundacją K.I.D.S. – konkurs dla innowacyjnych rozwiązań w szpitalach dziecięcych,
- „Zdrowie Dzieci” we współpracy z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym – konferencja poświęcona zagadnieniom zdrowia dzieci i młodzieży,
- „Polka w Europie” we współpracy ze Stowarzyszeniem Dziennikarze dla Zdrowia – konferencja szkoleniowa dla kadry medycznej,
- Partnerstwo z Samorządem Studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – wydawnictwo kalendarza akademickiego; patronat nad 87. zjazdem Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego.
Ponadto PZU Zdrowie było operatorem medycznym akcji „Zdrowe Życie” organizowanym przez Grupę PZU, Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia, realizowanej pod patronatem Pary Prezydenckiej. W okresie między czerwcem a październikiem 2022 roku utworzono 12 stref zdrowia, w ramach których zapewniono odwiedzającym bezpłatne usługi i porady medyczne.
PZU Zdrowie jest też fundatorem portalu onkorodzice.pl – jest to baza wiedzy na temat nowotworów dziecięcych, z której mogą korzystać zarówno rodzice chorujących dzieci, jak i środowisko medyczne. Ma ułatwić wymianę doświadczeń z innymi rodzicami znajdującymi się w podobnej sytuacji oraz dać wsparcie w wielu obszarach związanych z onkologią dziecięcą.
Placówki PZU Zdrowie uczestniczą w programie Profilaktyka 40 + realizowanym przez Ministerstwo Zdrowia. Celem programu jest profilaktyka chorób przewlekłych, których rozpoznanie było utrudnione w związku z ograniczeniem korzystania z badań i konsultacji lekarskich w czasie pandemii COVID-19.
PZU Zdrowie prowadzi też aktywności wspierające społeczność ukraińską. Osoby dotknięte wojną w Ukrainie mogą skorzystać bezpłatnie z opieki medycznej w ponad 50 placówkach medycznych PZU Zdrowie, realizowane w ramach NFZ. PZU Zdrowie zapewnia podstawową opiekę zdrowotną oraz konsultacje specjalistyczne, badania laboratoryjne i diagnostyczne. Powołano ukraińskojęzyczny zespół obsługujący pacjentów na infolinii medycznej PZU Zdrowie. Ze wsparcia może skorzystać każdy obywatel Ukrainy, który posiada zaświadczenie wystawione przez Straż Graniczną RP lub odcisk stempla Straży Granicznej RP w dokumencie podróży, potwierdzające legalny pobyt na terytorium RP, po przekroczeniu granicy od 24 lutego 2022 roku, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy. Ponadto PZU Zdrowie zaopatrzyło w materiały chirurgiczne szpital w Równem w Ukrainie, a lokalne placówki PZU Zdrowie wspierały czynnie medyków z Tomaszowa Lubelskiego. PZU Zdrowie jest też operatorem ukraińskojęzycznej infolinii informacyjnej NFZ „Teleplatforma Pierwszego Kontaktu”. Spółka wzięła także udział w targach informacyjnych „Dzień Dobry Ukraino” w Krakowie dla uchodźców z Ukrainy.