• 3-3

Działania rozwojowe

Grupa PZU zapewnia swoim pracownikom różnorodne działania rozwojowe. Planowane w cyklu rocznym działania są ściśle powiązane z celami strategicznymi i wyzwaniami biznesowymi, a także dopasowane do indywidualnych potrzeb pracowników i zespołów. Grupa PZU podchodzi do rozwoju kompleksowo, co oznacza organizowanie działań dla wszystkich pracowników (ogólnofirmowych), działań przeznaczonych dla różnych grup (np. menedżerów), jak również skierowanych do pracowników indywidualnie.

Grupa przykłada dużą wagę do wyboru optymalnych form rozwoju. Wpływają one zarówno na efektywność pracy, jak i zaangażowanie pracowników w długofalowej perspektywie. Szkolenia i warsztaty często są uzupełniane działaniami, które pracownicy podejmują samodzielnie przed szkoleniem (forma przygotowania) i po jego zakończeniu (utrwalenie wiedzy, przećwiczenie umiejętności).

PZU stawia na nowoczesne formy rozwoju.

Od 2019 roku, pod szyldem programu „Klik na rozwój” promuje korzystanie z takich rozwiązań edukacyjnych jak kursy digitalowe, webinaria, mikrolearning (np. w formule krótkich filmów), platformy edukacyjne i językowe oraz Virtual Reality. W ten sposób dba o tak istotną obecnie kompetencję jak ciągłe uczenie się pracowników (lifelong learning). Śledzi trendy w edukacji dorosłych, stale poszerza ofertę, a dzięki rozwiązaniom digitalowym jest ona łatwo dostępna dla dużych grup pracowników (z webinarów cyklicznie korzysta od 100 do 300 osób jednorazowo, w corocznych konferencjach edukacyjnych bierze udział nawet ponad 1 tys. osób).

Priorytetem w PZU jest dbałość o efektywne zarządzanie wiedzą w organizacji – jej utrzymanie, dzielenie się nią i wykorzystywanie między obszarami. Dlatego coraz częściej menedżerowie i specjaliści są angażowani w wewnętrzne działania rozwojowe jako autorzy programów szkoleniowych i materiałów edukacyjnych oraz jako prelegenci czy trenerzy wewnętrzni.

Formy wsparcia rozwoju dostępne w PZU:

  • program Klik na rozwój (wspieranie ciągłego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz nowych Narzędzi Pracy Grupowej)
  • konferencja #TyTworzyszPrzyszłość – inspiracje na temat trendów w nauce i technologiach, promocja nowych metod pracy i skutecznych nawyków zawodowych i osobistych
  • digitalowe szkolenia i kursy kompetencji technologicznych i efektywności osobistej (katalog ponad 800 szkoleń np. kurs Excel, tworzenie efektywnych prezentacji danych, data storytelling, webinary, podcasty, krótkie filmy przybliżające funkcjonalności narzędzi MS Office)
  • program wellbeingowy #DobryStan (webinary i filmy instruktażowe)
  • nauka języka angielskiego na platformie edukacyjnej
  • kursy menedżerskie i z efektywności osobistej na platformie IBA ICAN

  • szkolenie wstępne dla nowych pracowników (onboarding)
  • szkolenia menedżerskie (Nowy menedżer)
  • programy coachingowe dla wyższej i średniej kadry kierowniczej
  • debaty liderskie dotyczące kluczowych i aktualnych tematów (dzielenie się najlepszymi praktykami)
  • pula digitalowych szkoleń dla menedżerów
  • diagnostyka rozwojowa, np. testy preferencji i stylów funkcjonowania, informacja zwrotna 360 stopni, sesje Development Center
  • szkolenia zawodowe (przedłużanie uprawnień)
  • działania rozwojowe niezbędne do wykonywania zadań oraz wspierające efektywność na stanowisku pracy
    • działania indywidualne realizowane w oparciu o plany rozwojowe
    • działania dla zespołów – na podstawie zidentyfikowanych potrzeb
    • programy rozwojowe, np. Akademia Zakupowa dla pracowników Biura Zakupów
  • diagnostyka rozwojowa – testy preferencji i stylów funkcjonowania,
  • refundacja studiów podyplomowych
  • inne
    • warsztaty wymiany wiedzy (szkolenia organizowane przez wew. specjalistów)
    • warsztaty rozwijające współpracę, kreatywne poszukiwanie rozwiązań
    • warsztaty dla zespołów w oparciu o wyniki badań nt. współpracy między jednostkami i badania zaangażowania
  • 404-1

Szkolenia w Grupie PZU – godziny i dni szkoleniowe

Średnia liczba dni szkoleniowych przypadająca na pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę w 2022 roku w Grupie Kapitałowej PZU wyniosła 3,4 (o 0,2 więcej niż w 2021 roku). W spółkach PZU i PZU Życie średnia liczba dni szkoleniowych w 2022 roku wzrosła w stosunku do poprzedniego roku i wyniosła 3,7 (3,5 w 2021 roku).

PZU i PZU Życie
2021 2022
Kobiety Mężczyźni Kobiety Mężczyźni
Łączna liczba godzin szkoleniowych 180 684 100 107 183 420 110 617
Liczba pracowników 6 244 3 943 6 108 3 837
Średnia liczba godzin szkoleniowych 29,2 25,9 30,0 28,8
Średnia liczba dni szkoleniowych 3,7 3,2 3,8 3,6
* Dane przedstawione w pełnych etatach.

PZU i PZU Życie
Struktura zatrudnienia 2021 2022
Łączna liczba pracowników Łączna liczba godzin szkoleniowych Średnia liczba godzin szkoleniowych Łączna liczba pracowników Łączna liczba godzin szkoleniowych Średnia liczba godzin szkoleniowych
Kadra menedżerska 1 599 67 198 42,8 1 631 69 719 42,8
Pozostali pracownicy 8 588 213 593 25,2 8 314 224 317 27,0
  • 404-2

Szkolenia w Grupie PZU – kadra menadżerska

Dla osób obejmujących po raz pierwszy stanowiska kierownicze w Grupie PZU funkcjonuje program rozwojowy Nowy menedżer. Celem programu jest przekazanie uczestnikom oczekiwań stawianych kadrze menedżerskiej w PZU wobec stylu zarządzania i kompetencji. W czasie warsztatów kierownicy szkoleni są z kluczowych kompetencji menedżerskich, m.in. udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, prowadzenia rozmów z podwładnymi, zarządzania zadaniami i planowania pracy zespołu, a także zarządzania zespołem pod kątem różnorodności pracowników. W ten sposób program wspiera realizację strategii PZU w zakresie różnorodności. Program ten to nie tylko szkolenie, ale trwający kilka miesięcy proces rozwojowy. Dodatkowo od roku 2022 menedżerowie mają możliwość uczestnictwa w warsztacie z użyciem okularów wirtualnej rzeczywistości. Jest to efektywny sposób wspierający wdrażanie nowych kompetencji poprzez ich wielokrotne ćwiczenie w zaaranżowanych warunkach.

Działające od 2020 roku Laboratorium menedżerów, platforma wymiany wiedzy i dobrych praktyk między menedżerami ewoluowała w formę regularnych debat liderów na tematy związane z najważniejszymi wyzwaniami zarządzania (np. zarządzanie zespołami w modelu hybrydowym, wspieranie innowacji).

Rodzaje działań edukacyjnych prowadzonych w formie cyfrowej

W PZU wykorzystywane są gotowe kursy online, jak również wewnętrznie przygotowywane w odpowiedzi na szczególne potrzeby np. promujące narzędzia, które wspierają codzienną pracę. Kursy najczęściej mają formułę krótkich filmów i zadań do wykonania. Tematyka kursów przygotowywanych wewnętrznie odpowiada na potrzeby zgłaszane przez pracowników w tym w szczególności: wykorzystanie narzędzi pakietu Microsoft 365, kurs wizualizacji danych czy tematyka projektowa Scrum. Kursy wyróżnia różnorodność materiałów – około 100 elementów (wideo, pigułki wiedzy, checklisty, ćwiczenia). W ramach wewnętrznych kursów online zanotowano w minionym roku 8500 wejść na strony z kursami.

W ramach promowania różnorodnych form rozwoju w PZU nagrywane są autorskie podcasty. Do rozmów zapraszani są wyjątkowi eksperci, którzy przybliżają pracownikom świat technologii, która wspiera rozwój online. Obecnie dzięki uruchomieniu mobilnej wersji platformy szkoleniowej w PZU, podcasty mogą być odsłuchiwane przez pracowników w wersji mobilnej na telefonie.

Organizowane są webinary i warsztaty wspierające wykorzystanie nowych technologii w rozwoju i codziennej pracy, w szczególności narzędzi z pakietu Microsoft 356.

Aby wzmocnić kompetencje językowe pracowników i pokazać jak skutecznie można uczyć się online, PZU umożliwia i promuje naukę angielskiego na platformie edukacyjnej. Pracownicy są wspierani w korzystaniu z funkcjonalności platformy, monitorowany jest ich postęp w nauce, zbierane są też opinie uczestników, aby rozwijać dostarczane rozwiązania (obecnie wykorzystywana jest już druga platforma). W programie do końca 2022 roku wzięło udział 1 750 osób, w tym 1 529 pracowników PZU i PZU Życia i 204 pozostałych spółek. Ponad 220 osób korzysta z programu od początku, czyli stale uczy się języka angielskiego od czerwca 2021 roku.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Konferencja #TyTworzyszPrzyszłość

W listopadzie 2022 roku już po raz czwarty zorganizowano dwudniową wewnętrzną konferencję pod nazwą #TyTworzyszPrzyszłość. Wydarzenie po raz pierwszy odbyło się w formule hybrydowej, w ramach której pracownicy grupy PZU mogli wybrać pomiędzy udziałem stacjonarnym w siedzibie PZU Park, a opcją udziału online.

W tym roku wydarzeniu towarzyszyło hasło: Przyszłość po naszej stronie, które zwraca uwagę jak ważne jest podążanie za trendami i nowinkami technologicznymi, tak aby nie dać się zaskoczyć zachodzącymi zmianami. Zaproszeni prelegenci podkreślali jaki wpływ ma technologia na naszą przyszłość i zachęcali, aby kreować oraz projektować ją poprzez swoje działania wykorzystujące miedzy innymi kompetencje przyszłości. Wątek technologiczny został w tym roku uzupełniony tematyką wellbeing czyli dbania o swój dobry stan i relacje z drugim człowiekiem, zgodnie z zasadą, że to człowiek jest w centrum, a nie maszyna, a technologia ma go wspierać, a nie szkodzić.

Dodatkowo efekt synergii w tym roku został osiągnięty poprzez połączenie konferencji z Finałem Dni Innowacji, co pozwoliło na promocję wydarzenia, które wspiera innowacyjne projekty realizowane w PZU przy wsparciu Laboratorium Innowacji.

Pracownicy docenili inspiracyjny charakter konferencji i zdecydowanie poleciliby udział w niej, co pokazały wyniki ankiety (ocena 9,34 pkt. w skali do 10 pkt.) W konferencji online wzięło udział ponad 1000 pracowników, a stacjonarnie konferencję obejrzało ok. 130 osób.

Działania szkoleniowe – spółki zależne

  • wdrożenie procesu onboarding dla nowozatrudnionych pracowników wraz z jednodniowym szkoleniem „Zdrowy Start”. Szkolenia odbywają się raz w miesiącu w PZU Park;
  • realizacja szkoleń indywidulanych i grupowych – zgodnie z planem szkoleń na 2022 rok (szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne);
  • wdrożenie programu szkoleniowego „Akademia Lidera” – dedykowanego Liderom Centrum Zarządzania Usługami Medycznymi. Rozpoczęcie grudzień 2022 roku;
  • wdrożenie programu „Zdrowe Prawo Pracy” – dedykowanego Wyższej Kadrze Kierowniczej;
  • wdrożenie I edycji programu „Bomba Rozwojowa” – promującego wymianę wiedzy wewnątrz organizacji;
  • udostępnienie platformy rozwojowej ICAN – oferującej różnego rodzaju szkolenia interpersonalne i menedżerskie;
  • realizacja dofinansowania do studiów podyplomowych i MBA;
  • realizacja wydarzeń firmowych.

Działania szkoleniowo – rozwojowe dla pracowników PZU Zdrowie zaplanowane na 2023 rok (poza kontynuacją powyższych):

  • wdrożenie platformy językowej;
  • spotkania z Zarządem;
  • realizacja wydarzeń firmowych;
  • szkolenia dot. Pierwszej Pomocy Przedmedycznej;
  • szkolenia dot. odporności psychicznej;
  • wdrożenie programu szkoleniowego „Akademia Lidera” – dedykowanego pracownikom centrali.

Alior Bank dba o realny rozwój kompetencji pracowników i kadry menadżerskiej. Polityka w zakresie szkoleń i rozwoju zapewnia pracownikom Alior Banku możliwość eksperckich specjalizacji w wybranej dziedzinie, rozwijając kompetencje własne, wynikające z realizowanych obowiązków oraz aspiracji, a także związane z zarządzaniem zespołem. System zarządzania oraz wdrożony model rozwoju pozwalają na skuteczne ukierunkowanie specjalistów oraz rozwój ich kariery. Pracownikom udostępniane są programy szkoleniowe prowadzone zarówno przez trenerów wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Oferta obejmuje szkolenia produktowe, sprzedażowe i związane z jakością obsługi, szkolenia z umiejętności interpersonalnych oraz umiejętności menedżerskich. W 2022 roku jako element rozwoju pracowników Bank udostępnił wszystkim chętnym możliwość zapisu na kurs języka angielskiego oraz po okresie pandemii powrócił do cyklicznych wydarzeń organizowanych pod hasłem „Strefa Rozwoju”.

Grupa Pekao stwarza możliwości kształcenia oraz zapewnia dostęp do różnorodnych form szkolenia dla swoich pracowników. Programy edukacyjne Banku obejmują szkolenia lokalne i webinary ogólnorozwojowe, szkolenia i programy międzynarodowe, mentoring, coaching wewnętrzny i zewnętrzny, szkolenia certyfikacyjne (CFA/ ACCA/ CIA). Podstawową regulacją wewnętrzną określającą ten obszar jest Polityka szkoleń oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych Pracowników Banku, w ramach której zdefiniowano także procedury odnoszące się do przebiegu procesów związanych z uczestnictwem pracowników w poszczególnych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Bank Pekao od lat inwestuje w rozwój i edukację pracowników, umożliwiając im podnoszenie swoich kompetencji, proponując udział w szerokiej ofercie programów edukacyjnych. Do kluczowych inicjatyw, które zostały rozpoczęte w 2022 roku, należą:

  1. Akademia Przyszłości – kompleksowy projekt rozwojowy przygotowany przez doświadczony sztab ekspertów, którzy od wielu lat specjalizują się w kompetencjach przyszłości. Każdy z webinarów i warsztatów dostarczył potężny zastrzyk wiedzy związany z kluczowymi kompetencjami przyszłości.
  2. Bankowa Szkoła Sprzedaży – w tym takie szkolenia, jak: SPIN® Selling – Zrozumieć klienta, Relacyjny model sprzedaży PREMIUM, Zaawansowane negocjacje biznesowe oraz Akademia Doradcy Biznes. Celem projektu jest wsparcie we wdrażaniu sprawdzonych i skutecznych zachowań sprzedażowych, podniesienie kompetencji w obszarze up-sellingu, docierania do nowych Klientów, prowadzenia spotkań oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Zdobyta wiedza oraz umiejętności doskonalone są podczas warsztatów praktycznych.
  3. Omnicash – celem szkolenia jest nabycie umiejętności prowadzenia obsługi gotówkowej klientów oraz obsługi gotówki w kasie przy wykorzystaniu systemu OmniCash, w którym możliwa będzie obsługa klienta w zakresie transakcji gotówkowych, jak również pozostałych czynności kasjerskich.
  4. Projekt Moto – mający na celu włączenie do oferty banku produktu jakim jest ubezpieczenie komunikacyjne.
  5. Rozpoznawanie Autentyczności Znaków Pieniężnych – szkolenia skierowane do Specjalistów ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta. Podczas szkoleń pracownicy mają możliwość zdobycia, powtórzenia lub pogłębienia wiedzy na temat możliwości rozpoznawania autentyczności polskich i zagranicznych znaków pieniężnych (PLN, EUR, GBP, USD czy UAH). Pracownicy poznają metody zabezpieczenia walut polskich i zagranicznych oraz aktualnych regulacji prawnych w zakresie obrotu środków płatniczych.
  6. Akademia Robotyzacji – w 2022 roku kontynuowany był autorski program szkoleniowy, opracowany przez praktyków zatrudnionych w Banku we współpracy z partnerem – największym dostawcą rozwiązań automatyzacyjnych na świecie. Program, dzięki któremu pracownicy mogli rozwinąć kompetencje cyfrowe i nauczyć się podstaw automatyzacji, m.in. budowy robotów na własne potrzeby.
  7. Kuźnia Zwinności – cykl szkoleń umożliwiających zdobycie dogłębnej wiedzy z metodyk Agile i Lean, potwierdzonej procesem certyfikacji. Kompleksowy program szkoleń, wymiany praktycznej wiedzy oraz coachingu skierowany jest zarówno do osób pracujących w zespołach produktowych jaki i wszystkich pracowników, potencjalnych interesariuszy metod zwinnych. W ramach Kuźni Zwinności i jej Ścieżki Agile każdy pracownik ma szansę nauczyć się niezbędnych kompetencji zwinnych, na każdym poziomie wiedzy potrzebnej do zmiany organizacji w kierunku Zwinności – większej transparencji, pomiarów efektów pracy oraz bardziej przyjaznego środowiska pracy. Ścieżka Lean zawiera kompletną dawkę wiedzy, a także umiejętności, które umożliwią wydobycie potencjału i uzyskanie efektywności w pełnieniu roli związanej z ulepszaniem i optymalizowaniem procesów.

W LINK4 działa kafeteria, która powstała w odpowiedzi na potrzeby rozwojowe pracowników oraz jako wsparcie realizacji celów strategicznych. Jest to seria warsztatów, których tematyka odpowiada na potrzeby zgłoszone przez pracowników i/lub menedżerów oraz adresuje aktualne wyzwania organizacji.

  • Oferta warsztatów ogłaszana jest dwa razy na kwartał i skierowana jest do wszystkich menedżerów oraz do samodzielnych pracowników;
  • Celem warsztatów jest rozwijanie kompetencji behawioralnych, nastawionych na podniesienie efektywności pracy menedżerów i specjalistów;
  • Podczas warsztatów poruszane są tematy takie jak informacja zwrotna, rozmowy 1:1, wdrażanie zmian, asertywność, sztuka prezentacji, Excel, efektywne spotkania, zarządzanie przez cele, angażowanie pracowników, samodyscyplina, efektywna nauka, radzenie sobie ze stresem, prosty język, czy prawo pracy;
  • Uczestnicy sami zapisują się na dowolny temat i preferowany termin szkolenia;
  • Szkolenia są realizowane w małych grupach, w formule online poprzez platformę MS Teams i wykorzystują interaktywne metody prowadzenia szkoleń, także narzędzia online, np. Miro, Menti;
  • Warsztaty w zdecydowanej większości prowadzone są przez ekspertów wewnętrznych;

Efektywność prowadzonych szkoleń jest weryfikowana ankietą online, w której uczestnicy dzielą się swoją informacją zwrotną.