Grupa PZU prowadzi dialog z interesariuszami w sposób systematyczny i transparentny, za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji. Poniżej przedstawiona została mapa interesariuszy wybranych na podstawie stopnia zaangażowania w działalność Grupy oraz ich istotności z punktu widzenia modelu biznesowego. Zestawienie nie obejmuje działalności Grupy Pekao oraz Alior Bank, w których obowiązują odrębne podejścia do relacji z otoczeniem.

Podejście Cel Sposób i formy
  • stała, otwarta komunikacja pomiędzy pracownikami i pracodawcą;
  • bieżący dialog ze związkami zawodowymi;
  • angażujące miejsce pracy.
  • zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju;
  • budowanie zrozumienia dla realizacji strategii i osiąganych wyników;
  • aktywizacja pracowników do udziału w nowych inicjatywach;
  • promocja dobrych praktyk pracy hybrydowej i optymalnego stylu pracy;
  • współpraca i rozumienie potrzeb między 4 pokoleniami pracowników, współpraca międzyobszarowa;
  • przygotowanie i adaptacja do zmian i sytuacji kryzysowych;
  • angażowanie w inicjatywy i akcje społeczne (ESG, wolontariat);
  • profilaktyka zdrowia i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu;
  • wzmacnianie odpowiedzialności za własny rozwój i dobrostan;
  • budowanie poczucia wpływu na wyniki, decyzje i środowisko pracy;
  • zapewnienie związkom zawodowym dialogu z pracodawcą w związku z wymogami prawa oraz potrzebą utrzymywania dobrych relacji
    z przedstawicielami pracowników.
  • badanie zaangażowania, badania typu pulse check, focus group, sondaże;
  • jasne, mierzalne cele do realizacji rozliczane kwartalnie lub rocznie;
  • bezpośrednie spotkania i rozmowy z przełożonym roczne lub kwartalne;
  • spotkania wewnętrzne, zespołowe;
  • skrzynki funkcyjne do wyjaśniania niejasności;
  • czaty, fora dyskusyjne;
  • kampanie informacyjne o możliwościach rozwoju, pomocy i wsparcia;
  • promowanie angażujących form i narzędzi np.: platforma grywalizacyjna, czaty online z ekspertami, infolinie;
  • debaty na żywo z ekspertami i liderami organizacji;
  • propagowanie prostego języka;
  • angażowanie do kreowania zmian w środowisku pracy np.: powołanie grup ambasadorów;
  • przygotowanie menedżerów do prowadzenia otwartego dialogu z pracownikami, zawierania kontraktów, dyskusji;
  • zapraszanie związków zawodowych do udziału w procesach konsultacyjnych, jak i uzgodnieniowych, a także bieżące informowanie o istotnych zmianach w funkcjonowaniu spółki;
  • program wsparcia pracowników #rozmawiajMY;
  • program #DobryStan – dążenie do równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym;
  • wewnętrzny portal/intranet;
  • newsletter ogólnofirmowy i newslettery tematyczne;
  • akcje informacyjne i poszerzające wiedzę o organizacji;
  • webinaria z udziałem ekspertów;
  • transmisja kwartalnych spotkań wynikowych z udziałem członków zarządu;
  • materiały video wyświetlane w siedzibie spółki;
  • system zgłaszania naruszeń (whistleblowing).

Podejście Cel Sposób i formy
  • ostała i otwarta komunikacja z klientami;
  • jakość i dopasowanie produktów i usług;
  • doświadczenia z procesów zakupowych i obsługowych;
  • Rzecznik Klienta;
  • Rzecznik Zdrowia.
  • uwzględnianie głosu klienta w projektowaniu rozwiązań biznesowych;
  • tworzenie przejrzystych warunków ofert i umów;
  • oferowanie wysokiej jakości produktów i usług dostosowanych do potrzeb klienta;
  • zapewnienie wielu kanałów dostępu do produktów i usług uwzględniających preferencje klientów;
  • budowanie pozytywnych doświadczeń klientów;
  • zapobieganie wykluczeniu.
  • bieżące, bezpośrednie spotkania i rozmowy fizyczne w oddziałach, biurach agentów, placówkach zdrowotnych oraz telefoniczne – infolinia, Contact Center;
  • stały kontakt on-line, m.in. profile w mediach społecznościowych, chat, formularz kontaktowy na stronie internetowej, mailowe skrzynki funkcyjne, mojePZU, inPZU;
  • prosty język w komunikacji z klientami;
  • badania satysfakcji i opinii na temat jakości produktów i obsługi, które pozwalają reagować na potrzeby klientów;
  • baza usprawnień klienckich, za pośrednictwem której pracownicy mogą zgłaszać inicjatywy i usprawnienia proklienckie;
  • omnikanałowość, znoszenie barier i ułatwienia w dostępie do produktów i usług – m.in. placówki dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami;
  • międzynarodowy Certyfikatu Znak Jakości OK SENIOR® potwierdzający, że oddziały PZU dostosowane do potrzeb klientów powyżej 60. roku życia;
  • udział w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych;
  • programy edukacji finansowej i ubezpieczeniowej.

Podejście Cel Sposób i formy
  • stała współpraca dla obustronnych korzyści – m.in. dzielenie się doświadczeniami, szukanie opinii
  • poznanie oczekiwań, zrozumienie potrzeb i wyzwań partnerów biznesowych;
  • prezentacja planów strategicznych;
  • podsumowanie realizacji celów biznesowych;
  • poprawa produktów;
  • poprawa procesów zawierana umów, sprzedaży produktów i obsługi klienta.
  • budowanie i utrzymywanie uczciwych warunków współpracy m.in. przez dostarczanie/zapewnienie dostępu do dokładnych i aktualnych informacji, możliwości zadawania pytań i wygłaszania opinii (badania, grupy focusowe, spotkania; ankiety satysfakcji i opinii);
  • bieżące i cykliczne spotkania z agentami (roczne i miesięczne);
  • portal komunikacji wewnętrznej dla agentów;
  • wykorzystanie social mediów w komunikacji;
  • newslettery;
  • programy szkoleń i wsparcia w sprzedaży;
  • Elitarny Klub Agenta – spotkania z kluczowymi Agentami.

Podejście Cel Sposób i formy
  • bieżąca współpraca oparta o Kodeks Dobrych Praktyk CSR Dostawców Grupy PZU;
  • audyty dostawców
  • przejrzyste zasady wyboru i współpracy z dostawcami;
  • wspieranie realizacji strategii Grupy PZU i dostęp do innowacji;
  • kształtowanie standardów biznesowych – prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny i zrównoważony;
  • promowanie etycznych praktyk zakupowych;
  • poszerzanie wiedzy dostawców o potrzebach Grupy PZU oraz wiedzy Grupy PZU o potencjale i możliwościach dostawców;
  • poprawa jakości dostaw towarów i usług;
  • wzrost świadomości ESG w otoczeniu gospodarczym oraz włączanie zasad ESG w procesy biznesowe i zakupowe;
  • wiedza o preselekcji kontrahentów chcących podjąć współpracę z Grupą PZU – w ramach procesu weryfikacji dostawców.
  • bieżące i okresowe spotkania i negocjacje z nowymi i dotychczasowymi dostawcami;
  • częsta komunikacja z dostawcami w kwestii istotnych zagadnień dotyczących współpracy;
  • stosowanie zasad prostego języka w komunikacji z dostawcami;
  • zapewnienie wsparcia dostawcom w zrozumieniu istotnych zagadnień dotyczących przedmiotu komunikacji;
  • wspólna praca w trakcie procesów audytu dostawców nad poprawą jakości dostaw towarów i usług;
  • lista Kwalifikowanych Dostawców PZU.

Podejście Cel Sposób i formy
  • stała, dwustronna komunikacja pomiędzy zarządem spółki a uczestnikami rynku kapitałowego oparta na dobrych praktykach rynku kapitałowego
  • budowa zaufania inwestorów;
  • transparentność działania;
  • równy dostęp do informacji wpływających na decyzje inwestycyjne;
  • aktywizacja akcjonariuszy do udziału w podejmowaniu kluczowych decyzji;
  • budowa zrozumienia dla modelu biznesowego, strategii oraz tworzenia wartości przez Grupę PZU;
  • wzrost kapitalizacji spółki i dystrybucja zysków.
  • walne zgromadzenia akcjonariuszy umożliwiające udział jak największej liczbie uprawnionych;
  • prawidłowe wykonywanie obowiązków informacyjnych obligatoryjnych dla spółek giełdowych – raporty bieżące i okresowe;
  • kwartalne prezentacje wynikowe i newslettery;
  • kwartalne spotkania wynikowe z przedstawicielami zarządu;
  • spotkania z przedstawicielami zarządu po ogłoszeniu kluczowych decyzji dla spółki (np.: strategia, akwizycje);
  • transmisje na żywo w Internecie z możliwością zadawania pytań i tłumaczeniem na język angielski z kwartalnych spotkań wynikowych, walnych zgromadzeń i innych kluczowych wydarzeń korporacyjnych;
  • internetowy serwis relacji inwestorskich (w języku polskim i angielskim) zapewniający aktualne informacje, w tym prezentacje i nagrania m.in. z walnych zgromadzeń, spotkań kwartalnych, kluczowych wydarzeń korporacyjnych);
  • zintegrowany raport roczny on-line;
  • regularne spotkania z inwestorami instytucjonalnymi (podczas konferencji inwestorskich, roadshows, video/ telekonferencji oraz w siedzibie spółki);
  • coroczna konferencja WallStreet dla inwestorów indywidualnych;
  • program lojalnościowy dla inwestorów indywidualnych Moje Akcje PZU.

Podejście Cel Sposób i formy
  • stała współpraca z dziennikarzami
  • transparentność działania;
  • łatwy i szybki dostęp do informacji o spółce i Grupie PZU;
  • budowa świadomości ubezpieczeniowej;
  • zwiększenie poziomu wiedzy na temat produktów finansowych;
  • poprawny odbiór zewnętrznej polityki i strategii informacyjnej PZU i Grupy PZU;
  • spójne informowanie mediów o wydarzeniach i kluczowych tematach korporacyjno-biznesowych.
  • utrzymywanie dobrych relacji z kluczowymi mediami i opiniotwórczymi dziennikarzami;
  • zapraszanie wybranych tematycznie redakcji i dziennikarzy do udziału w wydarzeniach korporacyjnych;
  • udzielanie odpowiedzi (zgodnych z polityką i strategią informacyjną Grupy PZU) na pytania spływające od redakcji i dziennikarzy;
  • przygotowywanie komunikatów prasowych;
  • organizacja konferencji prasowych,
  • organizacja i udział w wywiadach eksperckich i konferencjach branżowych;
  • obecność w mediach społecznościowych.

Podejście Cel Sposób i formy
  • współpraca w ramach debat i konferencji;
  • bieżący dialog i uwzględnienie rekomendacji;
  • współpraca legislacyjna z Polską Izbą
    Ubezpieczeń( PIU).
  • zapewnienie przestrzegania wymogów i regulacji;
  • wspieranie tworzenia nowych zasad na rynku, w tym dobrych praktyk;
  • zapewnienie spełniania wymogów regulacyjnych i nadzorczych, a także zasad zawartych w zbiorach ładu korporacyjnego;
  • współkształtowanie otoczenia regulacyjnego;
  • identyfikacja rzeczywistych i potencjalnych skutków przy wdrażaniu nowych regulacji (przepisów prawa, rekomendacji) zarówno wynikających z prawodawstwa UE, jak i krajowego;
  • określanie działań zapobiegawczych i łagodzących negatywne skutki.
  • aktywny udział w opiniowaniu projektów legislacyjnych i w przypadku zidentyfikowania zagrożeń, nieprawidłowości bądź ryzyka negatywnych skutków dla działalności ubezpieczeniowej, zgłaszanie uwag do przesłanych propozycji w ramach współpracy z PIU;
  • udział w pracach komisji, podkomisji i grup roboczych PIU, do zadań których należy prowadzenie działań legislacyjnych zmierzających do ochrony i polepszenia warunków funkcjonowania rynku ubezpieczeń. Prace koncentrują się na bieżącej analizie i opinii propozycji projektów legislacyjnych, opracowywaniu założeń i uzgadnianiu praktyk rynkowych;
  • udział w spotkaniach, uzgodnieniach, wyjaśnieniach i konsultacjach (np. rekomendacji) z KNF w celu określenia rynkowych skutków planowanych rozwiązań.

Podejście Cel Sposób i formy
  • bieżąca komunikacja bezpośrednia;
  • wolontariat pracowniczy;
  • wspieranie rozwoju społeczności lokalnych
  • zachęcanie pracowników do udziału w akcjach społecznych i środowiskowych;
  • realizacja projektów społecznych – projektów wolontariackich opartych na współpracy pracowników PZU (wolontariuszy) ze społecznościami lokalnymi;
  • poprawa kondycji fizycznej dzieci i młodzieży;
  • zmniejszanie różnic w rozwoju infrastruktury sportowej oraz w dostępie do sportu między dużymi miastami a mniejszymi ośrodkami
  • realizacja projektów sponsoringowych i prewencyjnych mających na celu poprawę zdrowia i bezpieczeństwa;
  • możliwość uzyskania grantu na autorski projekt wolontariacki przez pracowników PZU, który mogą przeznaczyć na rzecz swoich lokalnych społeczności, których problemy dobrze znają;
  • dotacje dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej;
  • działania mające na celu wyrównanie szans dzieci i młodzieży z małych ośrodków;
  • wspieranie aktywizacji sportowej dzieci i młodzieży, przez dofinansowanie lokalnych klubów i związków sportowych za pośrednictwem programu Dobra Drużyna PZU

Podejście Cel Sposób i formy
  • budowanie partnerstw i przeprowadzanie diagnozy społecznej;
  • wspólne planowanie, realizacja i ewaluacja projektów;
  • dzielenie się wiedzą.
  • rozwijanie idei wolontariatu pracowniczego we współpracy z organizacjami pozarządowymi i instytucjami;
  • identyfikacja potrzeb określonych grup społecznych, które mogą być realizowane w ramach wolontariatu pracowniczego;
  • minimalizacja ryzyka wystąpienia lub skutków wypadków ubezpieczeniowych;
  • wymiana wiedzy i doświadczeń, analiza trendów i wyzwań dla zrównoważonego rozwoju, w tym ochrony środowiska naturalnego.
  • udział pracowników PZU w grupach roboczych prowadzonych przez organizacje partnerskie, udział przedstawicieli organizacji w spotkaniach tematycznych, tworzenie wspólnych publikacji;
  • realizacja działań wolontariackich, które odpowiadają potrzebom organizacji pozarządowych i instytucji;
  • realizacja programów edukacyjnych i społecznych na rzecz zdrowia, bezpieczeństwa, pomocy społecznej oraz przeciwdziałania zmianom klimatu;
  • organizacja wspólnych konferencji i seminariów i innych działań z udziałem przedstawicieli środowiska trzeciego sektora i środowisk akademickich.

Podejście Cel Sposób i formy
  • projekty promujące edukację i wydarzenia kulturalne;
  • mecenat i partnerstwa.
  • promocja i ochrona polskiej kultury i dziedzictwa narodowego;
  • edukacja kulturalna wśród dzieci i młodzieży.
  • obejmowanie mecenatem i partnerstwem polskich instytucji kultury;
  • wspieranie największych instytucje kultury w Polsce, które ze względu na swój rozmiar i format potrzebują dużych nakładów finansowych na prowadzenie działalności statusowej;
  • promocja kultury wysokiej wśród dzieci i młodzieży jako czynnika wspierającego budowanie właściwych kompetencji kulturowych;
  • wspólne planowanie projektów promujących edukację kulturalną;
  • wspólne inicjatywy na rzecz promowania wydarzeń kulturalnych;
  • organizacja oprawy największych wydarzeń kulturalnych.

Udział w stowarzyszeniach oraz organizacjach branżowych

  • Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych (SEG) – to organizacja samorządowa emitentów, reprezentuje interesy spółek notowanych na GPW, PZU jest jej członkiem od 2010 roku;
  • Brytyjsko Polska Izba Handlowa (British Polish Chamber of Commerce) – do tej organizacji gospodarczej PZU przynależy od 2016 roku;
  • Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) – to organizacja samorządowa zakładów ubezpieczeń, skupia działające na rynku wszystkie zakłady ubezpieczeń, przynależność do Izby jest obowiązkowa;
  • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) – jego członkami są krajowe i zagraniczne firmy ubezpieczeniowe, które prowadzą na polskim rynku działalność ubezpieczeniową w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników, powołany w 1990 roku;
  • European Financial Marketing Association (EFMA) – to organizacja zrzeszająca detaliczne instytucje finansowe w Europie: banki i ubezpieczycieli, największa tego typu organizacja w Europie;
  • International Association of Agricultural Insurers (AIAG) – to międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające czołowych światowych ubezpieczycieli produkcji rolnej;
  • Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) – to organizacja zakładów ubezpieczeń, które prowadzą działalność w Polsce, przynależność do PBUK jest obowiązkowa;
  • United Nations Environment Programme Finance Initiative (UNEP FI) – to globalne partnerstwo ustanowione między Programem Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) a sektorem finansowym;
  • Geneva Association – to międzynarodowy think tank branży ubezpieczeniowej;
  • The Heart Corporate Club – zrzesza firmy, które chcą budować silne kompetencje w innowacjach;
  • Porozumienie na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce oraz Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej – projekty zainicjowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • United Nations Global Compact (UNGC) – to największa na świecie inicjatywy wspierającej prowadzenie biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju).

Członkostwo we wskazanych powyżej organizacjach ma dla PZU charakter strategiczny. Firma wspiera ich działania statutowe i bierze udział w dodatkowych projektach realizowanych przez te instytucje.

PZU jest także sygnatariuszem Karty różnorodności od 1 lipca 2013 roku. To międzynarodowa inicjatywa służąca promowaniu różnorodności i równych szans w zatrudnieniu bez względu na płeć, rasę, orientację seksualną, pochodzenie etniczne, wiek, niepełnosprawność czy religię.

PZU jest również zaangażowany w zewnętrzne inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, które opisano w rozdziale Globalne wyzwania dla zrównoważonego rozwoju.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Działania samoregulacyjne – wzmocnienie ochrony uczestników rynku ubezpieczeniowego

Przedstawiciele PZU i PZU Życie uczestniczą w pracach komisji, podkomisji i grup roboczych Polskiej Izby Ubezpieczeń. Do ich zadań należy prowadzenie działań legislacyjnych, które zmierzają do ochrony i polepszenia warunków funkcjonowania rynku ubezpieczeń. Prace koncentrują się na bieżącej analizie i opinii propozycji projektów legislacyjnych, opracowywaniu założeń i uzgadnianiu praktyk rynkowych.