Sytuacja na rynku zdrowotnym

Rynek zdrowotny to rozwijający się i perspektywiczny obszar biznesowy

Eksperci firmy PMR zajmującej się badaniami i analizami rynkowymi w Europie Środkowo-Wschodniej prognozują, że w latach 2022-2027*:

  • tempo wzrostu rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych osiągnie średniorocznie ok. 8,5% dla dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych, a dla abonamentów ok. 8,2%;
  • tempo wzrostu dla rynku fee for service (płatność za usługę) wyniesie średniorocznie 8,3%.

Spodziewane są również:

  • dalszy intensywny rozwój telemedycyny i możliwości obsługowych w kanałach zdalnych;
  • rosnąca liczba osób w wieku poprodukcyjnym i większe zapotrzebowanie na opiekę nad osobami starszymi;
  • wzrost świadomości społecznej z zakresu profilaktyki i okresowych badań;
  • utrzymująca się na wysokim poziomie inflacja medyczna, w szczególności presja płacowa po stronie personelu medycznego;
  • zredukowanie istotności czynnika pandemii COVID-19 i jej wpływu na rynek opieki zdrowotnej.

Według PMR** wartość rynku prywatnej opieki zdrowotnej w ramach produktów fee for service wyniosła na koniec 2022 roku 25,3 mld zł (wzrost o 16% r/r). Wartość abonamentów medycznych osiągnęła 5,9 mld zł (wzrost o 12,5%), a wartość rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych to ponad 1,2 mld zł (wzrost o 13,1% r/r).

Od połowy 2022 roku Narodowy Fundusz Zdrowia podwyższył wyceny świadczeń w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (AOS). Ma to pozytywny efekt dla placówek oferujących usługi medyczne w ramach finansowania publicznego.

W 2022 roku wpływ pandemii COVID-19 nie odciskał na rynku zdrowotnym takiego piętna jak w latach 2020 i 2021. Ogólnodostępność szczepień, stopniowe łagodzenie regulacji, jak i częstość zmian wytycznych anty-covidowych ustabilizowała przewidywalność pracy placówek medycznych.

Wbrew pierwotnym obawom, napływ osób z Ukrainy w związku z wojną nie przyczynił się do obserwowalnego zwiększenia niemożliwego do zaspokojenia popytu na usługi medyczne w sektorze prywatnym. Jednakże potencjalna eskalacja lub przedłużający się konflikt może negatywnie wpłynąć na prywatny rynek opieki zdrowotnej, przez sytuację makroekonomiczną i wskaźniki dotyczące inflacji i stóp procentowych, które mogą skutkować ograniczeniem prywatnej konsumpcji i spadkiem realnych wynagrodzeń.

Szeroki wybór produktów zdrowotnych jest dostosowany do segmentu i potrzeb klienta.

Według PMR, inflacja medyczna będzie ważnym czynnikiem wpływającym na wartość rynku prywatnej opieki medycznej. Dotychczasowy trend w zakresie wzrostu cen utrzyma się również w kolejnych latach, a jego tempo będzie jeszcze wyższe. Dlatego powyższe aspekty będą szczególnie istotne dla cen usług ambulatoryjnych oraz lekarskich. Rynek usług medycznych (fee for service, abonamenty, ubezpieczenia) jest wrażliwy na wyraźne wzrosty cen energii elektrycznej oraz materiałów i surowców, które podnoszą koszty operacyjne. Dynamika wzrostu wynagrodzeń w prywatnej opiece zdrowotnej wynosi aż 13,2% r/r, co wynika głównie z roszczeń płacowych pracowników białego personelu w tym pielęgniarek, rehabilitantów, fizjoterapeutów, higienistek i pomocy stomatologicznej.

Prognozowana całkowita wartość rynku prywatnej opieki zdrowotnej wyniesie w 2023 roku 73,7 mld zł z czego wartość rynku bez wydatków na leki i nieleki*** to około 34,3 mld zł. Prognozowana inflacja CPI dla 2023 roku w sektorze rynku zdrowia wynosi 6,9%. Średni wzrost dla rynku jest niższy niż inflacja, ponieważ uwzględnia dość stabilne ceny leków. Spodziewany jest wzrost na poziomie 13,2%**** dla usług lekarskich.

* Raport PMR, „Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce 2022 – analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027”
** Raport PMR, „Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce 2022 – analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027”
*** Kategoria „wydatki na leki i nieleki” obejmuje: (1) wydatki pacjentów na leki (refundowane, nierefundowane Rx i OTC), suplementy diety i inne produkty w aptekach oraz (2) wydatki pacjentów na leki OTC i suplementy diety poza aptekami (w sklepach ogólnodostępnych, w tym w sklepach spożywczych, stacjach benzynowych, drogeriach, zielarniach, sklepach zielarsko-medycznych, specjalistycznych sklepach z suplementami, sklepach sportowych i innych), w tym sprzedaż internetową w e-sklepach (w tym e-aptekach) i na platformach sprzedażowych.

**** PMR, 2022, Wartość rynku usług zdrowotnych płatnych na miejscu w Polsce (mld zł) i dynamika (%) 2018-2027

Działalność i oferta produktowa

PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. Sieć medyczna PZU Zdrowie liczy niemal 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej, oraz blisko 2 200 placówek partnerskich w ponad 600 miastach w Polsce. Posiada własną całodobową infolinię medyczną, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. Zapewnia opiekę zdrowotną w formie ubezpieczeń i abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych. Centra medyczne PZU Zdrowie są dostępne także dla pacjentów nieposiadających pakietów PZU. Na Obszar Zdrowie składa się działalność operatora medycznego PZU Zdrowie oraz ubezpieczenia zdrowotne. Jest on integralną częścią modelu biznesowego Grupy PZU i stanowi jeden z najważniejszych obszarów jej wzrostu.

W 2022 roku przychody w filarze zdrowia wzrosły o 16,2% r/r – do 1 272 mln zł. Zwiększyły się zarówno przychody generowane przez wciąż powiększaną sieć placówek (o 16,0 % r/r), jak i sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (o 16,4% r/r). Liczba umów zdrowotnych w całej Grupie PZU wzrosła do 3,23 mln, co stanowi wzrost o. 6,4% r/r, głównie dzięki sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych i dodatków do produktów ochronnych.

01
03
+16,2%
Przychody w filarze zdrowia r/r
01
03
+16,0 %
Przychody generowane przez sieć placówek
01
03
3,23
mln
Liczba umów zdrowotnych

Działalność operatora medycznego PZU Zdrowie obejmuje:

  • obsługę produktów zdrowotnych w formie ubezpieczeń (ubezpieczenia na życie i zdrowie oraz ubezpieczenia zdrowotne majątkowe i pozostałe osobowe – produkty PZU, PZU Życie i TUW PZUW);
  • sprzedaż i obsługę produktów pozaubezpieczeniowych (medycyna pracy, abonamenty medyczne grupowe i indywidualne, partnerstwa i programy profilaktyczne);
  • budowę własnej infrastruktury medycznej o jednolitym standardzie (centra medyczne, pracownie diagnostyczne i własne Centrum Telemedyczne) dla zapewnienia jak najlepszego dostępu do świadczonych usług i realizacji celów przychodowych.

Model opieki medycznej zorientowany jest na utrzymanie zdrowia klientów, szeroki zakres działań profilaktycznych i badań przesiewowych, a także wspieranie zdrowego stylu życia.

Działania zrealizowane w 2022 roku w ramach rozwoju obszaru zdrowia

Oferta pozaubezpieczeniowa (pakiety, abonamenty) W 2022 roku PZU Zdrowie kontynuowało rozwój grupowej oraz indywidualnej oferty opieki medycznej, aby realizować strategię kompleksowego operatora medycznego. Główne działania obejmowały:

  • rozszerzenie wprowadzonej pod koniec 2021 roku oferty abonamentów dla klientów indywidualnych o nowe opcje – pakiety partnerskie, rodzicielskie, rodzinne, dla Seniorów oraz Studentów. „Pakiet medyczny dla klientów 67+” otrzymał nagrodę miesiąca sierpnia od Gazety Ubezpieczeniowej;
  • udostępnienie klientom płatności e-Raty za pośrednictwem Alior Bank;
  • wdrożenie kolejnych pakietów profilaktycznych (przedpłacone pakiety usług medycznych do jednorazowego wykorzystania w placówkach PZU Zdrowie) – na koniec 2022 roku w ofercie PZU Zdrowie były 22 pakiety nakierowane na różne problemy zdrowotne;
  • wdrożenie usługi dodatkowej do abonamentu medycznego „hotline”, która działa całodobowo i gwarantuje niezwłoczną teleporadę w przypadkach wymagających szybkiej interwencji medycznej;
  • wdrożenie produktu medycznego dla klientów Banku Pekao, z dedykowanym zakresem pakietów medycznych, który dostępny jest wyłącznie w połączeniu z produktami bankowymi;
  • wdrożenie dodatku do abonamentu medycznego pakiet „Profilaktyka COVID”– program profilaktyczny pocovidowy, mający na celu diagnostykę oraz wykluczenie powikłań związanych z obecnością COVID-19.

Oferta ubezpieczeniowa

PZU Zdrowie, poza oferowaniem własnych produktów zdrowotnych, jest operatorem medycznym, który obsługuje produkty ubezpieczeniowe Grupy PZU. W 2022 roku PZU Zdrowie kontynuowało prace wdrożeniowe produktu PZU Na Życie Plus. Dzięki nowej ofercie, pracodawca może zapewnić swoim pracownikom i ich rodzinom ochronę ubezpieczeniową wraz z opieką medyczną, w ramach jednej wielowymiarowej umowy i jednego procesu sprzedażowego. Produkt jest dostępny w sprzedaży od 1 lipca 2022 roku.

W lipcu 2022 roku PZU Zdrowie uruchomiło nowy sklep internetowy: Prywatna opieka medyczna | Sklep PZU Zdrowie, w którym klienci indywidualni mogą zapoznać się z ofertą produktową PZU Zdrowie, a następnie dokonać zakupu pojedynczych wizyt i badań oraz pakietów medycznych na mojePZU.

  • Otwarcie trzech nowych placówek medycznych:
    • Centrum Medyczne PZU Zdrowie Łódź Ogrodowa
      Na początku maja PZU Zdrowie uruchomiło nową wielospecjalistyczną placówkę medyczną w centrum Łodzi. Zlokalizowana jest ona w pasażu Ogrodowa 8 Office, między CH Manufaktura a ulicą Piotrkowską w lokalu na parterze o powierzchni 1 000 m2. Pracujący w niej specjaliści zapewniają opiekę dla dorosłych i dzieci. Mocnymi punktami nowej placówki są fachowa kadra medyczna, szeroka oferta diagnostyki oraz obsługa medycyny pracy. Do dyspozycji pacjentów są specjaliści wielu dziedzin: dla dorosłych – 22 rodzaje specjalizacji (m.in. chirurg, diabetolog, endokrynolog, ginekolog, gastrolog, okulista, ortopeda, urolog), dla dzieci – 11 specjalizacji (m. in. alergolog, dermatolog, dietetyk, kardiolog, laryngolog),
    • Centrum Medyczne PZU Zdrowie Gdańsk Marynarki Polskiej
      Pod koniec maja PZU Zdrowie otworzyło placówkę własną w rewitalizowanej okolicy Stoczni Gdańskiej. W nowym budynku przy ul. Marynarki Polskiej 195 powstało wielospecjalistyczne centrum medyczne z szeroką ofertą diagnostyki i konsultacji lekarskich oraz poradnią psychologii pracy. Nowa placówka medyczna, zlokalizowana w kompleksie handlowo-biurowym Palio Cavatina, zastąpiła dotychczas działającą placówkę przy ul. Jana Pawła II 20. Mogą z niej korzystać zarówno obecni pacjenci, jak i nowi w ramach NFZ, abonamentów firmowych lub indywidualnych. Oferta specjalistów obejmuje konsultacje z zakresu: alergologii, endokrynologii, ginekologii, neurologii, okulistyki, ortopedii, otolaryngologii, reumatologii i urologii. Dodatkowo, w ramach NFZ, realizuje bezpłatne porady POZ, kardiologiczne, dermatologiczne i diabetologiczne. Gdańscy pacjenci wykonają na miejscu potrzebne badania diagnostyczne, m.in. USG, RTG, EKG, wideodermatoskopię,
    • Centrum Medyczne PZU Zdrowie Kraków Niska
      W listopadzie PZU Zdrowie otworzyło placówkę własną w Krakowie przy ul. Niskiej 2. To największa placówka medyczna w północnej części Krakowa, z dużą częścią ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, w tym wydzieloną strefą pediatryczną. Współpracuje z nią ponad 100 lekarzy. Z usług placówki mogą korzystać zarówno klienci posiadający pakiety PZU Zdrowie, jak i pacjenci korzystający z pojedynczych wizyt lub badań. Placówka oferuje szeroki zakres usług: konsultacje specjalistyczne dla dorosłych i dzieci z obszaru kilkunastu specjalizacji (m.in. chirurgia naczyniowa, dermatologia, endokrynologia, ortopedia, pulmonologia, reumatologia), opiekę lekarzy POZ (dorosłych i dzieci) i specjalistów w ramach NFZ, badania diagnostyczne (m.in. holter EKG, wideodermatoskopia, audiometria, spirometria), diagnostykę laboratoryjną, szczepienia dorosłych i dzieci, drobne zabiegi chirurgiczne oraz dermatologiczne (w tym krioterapia i elektrokoagulacja);
  • Zrealizowanie akwizycji pracowni diagnostyki obrazowej NZOZ Grupa Medical w Grójcu;
  • Przygotowanie akwizycji placówki medycznej Nowa 5 w Gorzowie Wielkopolskim (data transakcji – styczeń 2023 roku), pierwszej w woj. lubuskim placówki własnej PZU Zdrowie;
  • Przygotowanie do uruchomienia w I kwartale 2023 roku dwóch nowych pracowni diagnostyki obrazowej – w Gdańsku i w Krakowie;
  • Znaczące zwiększenie skali współpracy z NFZ przez m.in. zwiększenie liczby przyjmowanych pacjentów i realizowanych świadczeń w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (związane z uwolnieniem limitów świadczeń od lipca 2021 roku);
  • Rozbudowa własnego Centrum Telemedycznego, które zatrudnia 140 lekarzy i psychologów, w 15 specjalizacjach. Jednostka odpowiada za 45% wszystkich usług telemedycznych świadczonych dla pacjentów. Lekarze Centrum Telemedycznego obsługują także Teleplatformę Pierwszego Kontaktu dla Ministerstwa Zdrowia;
  • Wprowadzenie nowej usługi psychologicznej – interwencje kryzysowe, zapewniającej pomoc poszkodowanym i ich rodzinom w sytuacjach nagłych, takich jak śmierć bliskiej osoby, wypadek losowy czy ciężka choroba. Wsparcie odbywa się w miejscu zamieszkania pacjenta. Może mieć formę spotkań i zdalnej kontynuacji. Pomocy udzielają wykwalifikowani w interwencji kryzysowej psychotraumalogowie i psychoonkologowie. Pacjent pozostaje pod opieką tego samego psychologa. W 2022 roku zorganizowano 203 wyjazdy interwencyjne dla 288 uprawnionych.

Rok 2022 to także intensywne prace projektowe, mające na celu rozwój funkcjonalności technologicznych dla pacjenta oraz budowanie nowych linii biznesowych. Rozwój portalu mojePZU oraz funkcjonalności assistance, wspierających self service i obsługę klienta:

  • Przeprojektowanie ekranów – poprawa UX zgodnie z oczekiwaniami klientów;
  • Wprowadzenie ekranów natywnych w aplikacji mobilnej dla:
    • umawiania wizyty stacjonarnej;
    • umawiania badań laboratoryjnych;
    • umawiania wizyt telemedycznych;
    • automatyzacji umawiania badań laboratoryjnych;
  • Uruchomienie sprzedaży badań laboratoryjnych dla klientów niezalogowanych i nieposiadających produktów Grupy PZU;
  • Optymalizacja i automatyzacja procesów na infolinii PZU Zdrowie;
  • Rozbudowa sprzedaży e-commerce o produkty z różnymi stawkami VAT
  • Wdrożenie procesu zamawiania recept przy kontynuacji leczenia bez konieczności odbywania wizyty lekarskiej;
  • Utworzenie teczki pacjenta, w której znajduje się dokumentacja medyczna wytworzona przez lekarzy placówek własnych sieci PZU Zdrowie: recepty, skierowania, zalecenia;
  • Automatyzacja umawiania badań laboratoryjnych – klienci, którzy otrzymali skierowanie na badania laboratoryjne w jednej z placówek sieci własnej PZU Zdrowie mogą umówić się za pośrednictwem portalu mojePZU na badania laboratoryjne w sposób automatyczny.

W czerwcu 2022 roku została uruchomiona nowa strona internetowa PZU Zdrowie, działająca pod adresem: zdrowie.pzu.pl. Celem zmiany było dodanie nowych funkcjonalności oraz dostosowanie strony do wymagań pozycjonowania treści (SEO) i kampanii w wyszukiwarce (SEM) oraz praktyk user experience (UX). Wśród nowych elementów strony są m.in.: usprawniona wyszukiwarka placówek medycznych, sekcja „Dla pacjenta”, sekcja poradnikowa „Blog” oraz zakładka „Dla mediów” i „O nas”, a także wersja strony w języku angielskim.

Rozwój innowacyjnych rozwiązań

PZU Zdrowie nieustannie poszukuje nowatorskich rozwiązań, które mogą dostarczyć wartość dla pacjentów, lekarzy i Grupy PZU

Obszary poszukiwań i analiz obejmują m.in. wykorzystanie zaawansowanych systemów telemedycznych, sztucznej inteligencji, wirtualnej rzeczywistości, cyfrowych terapii. Na szczególną uwagę zasługują następujące działania:

Kontynuacja pilotażu z 2021 roku. W sieci diagnostyki obrazowej PZU Zdrowie kontynuowana była współpraca z polskim startupem BrainScan w zakresie wspierania rozpoznawania udaru mózgu w badaniach tomografii komputerowej. Rozwiązanie wspomaga pracę lekarza radiologa i pozwala na automatyczne rozpoznanie zmiany zagrażającej życiu. Zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji do analizy obrazów generują wstępną diagnozę i dokonują oznaczenia badania specjalnym znacznikiem, dzięki czemu czas wykonania wstępnego opisu w przypadku udaru zostaje skrócony do zaledwie 2-3 minut. Pozwala to na niemal natychmiastowe podjęcie procesu leczniczodiagnostycznego przez zespół lekarzy neurologów. Miesięcznie około 1000 badań tomografii komputerowej głowy w 10 szpitalach jest wstępnie diagnozowane przy użyciu AI. Prowadzone są prace rozwojowe w kierunku objęcia rozwiązaniem innych badań i zwiększenia skali działania;

Oprogramowanie usprawniające diagnostykę kardiologiczną w ramach programu pilotażowego wspiera pracę lekarzy w kilku warszawskich placówkach medycznych PZU Zdrowie. Rozwiązanie polskiej firmy Cardiomatics, oparte na sztucznej inteligencji, przyspiesza otrzymanie wyników badania i pomaga w efektywnej analizie i interpretacji EKG. Oprogramowanie działa w chmurze i służy do automatyzacji analizy sygnałów EKG. Jest to wyrób klasy medycznej CE IIa, funkcjonujący w oparciu o dokładne algorytmy sztucznej inteligencji, których skuteczność została potwierdzona m. in. w badaniach klinicznych. Oprogramowanie jest używane przez ponad 1000 pracowników medycznych w ponad 15 krajach, w tym w Szwajcarii, Niemczech, UK i Polsce. Za pomocą Cardiomatics zdiagnozowanych zostało już ponad 150 tys. pacjentów;

Mając na uwadze działania proekologiczne i efektywność procesową, PZU Zdrowie od 2022 roku wykorzystuje podpis elektroniczny firmy Autenti w obsłudze dokumentów wymienianych między PZU Zdrowie a wybranymi placówkami partnerskimi za pomocą tej platformy. Rozwiązanie służy do zdalnego podpisywania dokumentów i umożliwia wyrabianie podpisów kwalifikowanych w ciągu kilkunastu minut. Poza usprawnianiem procesów wewnętrznych, dodatkową korzyścią z zastosowania rozwiązania jest ograniczenie zużywanego papieru;

PZU Zdrowie kontynuuje działania w ramach Koalicji AI w Zdrowiu. Koalicja w swojej działalności zmierza do propagowania wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI) w polskim systemie ochrony zdrowia. Skupiając grono ekspertów i podmiotów stawiających sobie za najwyższy cel dobro pacjentów, chce wytyczać kierunki rozwoju wykorzystywania technologii AI w sektorze. Koalicja dąży do wypracowania warunków umożliwiających jak najszersze wykorzystanie tych rozwiązań. Podkreśla przy tym znaczenie profesjonalnego personelu medycznego wskazując na wspierającą rolę technologii, która ma usprawniać proces leczenia, a nie eliminować czy pomniejszać rolę lekarza. W swoich działaniach Koalicja angażuje się w projekty na rzecz cyfryzacji systemu ochrony zdrowia, podejmując współpracę z Ministerstwem Zdrowia i Kancelarią Prezesa Ministrów. W maju 2022 roku Koalicja opublikowała „Białą Księgę AI w Praktyce Klinicznej” będącą rezultatem prac jej członków oraz raport o polskim sektorze medtech „Top Disruptors in Healthcare”.

Działania PZU Zdrowie na rzecz promocji zdrowia

PZU Zdrowie podejmuje szereg działań na poziomie krajowym i lokalnym mających na celu poprawę zdrowia Polaków. Działania PZU Zdrowie z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zostały opisane w raportach branżowych: „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” – raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz “Zielone Szpitale” - raport UN Global Compact Network Poland.

  • „Letnia Akademia Seniora” – cykl 10 webinarów na temat profilaktyki w wieku dojrzałym, realizowanych we współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej;
  • Paszport OK Senior – materiał wspierający profilaktykę seniorów, dystrybuowany wśród instytucji senioralnych wspieranych przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej oraz w centrach medycznych PZU Zdrowie;
  • „Siła KobieTy” – akcja profilaktyczna „Dziennika Bałtyckiego” pod patronatem PZU Zdrowie – artykuły edukacyjne oraz akcja informacyjna z wystawą poświęconą zdrowiu kobiet;
  • „Wstążka z wąsem” – webinar edukacyjny PZU Zdrowie poświęcony profilaktyce onkologicznej kobiet i mężczyzn;
  • PZU Zdrowie operatorem medycznym akcji „Zdrowe Życie” organizowanej przez Grupę PZU, Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia, pod patronatem Pary Prezydenckiej. W okresie czerwiec – październik 2022 zrealizowano 12 stref zdrowia, w ramach których zapewniono odwiedzającym bezpłatne usługi i porady medyczne;
  • „Miasteczko Zdrowia” w Gdańsku i Wrocławiu – terenowe akcje PZU Zdrowie we współpracy z Fundacją Veritas, polegające na świadczeniu bezpłatnych usług i porad medycznych;
  • Dzień Seniora w Gdańsku i Kielcach – akcje profilaktyczne realizowane przez centra medyczne PZU Zdrowie, skierowane do seniorów;
  • Dzień Uśmiechu w Poznaniu – akcja profilaktyczna realizowana przez centra medyczne PZU Zdrowie, skierowana do dzieci;
  • „Wbiegnij na Varso Tower” – bieg po schodach (towerrunning) pod patronatem PZU Zdrowie na najwyższy budynek w Unii Europejskiej (Varso Tower w Warszawie);
  • „Międzypokoleniowy Marszobieg po Zdrowie” – bieg, którego partnerem było centrum medyczne PZU Zdrowie w Kielcach;
  • Puchar Polski w biegu przełajowym w Cetniewie – bieg pod patronatem PZU Zdrowie;
  • Rozwój bloga poradnikowego PZU Zdrowie „Poradnik o zdrowiu” z artykułami na temat zdrowego stylu życia i wybranych zagadnień medycznych.
  • „Zdrowie w rozmowie” we współpracy z Koalicją AI w Zdrowiu – cykl podcastów poświęcony innowacjom w medycynie;
  • „AI w zdrowiu” we współpracy z Koalicją w Zdrowiu – konferencja poświęcona zastosowaniu sztucznej inteligencji w medycynie;
  • „Top Disruptors in Healthcare 2022” we współpracy z Koalicją AI w Zdrowiu – raport inwentaryzujący polski rynek startupów medycznych;
  • „Supertalenty w medycynie” we współpracy z Pulsem Medycyny – konkurs dla lekarzy młodego pokolenia;
  • „Plebiscyt Hipokrates” we współpracy z Polska Press – konkurs dla najlepiej ocenianych lekarzy i placówek;
  • „Mother and Child Startup Challenge” we współpracy z Instytutem Matki I Dziecka – konkurs dla startupów obszarze położnictwa i neonatologii;
  • „Złoty Skalpel” we współpracy z Pulsem Medycyny – konkurs dla naukowców w zakresie innowacji w medycynie;
  • „Dziecięcy Szpital Przyszłości” we współpracy z Fundacją K.I.D.S. – konkurs dla innowacyjnych rozwiązań w szpitalach dziecięcych;
  • „Zdrowie Dzieci” we współpracy z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym – konferencja poświęcona zagadnieniom zdrowia dzieci i młodzieży;
  • „Polka w Europie” we współpracy ze Stowarzyszeniem Dziennikarze dla Zdrowia – konferencja szkoleniowa dla kadry medycznej;
  • Partnerstwo z Samorządem Studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – wydawnictwo kalendarza akademickiego; patronat nad 87. zjazdem Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego.
  • jest to baza wiedzy na temat nowotworów dziecięcych, z której mogą korzystać zarówno rodzice chorujących dzieci, jak i środowisko medyczne. Ma ułatwić wymianę doświadczeń z innymi rodzicami znajdującymi się w podobnej sytuacji oraz dać wsparcie w wielu obszarach związanych z onkologią dziecięcą.
  • program realizowany przez Ministerstwo Zdrowia, którego celem jest profilaktyka chorób przewlekłych, których rozpoznanie było utrudnione w związku z ograniczeniem korzystania z badań i konsultacji lekarskich w czasie pandemii COVID-19.

Centrum Zarządzania Usługami Medycznymi PZU Zdrowie (CZUM) w Gdańsku

Poza standardową obsługą pacjentów, infolinia medyczna PZU Zdrowie jest operatorem następujących projektów Ministerstwa Zdrowia:

  • Całodobowe wsparcie Centrum Kontaktu dla zakażonych COVID-19
    30 tys. pacjentów wykonało 983 tys. pomiarów, z czego 11 tys. wygenerowało alert wymagający reakcji Centrum Kontaktu oraz 300 wezwań Zespołu Ratownictwa Medycznego (projekt zrealizowany do 30 czerwca 2022 roku).
  • Skierowania na testy COVID-19
    Wystawiono blisko 90 tys. zleceń na test COVID-19 (projekt zrealizowany do 30 czerwca 2022 roku).
  • Profilaktyka 40 Plus
    330 tys. ankiet kwalifikujących pacjentów w wieku 40 lat i więcej na bezpłatne badania profilaktyczne, wypełnionych w okresie styczeń-grudzień 2022 roku.
  • Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
    172 tys. obsłużonych połączeń oraz prawie 168 tys. udzielonych teleporad w okresie styczeń- -grudzień 2022 roku w ramach nocnej i świątecznej pomocy medycznej dostępnej poza godzinami pracy placówek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 18:00-08:00 oraz całodobowo w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy.
  • Infolinia Narodowego Programu Szczepień
    Prawie 270 tys. wystawionych rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19 w okresie lipiec-grudzień 2022 roku.

Dystrybucja i obsługa

Produkty zdrowotne – w formie ubezpieczeń na życie i zdrowie oraz majątkowych, a także produktów pozaubezpieczeniowych – dystrybuowane są przez niemal wszystkie kanały sprzedaży Grupy PZU, m.in. sieć korporacyjną i agencyjną PZU i PZU Życie oraz sieć sprzedaży PZU Zdrowie

Pandemia COVID-19 wpłynęła również na wzrost sprzedaży w kanale cyfrowym, mojePZU. Za jego pośrednictwem można kupić nową ofertę pakietów profilaktycznych i indywidualnych abonamentów medycznych, a także pojedyncze konsultacje medyczne realizowane zarówno w formie telekonsultacji, jak i stacjonarnie.

Sieć dystrybucji produktów zdrowotnych

Rozwój skali działalności PZU Zdrowie

Infrastruktura medyczna

PZU Zdrowie współpracuje z blisko 2 200 placówkami partnerskimi w ponad 600 miastach w Polsce. Jednocześnie konsekwentnie rozwija sieć własną liczącą już niemal 130 placówek, m.in. w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Częstochowie, Radomiu, Płocku i Opolu. Początkowo była ona tworzona przez pozyskiwanie lokalnych świadczeniodawców, którzy mają duże doświadczenie i cieszą się dobrą renomą w środowisku medycznym. Obecnie PZU Zdrowie poszerza zakres swojej działalności dwutorowo:

  • przeprowadza akwizycje placówek o dobrej lokalnej renomie;
  • buduje placówki od podstaw, co pozwala m.in. na wprowadzenie w tych miejscach jednolitych standardów wyposażenia oraz obsługi pacjenta.

Udogodnienia dla pacjentów korzystających z opieki medycznej PZU Zdrowie

Co nas wyróźnia:

  • dostęp do lekarzy specjalistów bez skierowania
  • akceptowanie skierowań spoza sieci PZU Zdrowie
  • zwrot kosztów wizyt lekarskich i badań poza placówkami PZU Zdrowie
  • nowoczesny i przystępny portal pacjenta
  • Rada Naukowa – eksperckie wsparcie z różnych dziedzin medycyny
  • nowoczesne centra medyczne wyposażone w najwyższej klasy sprzęt
  • elektroniczny wywiad medyczny „Sympton Checker”
  • doraźna pomoc medyczna

  • szeroki zakres usług telemedycznych
  • wysokie standardy obsługi pacjentów
  • organizacja i zarządzanie medycyną pracy za pomocą specjalnie do tego przeznaczonego portalu
  • programy profilaktyczne
  • pomoc psychologiczna oraz vouchery na konsultacje psychologiczne
  • sprawny proces przystąpienia do opieki medycznej
  • prowadzenie ciąży i dostęp do szkoły rodzenia

Kanały kontaktu

Na wizytę lekarską lub inną usługę medyczną realizowaną przez PZU Zdrowie można umówić się przez:

aplikację mobilną / portal samoobsługowy mojePZU z dostępnymi kalendarzami placówek
całodobową infolinię medyczną PZU Zdrowie – 801 405 905 lub 22 505 15 48
bezpośrednio w placówce

Placówki medyczne i lekarze

Czynniki, w tym zagrożenia i ryzyka, które mogą mieć wpływ na działalność obszaru zdrowie w 2023 roku

Do głównych czynników ryzyka należą:

  • popyt na lekarzy specjalistów przewyższa podaż, co może spowalniać rozwój, a także wpływać na osiągane marże;
  • presja inflacyjna ze strony sieci placówek partnerskich oraz presja płacowa ze strony lekarzy i pozostałego personelu zajmującego się pacjentami w placówkach medycznych może bezpośrednio wpływać na wyniki w obszarze zdrowia;
  • presja płacowa w połączeniu ze zwiększonym popytem na usługi medyczne, może skutkować ograniczoną możliwością świadczenia tych usług w wybranych placówkach medycznych – personel medyczny może preferować/akceptować wyłącznie placówki akceptujące wyższe oczekiwania płacowe;
  • zmiany poziomu dzietności, śmiertelności i zachorowalności, a także konsekwencje zdrowotne wynikające z tego, że w okresie pandemii COVID-19 odkładano w czasie leczenie niektórych schorzeń (np. kardiologicznych i onkologicznych), mogą przełożyć się na wartość sprzedaży i szkodowość (np. abonamentów czy ubezpieczeń zdrowotnych);
  • zmiany trendów i zachorowań klientów, którzy zaczną poszukiwać zindywidualizowanej oferty – nowe oczekiwania klientów mogą powodować konieczność zmian w procesach i systemach, co z kolei może wpłynąć na poziom wyników;
  • niepewność dotycząca dalszego rozwoju pandemii oraz potencjalne ograniczenia w funkcjonowaniu placówek medycznych mogą istotnie wpłynąć na wyniki osiągane przez podmioty medyczne;
  • wzrost bezrobocia i wzrost niepewności na rynku pracy mogą obniżać tempo wzrostu sprzedaży nowych ubezpieczeń i abonamentów medycznych dla pracowników firm;
  • stała presja na cenę w ubezpieczeniach grupowych – rynek usług zdrowotnych pozostaje bardzo konkurencyjny pod względem zarówno ceny, jak i zakresu usług;
  • stosunkowo wysokie nasycenie rynku w większych miastach, a jednocześnie ograniczenia kadrowe i brak potencjału klienckiego w mniejszych miastach może ograniczać dynamikę rozwoju;
  • ewentualna zmiana wycen świadczeń AOS przez Narodowy Fundusz Zdrowia może spowodować istotne zmiany w wynikach osiąganych w placówkach medycznych;
  • podwyższona i/ lub bardziej agresywna polityka rozwoju sieci własnych placówek przez poszczególnych graczy może w długim terminie istotnie wpływać na możliwości pacjentów lub pozycję konkurencyjną operatorów medycznych.