Spełnienie oczekiwań klienta podczas obsługi szkody lub świadczenia stanowi klucz do zbudowania jego więzi z PZU. Dlatego procesy w tym obszarze podlegają ciągłym usprawnieniom w celu skrócenia czasu wypłaty odszkodowania i budowania pozytywnego doświadczenia klienta.

  • 3-3

Opiekun klienta

W dobie automatyzacji i cyfryzacji procesów klient w jeszcze większym stopniu oczekuje indywidualnego podejścia. W PZU funkcjonuje Opiekun klienta, który pozostaje w kontakcie z poszkodowanym przez cały proces obsługi jego szkody lub świadczenia.

Opiekun obsługując szkodę, na bieżąco informuje klienta o postępach w sprawie. W zależności od potrzeb, może on również stanowić wsparcie dla klienta i być jego doradcą, oferującym konkretne rozwiązania w trudnej sytuacji. Może także sprawnie organizować i zarządzać wszystkimi usługami, jakie oferuje PZU, w ramach obsługi zgłoszenia. Zadaniem opiekuna jest przeprowadzenie klienta przez cały proces w jak najmniej uciążliwy sposób, m.in. ustalenie jego preferencji dotyczących np. kanału komunikacji czy metody usunięcia szkody.

Opiekunowie klientów zdobywają kompetencje dla różnych linii merytorycznych, co pozwala im na uniwersalizację. Zapewnia to obsługę różnych spraw klienta przez tego samego opiekuna, mimo że sprawy mogą dotyczyć różnych linii merytorycznych (rozdzielnych kompetencyjnie), a nawet innych spółek. Nowy model obsługi szkód w formule opartej na wsparciu klienta przez opiekuna pozwala poszkodowanemu na uniknięcie wielu formalności związanych z likwidacją szkody. Rolą opiekuna jest przygotowanie najlepszych dla klienta rozwiązań oraz doradztwo w celu wyboru optymalnego sposobu załatwienia sprawy, obejmującego m.in. sposób rozliczenia szkody czy wybór warsztatu.

Obsługa poważnych szkód osobowych

Ubezpieczenia to coś więcej niż tylko wypłata odszkodowania. Ubezpieczyciele powinni zapewniać wsparcie i poczucie bezpieczeństwa oraz być przy kliencie w trudnych chwilach. Dlatego Grupa PZU jest przy swoich klientach wtedy, gdy najbardziej potrzebują wsparcia i pomaga im w powrocie do sprawności. W 2022 roku w obszarze obsługi szkód podjęto szereg inicjatyw mających na celu obsługę szkód osób mocno poszkodowanych w wypadkach. Po identyfikacji szkody dużej lub szkody z potencjałem do rehabilitacji, jej obsługa odbywa się w sposób kładący nacisk na współpracę z klientem. Proponowane są rozwiązania dopasowane do indywidualnej sytuacji osoby poszkodowanej np. programy rehabilitacyjne, pomoc w wyborze i zakupie protez, pomoc w wyborze sposobu i miejsca leczenia czy wsparcie psychologiczne.

Obsługą tego typu szkód zajmują się opiekunowie Klienta o wysokich kompetencjach merytorycznych i interpersonalnych. Obsługa szkody jest prowadzona w sposób mający na celu jak najmniejsze angażowanie poszkodowanego i jednocześnie jak najpełniejsze zaspokojenie roszczeń na etapie obsługi szkody

Obsługa takiej szkody nie kończy się wraz z wypłatą odszkodowania. Możliwe jest dalsze wspieranie poszkodowanych np. przez działania w celu aktywizacji zawodowej i powrotu na rynek pracy.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Priorytetyzacja w likwidacji

Brak możliwości użytkowania lokalu mieszkalnego z powodu pożaru czy wybuchu gazu wymaga zapewnienia poszkodowanym natychmiastowej pomocy, dlatego został uruchomiony proces obsługi szkód wymagających priorytetowej obsługi. Są to szkody powstałe w wyniku zdarzenia, jakie swoim rozmiarem wymagają szybkiego zapewnienia pomocy i kompleksowej obsługi w możliwie najkrótszym czasie po wystąpieniu szkody.

Wdrożony proces opiera się na ścisłej współpracy zespołów obsługujących szkody – od konsultanta przyjmującego zgłoszenie, po ewentualną konsultację lekarską. Opiekun Klienta jest w stałym kontakcie z poszkodowanym, informując go o etapach obsługi szkody, w tym o terminie oględzin zniszczonego mienia i wymaganej dokumentacji oraz w celu udzielenia pomocy np. pobytu w hotelu zastępczym czy konsultacji u psychologa. Taki model pozytywnie wpływa na relację z klientem, który w trudnym dla siebie czasie, może liczyć na wsparcie i pomoc na każdym etapie obsługi szkody.

Preobsługa szkód

W Grupie PZU panuje przekonanie, że ubezpieczyciele powinni zapewniać poczucie bezpieczeństwa i wiarę, że ktoś zawsze będzie przy kliencie w trudnych chwilach. Dlatego Grupa PZU chce być przy swoich klientach wtedy, gdy potrzebują wsparcia najbardziej, często nawet przed formalnym zgłoszeniem przez nich szkody. Preobsługa (Before-YouCall Service) jest rozwiązaniem, w którym to ubezpieczyciel inicjuje kontakt z klientem i oferuje mu realną pomoc jeszcze przed formalnym zgłoszeniem szkody, stawiając klienta i jego potrzeby na pierwszym miejscu. Preobsługa przeznaczona jest dla klientów, którzy doznali przykrego zdarzenia losowego, w którym ucierpiało ich mienie.

 

Po zdarzeniu, np. pożarze, wybuchu gazu czy przejściu trąby powietrznej, na bazie informacji pochodzących z ogólnodostępnych źródeł, choćby z Internetu czy radia, podejmowana jest próba identyfikacji poszkodowanego. W przypadku pozytywnej identyfikacji poszkodowanego jako klienta PZU, nawiązywany jest z nim kontakt w celu udzielenia już realnej pomocy w trudniej sytuacji (np. jeśli zakres polisy pokrywa lokal zastępczy, zostanie on zaproponowany klientowi od razu przy pierwszym kontakcie). Rejestracja szkody może nastąpić innego dnia, w dogodnym dla klienta terminie.

Preobsługa szkód 2021 2022
Zarejestrowanych zdarzeń 77 30
Zdarzeń, w których poszkodowanymi byli klienci PZU 8 9
Poszkodowanych klientów PZU 137 269
Osoby, z którymi udało się nawiązać kontakt 137 262
Zarejestrowane sprawy assistance 135 262

Funkcjonująca w PZU procedura opisuje wiele mechanizmów stosowanych w przypadku wystąpienia szkód o charakterze katastroficznym. Procesy te są ukierunkowane głównie na:

  • skuteczne dotarcie do klienta, zapewnienie pomocy i kompleksowej obsługi w możliwie najkrótszym czasie po wystąpieniu szkody;
  • skrócenie czasu obsługi szkód;
  • dostosowanie procesu obsługi szkód do oczekiwań klientów;
  • podniesienie jakości obsługi i poziomu satysfakcji klientów.

Najczęściej podejmowanymi działaniami w ramach tej procedury są:

  • uruchomienie mobilnego biura i czterech mobilnych biur mini;
  • uproszczenie procesów przyjmowania zgłoszeń i obsługi szkód;
  • relokacja zasobów na tereny dotknięte kataklizmem oraz do merytorycznej obsługi szkód;
  • przekazywanie poszkodowanym najpotrzebniejszych przedmiotów, takich jak plandeki, środki czystości, folie, artykuły spożywcze czy woda pitna.

W 2022 roku zjawiska katastroficzne spowodowały szkody o dużej skali. Zdarzenia o charakterze katastroficznym występują sezonowo, najczęściej w okresie letnim, jednak w 2022 szkody katastroficzne (tzw. zimowa burza) wystąpiły już na przełomie stycznia i lutego. W ciągu tych 2 miesięcy zostało zgłoszonych prawie 49 tys. szkód majątkowych i rolnych (w tym szkód w pojeździe). Od czerwca do września zostało zgłoszonych około 47 tys. szkód, z czego 16 tys. stanowiły szkody w uprawach rolnych.

Podjęte działania i usprawnienia umożliwiły szybką obsługę tych szkód. Zastosowane uproszczenia pozwoliły ustalić wysokości odszkodowania bez konieczności szczegółowego sporządzania kosztorysu. Wdrożenie robotów pozwoliło na automatyczną wypłatę zaliczki lub odszkodowania już w ciągu jednego dnia roboczego od daty zgłoszenia szkody. Powołano zespół ekspertów, który śledził raporty meteorologiczne i publikacje w mediach o potencjalnych zagrożeniach.

Obsługa szkód dla klientów korporacyjnych

Wdrożony model kompleksowej obsługi szkód klientów korporacyjnych jest przeznaczony dla największych klientów PZU, klientów VIP pod względem wielkości przypisu składki w zakresie szkód komunikacyjnych.

Głównym celem wdrożonego modelu jest zagwarantowanie serwisu obsługi szkód na najwyższym poziomie poprzez wdrożenie rozwiązań dotychczas nieoferowanych na rynku obsługi szkód komunikacyjnych.

Głównymi filarami modelu jest szeroko rozumiana współpraca pomiędzy zespołami sprzedażowymi, zespołami obsługi szkód oraz zespołami underwritingu, której efektem jest dostarczenie najwyższej jakości usług dla największych klientów.

Obsługa szkód w tym modelu opiera się na dogłębnej analizie klienta pod względem wielkości, struktury floty, szkodowości oraz doradztwie w zakresie zaimplementowania w obsłudze floty rozwiązań mających na celu poprawę szkodowości klienta. Każdy z klientów posiada wyznaczonych do obsługi szkód opiekunów. Opiekunowie przeprowadzają spotkania z przedstawicielami klienta. Ustalane są na nich niezbędne formalności w zakresie kontaktu i komunikacji oraz po wcześniejszej analizie proponowane są możliwe rozwiązania służące obniżeniu szkodowości klienta.

Wdrożone rozwiązania opierają się na szeroko rozumianych relacjach biznesowych oraz porozumieniu w zakresie możliwości wdrożenia rozwiązań minimalizujących szkodowość a zarazem koszty po stronie klienta.

Proaktywna obsługa szkód

TUW PZUW wdrożył nowoczesny model obsługi szkód wynikających z błędów medycznych. Oparty jest on na ścisłej współpracy z ubezpieczoną placówką medyczną.

Proaktywna obsługa szkód zapewnia szybką pomoc pacjentowi, który padł ofiarą błędu lekarskiego. Polega m.in. na wsparciu specjalisty lub organizacji rehabilitacji by odwrócić lub zminimalizować skutki błędu medycznego. Umożliwia szybką wypłatę świadczenia, bez prowadzenia spraw sądowych, które w przypadku zdarzeń medycznych są skomplikowane i długotrwałe. Korzyścią dla ubezpieczonej placówki medycznej jest otrzymanie pełnej ochrony ubezpieczeniowej, wsparcia merytorycznego i obiektywnej analizy ewentualnych roszczeń pacjentów.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze szkód

PZU jako lider transformacji cyfrowej nieustannie pracuje nad innowacjami zwiększającymi jakość obsługi klientów. AI w obsłudze szkód to rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które analizuje zdjęcia szkód oraz kosztorysy z warsztatów napraw samochodów. Rocznie PZU obsługuje ponad 500 tys. szkód komunikacyjnych. Duża ich część jest obsługiwana przez warsztaty naprawcze. Większość z nich zawiera masową dokumentację fotograficzną i techniczną. Znaczna jej część wymaga dodatkowej i pogłębionej analizy. Działania te wymagają przeszkolonych i wysoko wykwalifikowanych ekspertów. Wprowadzone rozwiązanie sztucznej inteligencji usprawniło ich codzienną pracę. Algorytmy sztucznej inteligencji dokonują precyzyjnej analizy zdjęć dokumentujących szkodę komunikacyjną. Potrafią nazwać konkretną część auta, określić zakres uszkodzenia i zakwalifikować do naprawy lub wymiany dany podzespół. Przed wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji większość spraw obsługiwanych przez warsztaty naprawcze musiała być analizowana manualnie.

Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania eksperci otrzymują do analizy tylko wyselekcjonowane sprawy, a pozostałe, które nie budzą wątpliwości, są zatwierdzane automatycznie lub półautomatycznie. Wdrożenie przekłada się na znaczne oszczędności finansowe oraz zwiększenie satysfakcji klientów.

W 2022 do obsługi szkód komunikacyjnych wdrożone zostało rozwiązanie Ailik3. Dzięki temu narzędziu Opiekun Klienta ma możliwość stworzenia kalkulacji naprawy bez posiadania specjalistycznej wiedzy w tym zakresie. W przypadku prostej szkody komunikacyjnej, klient, po jego zgłoszeniu, może otrzymać link do web aplikacji, poprzez którą w prosty sposób prześle wszystkie wymagane zdjęcia do szybkiej wyceny szkody. Sztuczna inteligencja oceni je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie, system zdecyduje czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też wyłącznie lakierowania. Zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować blisko 80 elementów pojazdu. Przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego ewentualnej edycji i modyfikacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody klientowi.

2022 rok to również zakończenie procesu testowania wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji w obsłudze szkód upraw spowodowanych ryzykiem huraganu i deszczu nawalnego. Algorytmy te dokonują precyzyjnej analizy zobrazowań satelitarnych upraw, w celu ustalenia radykalnie uszkodzonej powierzchni. W ten sposób skracają czas obsługi szkód uprawowych oraz precyzyjnie i obiektywnie ustalają zakres szkody.

Roboty

Robotyka jest narzędziem umożliwiającym pełną automatyzację żmudnych i powtarzalnych czynności niewymagających skomplikowanej wiedzy specjalistycznej i doświadczenia.

Roboty pozwalają zastąpić integrację międzysystemową, przetwarzają duże wolumeny danych w bardzo krótkim czasie. Korzystanie z technologii Robotic Process Automation (RPA) poprawia jakość danych, ułatwia kontrolę efektywności procesu i jest dodatkowym sposobem raportowania. Dzięki robotyce można realizować procesy, które nie mogły być wykonywane przez pracowników ze względu na znaczną pracochłonność lub konieczność wykonania skomplikowanych czynności w krótkim czasie. Wdrożenie zrobotyzowanego procesu odbywa się szybciej niż wykonanie zmiany systemowej, a samo rozwiązanie oznacza niższy koszt niż zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Liczba wdrożeń w zakres robotyki 2021 2022
Procesy biznesowe 18 29
  • w tym procesy w obszarze obsługi szkód
12 19
Komentarz: w 2022 roku roboty były także wykorzystywane do wyszukiwania podmiotów z listy MSWiA, co pozwoliło na identyfikowanie podmiotów na które nałożono sankcje z powodu wojny na Ukrainie.

Roboty – przykładowe wykorzystanie

Robot obsługujący szkody, w których klient na etapie zgłoszenia znajduje się w sieci naprawczej PZU. W ramach tego procesu robot obsługuje szkodę od początku- monituje warsztat o dokumenty, wysyła pismo do klienta, ale także przede wszystkim wypłaca zaliczkę odszkodowania, a następnie dopłatę po przesłaniu faktury. Robotyzacja procesu pozwoliła go znaczne przyśpieszyć- zaraz po akceptacji kosztorysu/faktury wchodzi robot, który przygotowuje i zatwierdza decyzję. Praca robota uwzględnia cykl życia szkody i sytuacje, które standardowo mogą pojawić się w procesie. Dzięki wdrożeniu zapętleń robot pomimo wyjątku biznesowego może wrócić do szkody i podjąć ją ponownie.

Automatyzacja procesu obsługi szkód. Obsługa merytoryczna szkody odbywa się w innym towarzystwie ubezpieczeń. PZU dostaje informację o zgłoszonej szkodzie. Następnie potwierdza gwarancję – ubezpieczenie. Po wydanej decyzji PZU dostaje decyzję do wgrania systemowego. W procesie zrobotyzowanym kroki manualne wykonywane przez Opiekuna Szkody zostały przejęte przez robota.

W 2022 roku PZU, jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce, udostępnił swoim klientom innowacyjne narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) przy obsłudze szkód komunikacyjnych. Asystent AI sporządzi wstępny kosztorys naprawy na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta przez udostępnioną aplikację, co znacznie usprawni proces wyceny szkód. To kolejne innowacyjne rozwiązanie oparte o zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji wykorzystywane przez PZU w obsłudze szkód.

W przypadku wybranych szkód komunikacyjnych, klient może otrzymać link do web aplikacji, poprzez którą w prosty sposób prześle wszystkie wymagane zdjęcia do szybkiej wyceny szkody. Sztuczna inteligencja oceni je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie, system zdecyduje czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania. Zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować zewnętrzne uszkodzenia karoserii pojazdu. Rozwiązanie wspiera przede wszystkim pracowników PZU. Przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody klientowi. Klient zyskuje na tym, że jego szkoda może zostać natychmiast rozpatrzona, nawet w kilkanaście minut.

System AiHome przyspieszy wyceny i czas ich przygotowywania. Rozwiązanie powstało przy współpracy ze szwedzkim startupem. AiHome – aplikacja wykorzystująca najnowszą technologię, wesprze pracowników PZU w wycenie ruchomości domowych, ze szczególnym uwzględnieniem sprzętu RTV i AGD. Rozwiązanie nie tylko przyspieszy proces wycen uszkodzonych ruchomości domowych, ale także zapewni ich ujednolicenie, dzięki codziennej aktualizacji cen od wiodących sprzedawców oraz dostarczaniu tych samych danych wszystkim Opiekunom Klienta. Ponadto aplikacja automatycznie wyszuka i zaproponuje zamienniki sprzętu, który nie jest już produkowany, dzięki czemu klienci będą mieli możliwość uzyskania wyceny niedostępnego już w sprzedaży sprzętu. Rozwiązanie umożliwia bezgotówkową obsługę szkody poprzez zorganizowanie procesu wymiany sprzętu na nowy. Poza optymalizacją procesu wyceny, wdrożone przez PZU rozwiązanie ma także szereg innych korzyści. Dzięki platformie pracownicy PZU mają wszystkie dostępne w Polsce produkty zebrane w jednym miejscu z prostą wyszukiwarką. Oprócz tego aplikacja wskazuje klientowi gdzie konkretnie może zakupić nowy produkt, który został uszkodzony lub też produkt, który jest jego zamiennikiem, a także dostarcza przejrzysty, automatycznie generowany raport z wyceny, zawierający wszystkie kluczowe informacje dla ubezpieczyciela, jak i klienta.