Dążąc do osiągnięcia jak największej transparentności biznesu Grupy PZU, Zarząd PZU systematycznie prowadzi działania w obszarze relacji inwestorskich, zmierzające do zapewnienia równego dostępu do informacji, zgodnie z wewnętrznie przyjętymi regulacjami „Zasady prowadzenia polityki informacyjnej PZU względem uczestników rynku kapitałowego”.

Struktura akcjonariatu PZU

31 grudnia 2022 roku Skarb Państwa RP posiadał 34% udziału w kapitale i głosach, a fundusze zarządzane przez Nationale-Nederlanden PTE – 6% (zgodnie z raportem bieżącym PZU nr 25/2022). Pozostałe 60% stanowili akcjonariusze poniżej progu 5%.

Według badania przeprowadzonego na koniec 2022 roku, struktura akcjonariatu PZU pod względem udziałowym i geograficznym pozostawała stabilna. Największy udział, tak jak w latach poprzednich, stanowili inwestorzy z Europy, z dominującą pozycją inwestorów polskich.

Na koniec 2022 roku udział OFE i TFI w akcjonariacie PZU wyniósł odpowiednio 16,7% (spadek o 0,8 p.p. r/r) oraz 3,6% (spadek o 0,5 p.p. r/r).

Struktura geograficzna akcjonariatu PZU

126,1 mln akcji (14,6% udziału w kapitale)
+1,4 p.p. r/r

(inwestorzy instytucjonalni bez Skarbu Państwa)* 307,6 mln akcji (35,6% udziału w kapitale)
-2,2 p.p. r/

* Skarb Państwa – 295,2 mln akcji (34,2% udziału w kapitale)

42,8 mln akcji (5,0% udziału w kapitale)
-0,9 p.p. r/r

Udział OFE i TFI w strukturze akcjonariatu PZU

Inwestorzy indywidualni

Udział inwestorów w indywidualnych w akcjonariacie PZU na koniec 2022 roku wzrósł o 1,8 p.p. r/r do poziomu 10,6%. Oznacza to, że te grupa inwestorów na koniec 2022 roku posiadała blisko 92 mln akcji o łącznej wartości ponad 3,2 mld zł (wg. ceny z ostatniej sesji w 2022 roku – 35,4 zł). Tak duża dynamika wzrostu została zanotowana na trudnym, spadkowym rynku. Z perspektywy głównego rynku GPW, udział inwestorów w 2022 roku utrzymywał trend spadkowy.

Komunikacja z uczestnikami rynku kapitałowego

W 2022 roku wszystkie wydarzenia korporacyjne dla uczestników rynku kapitałowego były realizowane i transmitowane (z symultanicznym tłumaczeniem na język angielski) za pośrednictwem Internetu. Kwartalne wyniki finansowe były prezentowane i omawiane przez Zarząd PZU podczas organizowanych online konferencji, a ich uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań. Nagrania z tych spotkań są dostępne na stronie internetowej PZU w sekcji „Relacje inwestorskie”: https://www.pzu.pl/relacje-inwestorskie/dopobrania

Najważniejsze wydarzenia, osiągnięcia i plany zostały po raz kolejny zaprezentowane w formie dostępnego online Raportu Rocznego raportroczny2021.pzu.pl. Użytkownicy dostali kompleksowe narzędzie pozwalające na wielopłaszczyznową analizę zdarzeń korporacyjnych i makroekonomicznych oraz wyników finansowych. W raporcie znalazły się interaktywne infografiki, animacje i materiały video, które w zwięzły sposób prezentowały działalność Grupy PZU w 2021 roku.

Siedziby inwestorów instytucjonalnych biorących udział w spotkaniach z przedstawicielami PZU
(na mapie oznaczone jako „zainteresowanie inwestorów”)

Działania skierowane do inwestorów instytucjonalnych

W 2022 roku przedstawiciele PZU wzięli udział w 18 konferencjach (10 w 2021) organizowanych przez globalne banki inwestycyjne i biura maklerskie w Polsce. Łącznie obyło się ponad 64 spotkań (70 w 2021) indywidualnych i grupowych, które zgromadziły 169 zarządzających i analityków (145 w 2021 roku) reprezentujących fundusze inwestycyjne i emerytalne oraz inne firmy zarządzające aktywami. Największe zainteresowanie działalnością PZU wykazywali inwestorzy z centrów finansowych w Warszawie, Londynie, Nowym Jorku i Pradze.

Działania skierowane do inwestorów indywidualnych

W 2022 roku komunikacja z inwestorami indywidualnymi była realizowana zarówno w trybie pośrednim, tj. za pośrednictwem raportów online, newsletterów, factsheetów i innych rozsyłanych pocztą elektroniczną opracowań, jak również w trybie bezpośrednim, który pozwalały na zadawanie pytań przedstawicielom PZU. Były to w szczególności:

  • 26 konferencja WallStreet (12 z kolei w której uczestniczył PZU) organizowana przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, w formule on-line. Jego uczestnicy mieli możliwość uczestnictwa w prezentacji inwestorskiej, którą prowadził Członek Zarządu PZU odpowiedzialnym za Pion Finansowy. W trakcie konferencji funkcjonowało także stoisko PZU, gdzie można było spotkać się z przedstawicielami Relacji Inwestorskich;
  • czaty skierowane do inwestorów indywidualnych, organizowane po każdej publikacji kwartalnych wyników finansowych oraz ogłoszeniu strategii, z udziałem Członka Zarządu PZU odpowiedzialnego za Pion Finansowy.

Od 2021 w PZU funkcjonuje program lojalnościowy dla inwestorów indywidualnych – mojeakcje.pzu.pl, którzy mają możliwość uzyskania:

  • 10%, a po roku uczestnictwa 20% zniżki na ubezpieczenia: auta (OC, AC, NNW Max), domu, podróży, rolne, następstw nieszczęśliwych wypadków;
  • 100% zniżki na roczne członkostwo podstawowe lub 50% zniżki na roczne członkostwo rozszerzone w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych;
  • dostęp do specjalnie przygotowanych materiałów dotyczących analizy fundamentalnej PZU.

W IV kw. 2022 roku został zorganizowany konkurs dla uczestników programu, w którym można było sprawdzić swoją wiedzę z zakresu zdrowia, ekologii, inwestycji i informacji o PZU. Laureaci konkursu otrzymali kody rabatowe o wartości 200 zł brutto do wykorzystania na pakiety profilaktyczne PZU Zdrowie.

W 2022 roku program został rozszerzony o kolejny dom maklerski – Alior Bank. Trwały również pracę nad dołączeniem kolejnych biur.

Wyróżnienia i nagrody za działania RI

Działalność PZU w obszarze relacji inwestorskich jest wysoko oceniana zarówno przez inwestorów i analityków, jak i media.

Dowodem są przyznane w 2022 roku nagrody i wyróżnienia, m.in. w konkursie „The Best Annual Report 2021” zorganizowanym przez Instytut Rachunkowości i Podatków:

  • nagroda specjalna „The Best of the Best” (po raz czwarty);
  • nagroda specjalna za najlepszy raport zintegrowany w kategorii „Banki i instytucje finansowe”.

Plan RI na 2023 rok

  • umacnianie dobrych relacji między Zarządem PZU a środowiskiem inwestorskim zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym;
  • zapewnienie pojemnego i szerokiego rynku dla akcji PZU – przez dalsze budowanie zdywersyfikowanej (geograficznie, liczebnie i profilowo) bazy inwestorów, którzy znają Spółkę i dysponują dużą wiedzą na jej temat;
  • zapewnienie równego dostępu do informacji;
  • zwiększenie pokrycia analitycznego sell-side;
  • rozwój narzędzi cyfrowych odpowiadających na potrzeby inwestorów, m.in. implementacja nowych rozwiązań do raportu rocznego online i poprawa funkcjonalności serwisu relacji inwestorskich;
  • rozszerzenie zakresu raportowania niefinansowego o kolejne elementy związane ze zmianami klimatu;
  • zwiększenie stopnia integracji sprawozdawczości w raporcie online;
  • rozwój programu lojalnościowego dla inwestorów indywidualnych.
  • przygotowanie inwestorów i analityków do raportowania w standardzie IFRS17 (sprawozdanie finansowe oraz warsztat dla uczestników rynku kapitałowego;
  • rozszerzenie ujawnień związanych ze standardem GRI 2021 (raport niefinansowy);
  • rozszerzenie ujawnień związanych z Taksonomią (raport niefinansowy).