• 2-12
  • IIRC

Działalność ubezpieczeniowa i finansowa Grupy PZU stanowi fundament bezpieczeństwa społecznego i gospodarczego Polski. Podejmowane działania biznesowe wpływają na otoczenie, środowisko naturalne i jakość życia. Dlatego Grupa PZU przykłada bardzo dużą uwagę do rozwoju w sposób zrównoważony, uwzględniając bieżące potrzeby interesariuszy oraz dbając o przyszłość kolejnych pokoleń.

Grupa PZU sukcesywnie wprowadza koncepcję zrównoważonego rozwoju do kolejnych obszarów działalności.

W krótkim i średnim terminie pozwala to na stopniową poprawę ich efektywności biznesowej, jakości budowanych relacji czy lepszego dopasowania do potrzeb interesariuszy. W długim terminie przekłada się to na wzrost potencjału do budowy wartości oraz większą odporność całej organizacji na wpływ negatywnych czynników zewnętrznych.

Z perspektywy sprawozdawczej aspekty zarządcze zostały opisane na bazie wytycznych międzynarodowych „IIRC” International Integrated Reporting Council. W prezentowanym raporcie znalazły się kluczowe kwestie związane z tworzeniem wartości w czasie przy użyciu dostępnych kapitałów, tj. zasobów, do których organizacja ma dostęp i z których może korzystać w celu tworzenia wartości, a także inne kluczowe kwestie wskazane przez interesariuszy.

Biznes i kapitały

Centrum modelu wartości Grupy PZU stanowi działalność biznesowa, której najważniejszym elementem są ubezpieczenia. Ofertę uzupełniają produkty zdrowotne, bankowe, inwestycyjne i emerytalne. Szczegółowe informacje na temat działalności Grupy PZU zostały przedstawione w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy PZU i PZU.

Zarządzanie kapitałami w Grupie PZU realizowane jest zgodnie ze strategią Grupy PZU. Dlatego największą wagę mają aspekty związane z podstawowym aspektem działalności Grupy PZU – ubezpieczeniami oferowanymi przez PZU i PZU Życie.

W tej grupie znajdują się zasoby finansowe należące do Grupy PZU, pochodzące ze źródeł zewnętrznych (klientów, akcjonariuszy, obligatariuszy) i wewnętrznych (zyski wygenerowane z działalności Grupy).

Kapitał finansowy 2021 2022
Aktywa 402,1 mld zł 436,1 mld zł
Kapitały własne 40,0 mld zł 39,8 mld zł
Obligacje podporządkowane 6,3 mld zł 6,2 mld zł
Aktywa klientów zewnętrznych pod zarządzaniem (KPI -strategia) 35,3 mld zł 39,2 mld zł

 

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • utrzymaniem bezpieczeństwa i stabilności finansowej;
  • zapewnieniem środków na rozwój i realizację strategii;
  • efektywnością operacyjną i kosztową.

Kapitał finansowy – wyniki 2021 2022
Przypis składki ubezpieczeniowej brutto (KPI – strategia) 25,1 mld zł 26,7 mld zł
Przychody inwestycyjne 10,2 mld zł 18,2 mld zł
Zysk operacyjny 7,5 mld zł 7,6 mld zł
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej PZU (KPI – strategia) 3,34 mld zł 3,37 mld zł

 

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • intelektualny (dynamika innowacji);
  • ludzki (wynagrodzenia-koszty);
  • społeczne i relacyjny (skala wsparcia lokalnych projektów);
  • infrastrukturalny (liczba oddziałów);
  • naturalny (zielone inwestycje, taksonomiczność, offset emisji).

W ramach kapitału intelektualnego kluczowe dla Grupy PZU są zasoby niematerialne organizacji i poszczególnych pracowników związane z wiedzą, doświadczeniem, badaniami, rozwojem oraz budową kultury innowacji.

Kapitał intelektualny 2021 2022
Nakłady na działalność projektową w Grupie 137 mln zł 154 mln zł
Liczba centrów innowacji w Grupie 6 6
Liczba osób zaangażowanych w innowacyjne projekty (PZU LAB) >150 >150
Programy akceleracyjne i mentoringowe 2 2

 

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • rozwojem systemów CRM, narzędzi sprzedaży zdalnej i kontaktu z klientem;
  • personalizacją ofert produktowych;
  • budową ekosystemów produktowych;
  • zintegrowanym podejściem do kanałów dystrybucji (omnikanałowość);
  • implementacją grupowych standardów i regulacji;
  • budową środowiska sprzyjającego innowacjom.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • ludzki (kompetencje; well-being)
  • społeczne i relacyjny (zadowolenie klientów, lokalizacja)
  • infrastrukturalny (dostępność oferty);
  • naturalny (innowacje produktowe).

Kapitał intelektualny – wyniki 2021 2022
Wskaźnik rekomendacji NPS – po zakupie ubezpieczenia 31 44
Wskaźnik rekomendacji NPS – po skorzystaniu z ubezpieczenia 25 25
Liczba innowacyjnych programów pilotażowych 12 14
Liczba innowacyjnych projektów przekazanych do wdrożenia 7 8

Tworzą pracownicy, agenci i partnerzy biznesowi Grupy PZU. Dotyczy spraw związanych z tworzeniem przyjaznego miejsca pracy, dbałością o bezpieczeństwo, budowaniem relacji opartej na uczciwości, szacunku i dialogu, wsparciem różnorodności, zarządzania talentami, utrzymaniem kluczowych pracowników.

Kapitał ludzki 2021 2022
Liczba pracowników w przeliczeniu na etat (PZU i PZU Życie) 10,0 tys. 9,8 tys.
Średnia liczba godzin szkoleniowych na pracownika (PZU i PZU Życie) 27,9 29,6
Procent osób pracujących zdalnie (PZU i PZU Życie) 57,0% 28,5%
Liczba pracowników objętych szkoleniami BHP (PZU i PZU Życie) 1 tys. 1,1 tys.

 

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • różnorodnością i poszanowaniem praw człowieka;
  • zapewnieniem bezpiecznych warunków pracy;
  • rozwojem i szkoleniami;
  • pozyskiwaniem i utrzymywaniem kluczowych pracowników;
  • zapewnieniem równowagi pracowników pomiędzy pracą a życiem prywatnym;
  • zapewnieniem warunków dla prowadzenia uczciwego dialogu ze związkami zawodowymi;
  • kształtowaniem postaw etycznych.

Kapitał ludzki – wyniki 2021 2022
Wskaźnik zaangażowania pracowników 48% 46%
Wskaźnik nowo zatrudnionych pracowników (w etatach dla PZU i PZU Życie) 6,8% 8,0%
Wskaźnik odejść dobrowolnych i zwolnień pracowników (PZU i PZU Życie) 10,2% 10,4%
Wskaźnik średniego podstawowego wynagrodzenia kobiet do mężczyzn (PZU i PZU Życie) 96% 96%

 

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • intelektualny (kultura innowacyjności);
  • społeczne i relacyjny (rozpoznawalność marki);
  • infrastrukturalny (dostępność oferty);
  • naturalny (świadomość wpływu na otoczenie).

Stanowi wspólne normy, wartości i zachowania budujące długoterminowe i trwałe relacje z interesariuszami. To aspekty związane z lojalnością klientów, postrzeganiem marki, działalnością prewencyjną, sponsoringową i społeczną.

Kapitał społeczny i relacyjny 2021 2022
Liczba wolontariuszy (PZU i PZU Życie) 900 2 490
Środki przekazane na działalność prewencyjną (PZU i PZU Życie) 50,3 mln zł 54,2 mln zł
Środki przekazane na działalność sponsoringową (PZU i PZU Życie) 24,6 mln zł 35,5 mln zł
Środki przekazane na działalność Fundacji PZU 20,7 mln zł 28,0 mln zł

 

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • wyznaczeniem standardów współpracy z dostawcami i partnerami biznesowymi;
  • wdrażaniem systemów związanych z obsługą klientów;
  • podejściem do rekrutacji i wsparcia dla agentów;
  • promowaniem zdrowego trybu życia;
  • profilaktyką zdrowotną;
  • działalnością prewencyjną w obszarze bezpieczeństwa;
  • wsparciem lokalnych społeczności;
  • wsparciem działań promujących sport, kulturę oraz sztukę.

Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na analizie wyników kampanii prewencyjnych, sponsoringowych, akcji i projektów społecznych, wykorzystania środków przekazanych na działalność fundacji.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (elastyczność cenowa);
  • intelektualny (rozpoznawalność marki);
  • ludzki (zaangażowanie);
  • naturalny (świadomość ekologiczna w łańcuchu dostaw)

Kapitał społeczny i relacyjny – wyniki 2021 2022
Liczba autorskich projektów wolontariackich pracowników PZU 97 78
Liczba beneficjentów wolontariatu pracowniczego PZU 39 423 457 500
Liczba akcji wolontariackich zorganizowanych przez Fundację PZU 6 9
Liczba odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważanego stylu życia 10,0 mln 12,2 mln

Na ten kapitał składa się największa w Polsce sieć dystrybucji i obsługi, w szczególności oddziały, placówki, agenci i partnerzy biznesowi, sieć likwidacji szkód, elektroniczne kanały dystrybucji. To również jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej korporacyjna Hurtownia Danych PZU oraz narzędzia i systemy IT, dzięki którym możliwy jest przepływ informacji zarówno wewnątrz Grupy PZU jak i poza nią. Dzięki temu klienci Grupy PZU mają łatwy i wygodny dostęp do produktów i usług finansowych.

Kapitał infrastrukturalny 2021 2022
Liczba tabel / danych w hurtowni danych ~200 tys. / 400TB ~200 tys. / 400TB
Liczba oddziałów PZU, Banku Pekao i Alior Banku 1 659 1 540
Liczba agentów i agencji na wyłączność (PZU i PZU Życie) 9,7 tys. 9,5 tys.
Liczba placówek własnych PZU Zdrowie 130 ~130

 

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • rozwojem struktur agencyjnych;
  • organizacją pracy w oddziałach;
  • rozwojem i transformacją placówek w obszarze zdrowotnym;
  • standaryzacją struktur i stanowisk;
  • rozwojem elektronicznych kanałów dystrybucji produktów i usług finansowych;
  • cyfryzacją i digitalizacją procesów w Grupie PZU.

Kapitał infrastrukturalny – wyniki 2021 2022
Liczba aktywnych użytkowników hurtowni danych / Business Intelligence średniomiesięcznie ~3,0 tys. >3,5 tys.
Liczba użytkowników platformy sprzedażowoobsługowej mojePZU >2,5 mln >3,3 mln
Liczba aktywnych użytkowników inPZU 75 tys. 117 tys.
Usługi zdrowotne świadczone w placówkach własnych 31% 31%

 

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • intelektualny (poziom innowacyjności)
  • ludzki (jakość obsługi klienta);
  • społeczny i relacyjny (dostępność i przeciwdziałanie wykluczeniu);
  • naturalny (emisyjność).

To przede wszystkim bezpośredni i pośredni wpływ Grupy PZU na środowisko naturalne. Obejmuje również odnawialne i nieodnawialne zasoby naturalne, które Grupa PZU wykorzystuje w swojej działalności.

Kapitał naturalny 2021 2022
Zużycie energii z paliw nieodnawialnych 381 963 [GJ] 396 276 [GJ]
Zużycie zakupionej energii 918 429 [GJ] 775 810 [GJ]
Zużycie energii z paliw nieodnawialnych (PZU i PZU Życie) 116 987 [GJ] 123 187 [GJ]
Zużycie zakupionej i wyprodukowanej energii ze źródeł odnawialnych 49 093 [GJ] 49 991 [GJ]

 

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • minimalizacją śladu środowiskowego, redukcją emisji CO2 ze źródeł własnych oraz pośrednich;
  • kształtowaniem polityki inwestycyjnej;
  • budową świadomości klimatycznej wobec pracowników, klientów i partnerów;
  • zaangażowaniem w transformację klimatyczno-energetyczną;
  • implementacją czynników ESG do działalności operacyjnej;
  • rozwojem produktów dla podmiotów wspierających technologie niskoemisyjne.

Kapitał naturalny – wyniki bezpośredni 2021 2022
Redukcja emisji eCO2 w zakresie I w stosunku do roku bazowego (2018) 20,1% 16,3%
Redukcja emisji eCO2 w zakresie II (marketbased) w stosunku do roku bazowego (2018) 39,6% 56,4%
Redukcja emisji eCO2 w zakresie I i II (marketbased) w stosunku do roku bazowego (2018) dla PZU i PZU Życie 56,9% 57,1%
Rekompensata emisji eCO2 (zakres I i II dla PZU i PZU Życie) 100% 100%

Kapitał naturalny – wyniki pośredni 2021 2022
Inwestycje wspierające transformację klimatycznoenergetyczną (narastająco) 450 mln zł 717 mln zł
Produkty wspierające transformację klimatycznoenergetyczną (narastająco) 3 3
Ocena pod kątem czynników ESG największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych na ryzyko ESG 20%
Ocena pod kątem czynników ESG inwestycji w sektorach wrażliwych na ryzyko ESG 82%
  • 3-3
  • 2-6
  • 201-1
  • IIRC

Biznes i kapitały – wpływ na otoczenie

Skonsolidowane aktywa Grupy PZU wynoszą 436,1 mld zł. Grupa cieszy się zaufaniem 22 milionów klientów w pięciu krajach. Oferuje produkty i usługi klientom indywidualnym, małym i średnim firmom oraz dużym podmiotom gospodarczym. Głównym, pod względem skali i liczby klientów, rynkiem działalności Grupy PZU jest Polska. Należące do Grupy spółki zależne odgrywają istotną rolę także w Litwie, Łotwie, Estonii i Ukrainie. Podstawowym obszarem działalności Grupy PZU są ubezpieczenia. Spółki Grupy oferują także produkty inwestycyjne, emerytalne, bankowe i usługi medyczne. W ramach partnerstw strategicznych świadczą usługi assistance dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw. Fundamentem działalności spółek Grupy jest zaufanie klientów. PZU stawia klienta w centrum uwagi i integruje wokół niego wszystkie obszary działalności. Pozwala to na oferowanie coraz bardziej spersonalizowanych, elastycznych i kompleksowych produktów i usług dopasowanych do potrzeb klienta, na każdym etapie jego życia prywatnego i zawodowego oraz w odpowiednim dla niego miejscu i czasie.

Z uwagi na skalę i zakres działalności, Grupa PZU oddziałuje w znaczący sposób m.in. na gospodarkę, społeczeństwo oraz środowisko. Zatrudniając kilkadziesiąt tysięcy pracowników, zapewnia znaczne wpływy do budżetu z odprowadzanych podatków, inwestuje swoje aktywa w akcje spółek, dostarczając tym samym środki na ich rozwój oraz obligacje, pomagając finansować ważne dla kraju przedsięwzięcia infrastrukturalne, rozwój szkolnictwa czy opieki medycznej. Dzięki zgromadzonym aktywom Grupa jest znaczącym uczestnikiem rynku finansowego w Polsce, mając duży wpływ na jego stan oraz kierunki rozwoju. Dzięki wypłacanym odszkodowaniom pomaga zachować ciągłość działania przedsiębiorstwom w nieoczekiwanych sytuacjach i uniknąć poważnych problemów finansowych wynikających np. z przestojów w produkcji.

Ubezpieczając miliony Polaków PZU ma realny wpływ na ich życie.

Przede wszystkim wypłacane świadczenia pomagają zachować stabilność finansową rodzinom, które znalazły się w ciężkiej sytuacji, np. na skutek choroby lub śmierci jednego z członków, utraty dachu nad głową w wyniku pożaru, podtopienia itp. jest to dodatkowa ochrona, która daje poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa. Dodatkowo dzięki oferowanym produktom oraz funduszom inwestycyjnym PZU wspiera Polaków w gromadzeniu oszczędności i zwiększać ich świadomość w tym obszarze, poprawiając tym samym dobrobyt społeczeństwa.

Bezpieczeństwo od lat jest głównym tematem zaangażowania społecznego PZU i wkładu w rozwój lokalnych społeczności. PZU prowadzi działania prewencyjne mające na celu zapobieganie wypadkom lub minimalizowanie ich skutków – wskazuje prawidłowe zachowania, wpiera kampanie profilaktyczne i służby ratownicze. Analizuje przyczyny wypadków i wybiera najbardziej palące problemy, tak by podejmowane przez nią działania były jak najbardziej efektywne. Jednak zmieniająca się rzeczywistość i sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała, że większy nacisk położono na drugi kluczowy obszar zaangażowania społecznego, czyli promocję zdrowia i aktywnego stylu życia. Dlatego od czasu pandemii Grupa PZU zwraca szczególną uwagę nie tylko na profilaktykę i zdrowie fizyczne, ale także odpowiada na wyzwania związane z zachowaniem równowagi psychicznej i przeciwdziałaniem problemom zdrowia psychicznego.

PZU przez swoje działania wpływa także na środowisko. Dzięki swojej pozycji na rynku, Grupa wyznacza nowe trendy np. wybierając inwestycje pro środowiskowe, dostawców, którzy działają w sposób zrównoważony i edukując w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym. W Strategii ESG została uwzględniona droga do neutralności. Do 2024 PZU będzie w pełni korzystać z zielonej energii elektrycznej, ograniczać pozostałe emisje, a tam gdzie będzie to niemożliwe – rekompensować je. Do 2030 roku PZU planuje większą redukcję emisje z własnych źródeł oraz tych pochodzące ze zużycia energii elektrycznej i cieplnej oraz rozpocznie pracę nad redukcją emisji w łańcuchu wartości. To oznacza, że będzie wpływać na to, aby również ci, którzy współpracują z PZU, stali się neutralni klimatycznie: do 2040 dostawcy i partnerzy, a do 2050 roku – klienci ubezpieczeniowi oraz inwestycje. Dodatkowo Grupa planuje zwiększyć zaangażowanie kapitałowe w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną, które w 2022 roku wyniosło już 717 mln zł.

  • 201-1

Bezpośrednia wartość ekonomiczna wytworzona i podzielona

Bezpośrednia wartość ekonomiczna wytworzona i podzielona (dane w mln zł) 2020 2021 2022
Przychody 37 102 39 127 46 512
Koszty operacyjne z wył. kosztów wynagrodzeń, podatku od instytucji finansowych oraz inwestycji w społeczność (26 069) (25 166) (31 918)
Łączne koszty z tytułu wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników (5 366) (5 642) (6 073)
Podatek dochodowy (1 841) (1 492) (1 672)
Podatek od instytucji finansowych (1 203) (1 290) (1 452)
Dobrowolny wkład w inwestowanie funduszy w szerzej rozumianą społeczność (93) (103) (138)
Dywidendy wypłacane wszystkim akcjonariuszom (3 696) (2 578)
Wartość ekonomiczna zatrzymana 2 530 1 738 2 681

Prezentowana wartość zatrzymana stanowi kwotę pozostałą po podziale wygenerowanej wartości ekonomicznej pomiędzy interesariuszy firmy. Kwota ta nie jest zbieżna z zyskiem netto prezentowanym w Rachunku Zysków i Strat, ponieważ uwzględnia również wypłacone dywidendy (jako podzieloną wartość ekonomiczną)