Sytuacja na rynku bankowym w Polsce
W 2022 roku sektor bankowy wypracował wynik netto na poziomie 12,5 mld zł wobec 6,0 mld zł w analogicznym okresie poprzedniego roku, co oznacza wzrost o 6,5 mld zł. Największy wpływ na wyższy wynik netto miał wynik z tytułu odsetek (wzrost o 29,4 mld zł r/r), którego wzrost determinował kontynuowany przez RPP cykl podwyżek stóp procentowych. Poza tym pozytywny wpływ miał także wyższy wynik z tytułu prowizji (wzrost o 1,3 mld zł) oraz niższy poziom rezerw (spadek o 1,8 mld zł).
W 2022 roku marże uległy poprawie. Wobec wyższych stóp procentowych marża odsetkowa (NIM) 6 rosła przez cały okres i na koniec grudnia wskaźnik osiągnął poziom 3,20% wobec 2,07% na koniec grudnia 2021 roku.
Wartość aktywów sektora bankowego na koniec 2022 roku kształtowała się na poziomie 2 741 mld zł i była o 6,6% wyższa w porównaniu do grudnia 2021 roku.
Dynamika kredytów w sektorze niefinansowym w okresie pierwszych miesięcy 2022 roku poprawiła się względem końca 2021 roku, do czego przyczyniał się popyt ze strony gospodarstw domowych, ale i przedsiębiorstw wobec kontynuacji odbicia gospodarczego po pandemii COVID-19. Potencjał mocniejszego wzrostu ograniczyły konsekwencje wybuchu konfliktu zbrojnego za wschodnią granicą, nasilenie inflacji i wzrost stóp procentowych. W grudniu 2022 roku wartość kredytów w sektorze niefinansowym wyniosła 1 118 mld zł, co oznacza spadek o 0,9% względem grudnia 2021 roku.
Na koniec grudnia 2022 roku depozyty sektora niefinansowego wynosiły 1 651 mld zł, co oznacza wzrost o 6,5% w porównaniu do grudnia 2021 roku. W strukturze depozytów nadal najwyższy wzrost utrzymały depozyty przedsiębiorstw. Depozyty gospodarstw domowych rosły w wolniejszym tempie niż przed rokiem.
Wielkość funduszy własnych sektora bankowego dla współczynników kapitałowych wyliczona zgodnie z regulacjami zawartymi w Rozporządzeniu CRR, wyniosła na koniec września 2022 roku 214 mld zł i w porównaniu do końca września 2021 roku spadła o 6,5%.
W 2022 roku sytuacja kapitałowa sektora pozostawała stabilna. Łączny współczynnik kapitałowy sektora bankowego ukształtował się na koniec września 2022 roku na poziomie 18,21%, a współczynnik kapitału podstawowego Tier I na koniec tego okresu wyniósł 16,35%.
* Wskaźnik NIM – relacja wyniku odsetkowego z 12 kolejnych miesięcy do średnich aktywów odsetkowych w tym samym okresie z 13 kolejnych miesięcy.
**, *** Wskaźniki ROA i ROE – relacja sumy wyniku finansowego z 12 kolejnych miesięcy do odpowiednio: średnich aktywów i średniego kapitału w tym samym okresie z 13 kolejnych miesięcy. Wskaźnik ROE odnosi się do agregatu sektora banków komercyjnych i spółdzielczych (bez oddziałów instytucji kredytowych), wskaźnik ROA do całego sektora bankowego.
****Wskaźnik R/I – relacja odpisów i rezerw (rezerwy+utrata wartości lub odwrócenie utraty wartości) do przychodów (całkowite przychody operacyjnenetto) – średnia krocząca z 12 miesięcy.
*****Wskaźnik C/I – relacja kosztów (koszty działania+amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) do przychodów (całkowite przychody operacyjne-netto) – średnia krocząca z 12 miesięcy
Działalność i oferta produktowa
Grupa Kapitałowa Banku Pekao
Bank oferuje na rynku polskim konkurencyjne produkty i usługi, wysoki poziom obsługi klientów oraz rozwiniętą sieć dystrybucji. Szeroka oferta produktowa, nowatorskie rozwiązania i indywidualne podejście zapewniają klientom kompleksową obsługę finansową. Z kolei zintegrowany model obsługi stanowi gwarancję najwyższej jakości usług i produktów oraz ich dopasowania do zmieniających się potrzeb. Bank systematycznie umacniania pozycję rynkową w strategicznych obszarach działalności.
3 stycznia 2021 roku Bank przejął przedsiębiorstwo i zobowiązania Idea Bank z wyłączeniami, w wyniku zastosowania przez BFG instrumentu przymusowej restrukturyzacji.
Idea Bank był bankiem komercyjnym oferującym usługi bankowe świadczone na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, takie jak m. in. przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów, udzielanie kredytów, udzielanie gwarancji bankowych, emitowanie papierów wartościowych. Przejęcie Idea Banku nie wiązało się z przekazaniem zapłaty przez Bank Pekao. W wyniku transakcji Grupa PZU przejęła aktywa i zobowiązania Idea Banku, których łączna szacunkowa wartość godziwa była ujemna. Biorąc pod uwagę powyższe, 8 stycznia 2021 roku Pekao otrzymał od BFG wsparcie w postaci przyznanej dotacji w kwocie 193 mln zł w celu pokrycia różnicy pomiędzy wartością przejmowanych zobowiązań i wartością przejmowanych praw majątkowych Idea Banku.
Na koniec III kwartału 2022 roku Bank Pekao plasował się na drugim miejscu wśród banków w Polsce wg wielkości aktywów.
W ramach oferty rachunków Bank Pekao koncentrował swoje działania wokół promowania Konta Oszczędnościowego, oferując wyższe oprocentowanie w okresie pierwszych 6 miesięcy od otwarcia rachunku. Bank oferował także atrakcyjne bonusy do 200 zł za udział w promocji „otwórz konto na selfie” przy wykorzystaniu metod weryfikacji tożsamości online. Dzięki wprowadzeniu programu rekomendacyjnego w aplikacji PeoPay i bankowości internetowej Pekao24 bank osiągnął wzrost w liczbie zapisanych do programu klientów i rachunków założonych z polecenia.
W 2022 roku bank rozwijał także swoją ofertę dla młodych klientów oferując konta dla dzieci (w wieku od 0 do 17 lat) oraz młodych osób (18-26 lat). Bank oferował specjalne bonusy dla najmłodszych, które zachęcały do edukacji w zakresie oszczędzania i korzystania z produktów finansowych.
W grudniu 2022 roku Bank Pekao wprowadził do oferty nowe karty do konta z 15 wizerunkami gamingowymi, skórki gamingowe w aplikacji PeoPay Kids oraz uproszczoną aplikację PeoPay dla nastolatków. Otwierając konto z kartą, klienci mogą zdobyć punkty o wartości 100 zł do wymiany na bonusy dla graczy w programie Mastercard Bezcenne Chwile oraz otrzymać dodatkowo 200 zł za otwarcie „konta na selfie” i wykonanie transakcji.
Dodatkowo bank uczestniczył w targach edukacyjnych „Salon Maturzystów” zorganizowanych w 14 największych miastach akademickich oraz kontynuował współpracę z Parlamentem Studentów RP. Dla studentów wyjeżdzających za granicę np. na stypendium, bank przygotował specjalny Pakiet podróżnika, który umożliwia bezpłatne wydanie legitymacji studenckiej ISIC z ubezpieczeniem.
W 2022 roku Bank Pekao przygotował także specjalną ofertę dla obywateli Ukrainy. Uproszczono procedurę otwarcia rachunku, zniesiono opłaty za prowadzenie rachunku, obsługę kart i wypłat z bankomatów, oraz za przelewy z Polski do banków w Ukrainie zarówno dla transakcji dokonywanych przez klientów indywidualnych jak i firmowych.
W minionym roku bank wprowadził do oferty Kartę Kredytową z Żubrem. To pierwsza w Polsce karta kredytowa w modelu abonamentowym, dostępna w trzech pakietach do wyboru. Klient w momencie wydania karty wybiera odpowiedni dla niego pakiet: standard, złoty lub platynowy. W pakiecie standardowym karta jest darmowa. Pakiet można bezpłatnie zmienić i dostosowywać do swoich potrzeb bez konieczności wymiany plastikowej karty. Do największych zalet karty, zalicza się m.in. opcja rozłożenia spłaty na wygodne raty 0%, zwrot za zakupy online oraz za płatności na autostradach, ubezpieczenie zakupów i transakcji internetowych, ubezpieczenie w podróży, dostęp do bezpłatnych saloników lotniskowych oraz wyjątkowo długi okres bez odsetkowy. Nowa karta wykonana jest w 99% z przetworzonego surowca.
Z uwagi na sytuację makroekonomiczną, w tym podwyżki stóp procentowych wprowadzono do oferty pożyczkę ze stałą stopą procentową. Oferta na stopie stałej zapewnia klientom stabilność spłacanej raty kredytowej i bezpieczeństwo finansowe domowego budżetu.
Dodatkowo bank uruchomił także kredyt na studia medyczne z poręczeniem spłaty przez BGK we współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Oferta kredytu dostępna jest dla aktualnych studentów i kandydatów rozpoczynających studia na kierunkach lekarskich na polskich uczelniach wyższych.
W 2022 roku klientom indywidualnym bank zaoferował kredyt ratalny na zakup towarów i usług, przeznaczony dla klientów dokonujących zakupy w sklepach internetowych, z okresem kredytowania nawet do 60 miesięcy oraz kwotą kredytu do 20 tys. zł. Cały proces udzielenia kredytu trwa kilka minut i jest w 100% zdalny. Do potwierdzenia tożsamości wykorzystywane są usługi otwartej bankowości oraz wideo-weryfikacji.
Spowolnienie na rynku kredytów mieszkaniowych przełożyło się na zmniejszenie liczby wniosków kredytowych i na wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych. W związku z tym Bank Pekao skupił się na dostosowywaniu oferty do bieżących warunków i potrzeb rynkowych. Rozszerzono ofertę m.in. o mieszkaniowy kredyt hipoteczny i budowlano – hipoteczny z gwarancją BGK, pozwalający klientom na finansowanie do 100% wartości nieruchomości, a także wydłużono okres kredytowania do 35 lat, zaoferowano możliwość kredytowania z oprocentowaniem opartym na okresowej, 5-letniej stałej stopie procentowej, oraz nową atrakcyjną ofertę ubezpieczenia na życie.
W ramach rozwoju oferty bancassurance w 2022 roku rozszerzono współpracę z Grupą PZU. Oferta banku została rozszerzona o następujące rozwiązania:
- Świat Inwestycji Premium II – dobrowolne ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi;
- Pewny Profit – indywidualne ubezpieczenie na życie i dożycie;
- pakiet ubezpieczeń do nowej Karty Kredytowej z Żubrem, który zapewnia ochronę lub zwrot towarów opłaconych kartą;
- ubezpieczenie na życie do kredytu hipotecznego – które można kupić zarówno do nowego, jak i trwającego kredytu;
- ubezpieczenie komunikacyjne – dostępne dla klientów w procesie omnikanałowym, oferowane zarówno w PZU jak i LINK4.
Pekao Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (Pekao TFI) jest częścią Grupy kapitałowej Pekao. To najstarsze towarzystwo funduszy inwestycyjnych w Polsce. Pekao TFI dostarcza klientom nowoczesne produkty finansowe i udostępnia możliwości inwestowania na największych światowych rynkach kapitałowych. Od wielu lat tworzy programy oszczędnościowe, w tym także programy oferujące możliwość dodatkowego oszczędzania na emeryturę w trzecim filarze emerytalnym. W ofercie Pekao TFI dostępna jest również usługa zarządzania portfelami oraz Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK). Towarzystwo znajduje się w ewidencji PPK, a jego oferta dostępna jest również przez portal mojeppk.pl.
Na 31 grudnia 2022 roku wartość aktywów netto funduszy inwestycyjnych Pekao TFI (wraz z PPK) wyniosła 19,2 mld zł i była niższa o 1,1 mld zł tj. o 5,5% w porównaniu do końca grudnia 2021 roku.
Grupa Kapitałowa Alior Bank
Na czele Grupy kapitałowej Alior Banku stoi Alior Bank. Alior jest uniwersalnym bankiem depozytowo - kredytowym, obsługującym osoby fizyczne, prawne i inne podmioty będące osobami krajowymi i zagranicznymi.
Podstawowa działalność banku obejmuje prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych, emitowanie bankowych papierów wartościowych oraz prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych. Bank prowadzi także działalność maklerską, doradztwo i pośrednictwo finansowe, aranżację emisji obligacji korporacyjnych oraz świadczy inne usługi finansowe. Od 2015 roku Alior Bank jest częścią Grupy PZU.
Alior Bank świadczy usługi przede wszystkim klientom z Polski. W 2017 roku rozpoczął działalność zagraniczny oddział Alior Banku w Rumunii oferujący produkty i usługi bankowości detalicznej. Udział klientów zagranicznych w całkowitej liczbie klientów banku jest niski. Na koniec III kwartału 2022 roku Alior Bank plasował się na ósmym miejscu wśród banków w Polsce wg wielkości aktywów.
Rok 2022 roku obfitował w prace skoncentrowane nad optymalizacją istniejących i wprowadzeniu nowych rozwiązań w Alior Online i Alior Mobile. Działania te były skorelowane z obowiązującą strategią Alior Banku oraz zwiększeniu przychodów z kanałów internetowego i mobilnego. Bank nieustannie pracuje nad podnoszeniem atrakcyjności elastycznych kont osobistych, poprzez dodanie oferty specjalnej dla kluczowych segmentów klienta (pakiet medyczny, rabaty i usługi dodatkowe dla graczy).
Alior Bank nie zapominając o młodszej grupie klientów uruchomił zdalny proces otwarcia Konta dla młodych. Proces dedykowany jest dla osób niepełnoletnich, które nie są klientami Alior Banku lub są klientami i łączy je relacja z pełnoletnim klientem.
Od marca 2022 roku Alior Bank cyklicznie udostępnia specjalną ofertę „Weekendowe okazje ” kierowaną do klientów korzystających z bankowości internetowej oraz mobilnej. Oferta ta, odpowiada na potrzeby konsumentów, którzy szukają pożyczki z prowizją 0%. Ponadto od września 2022 klienci korzystający z bankowości mobilnej mogą skorzystać z dedykowanej oferty Pożyczki Mobilnej. Od listopada dla klientów korzystających z kanałów mobilnych bank udostępnia również atrakcyjną cenowo Pożyczkę Urodzinową.
W 2022 roku bank kontynuował ofertę kredytu gotówkowego Czyste powietrze (wdrożoną w 2021 roku), powiązaną z dotacją z programu Czyste Powietrze Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W ramach współpracy z BIK, w lutym oraz marcu 2022 roku w kanałach stacjonarnych banku była dostępna oferta „Alerty BIK w Alior Banku”. Dzięki temu klienci mogli uzyskać dostęp do szczegółowych informacji o swoich kredytach i zobowiązaniach oraz o próbach wyłudzenia z wykorzystaniem swoich danych.
Trudna sytuacja spowodowana czynnikami zewnętrznymi w tym m.in. wzrostem stóp procentowych, wybuchem wojny w Ukrainie, oraz rosnącymi kosztami utrzymania wpłynęła w 2022 roku na ograniczenie popytu na kredyty hipoteczne. W ramach dodatkowych działań w obszarze produktowym, bank, pod koniec roku, wprowadził na rynek ofertę Lekki Start, która w pierwszym roku kredytowania oferowała oprocentowanie oparte wyłącznie na wskaźniku referencyjnym oraz wydłużył okres kredytowania do maksymalnie 35 lat. Równolegle do działań w obszarze produktowym, bank zdecydował o rozpoczęciu zmian w obszarach systemowych i procesowych.
W ramach rozwijania oferty depozytowej, w 2022 roku Alior Bank wprowadził Lokatę mobilną dedykowaną dla klientów aktywujących po raz pierwszy aplikację Alior Mobile oraz Lokatę Nestor dla klientów od 60 roku życia.
Rozwijając ofertę produktów bancassurance w ramach współpracy z PZU Życie, Alior Bank w styczniu 2022 roku zaoferował swoim klientom – Indywidualne ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi Multi Kapitał II. W ramach produktu klienci mogą zawrzeć indywidualną umowę ubezpieczenia na życie, a także posiadają dostęp do wielu ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych o różnej strategii inwestycyjnej, regionie geograficznym inwestycji, potencjale zysku oraz poziomie ryzyka inwestycyjnego. Z kolei właścicielom rachunków biznesowych bank zaoferował ubezpieczenie NNW i opieki zdrowotnej PZU.
Realizując założenia bezpieczeństwa, wdrożono nową metodę zabezpieczania dokumentów zawierających dane objęte tajemnicą bankową wysyłanych do klientów jako załącznik w wiadomości e-mail. Oprócz podglądu klienci zyskali możliwość ustawienia swojego indywidualnego hasła do otwierania załączników przekazywanych drogą mailową. W celu zwiększenia bezpieczeństwa zmianie uległ również sposób kolejnych logowań do bankowości internetowej z wykorzystaniem silnego uwierzytelnienia oraz proces określenia przez klienta przeglądarki jako zaufanej przy ww. logowaniu.
W 2022 roku bank, w związku z wojną w Ukrainie, rozwijał ofertę skierowaną dla obywateli Ukrainy. W ramach oferty udostępniono bankowość internetową oraz mobilną w języku ukraińskim, a także dokumentację produktową dla klientów nieznających języka polskiego. Do oferty wprowadzono także Podstawowy Rachunek Płatniczy dla obywateli Ukrainy skierowany do uchodźców, którzy nie posiadali wymaganych dokumentów tożsamości potrzebnych do otwarcia standardowego rachunku. Rachunek ten posiada ograniczoną funkcjonalność potrzebną jedynie do realizacji podstawowych czynności życia codziennego.
Działania banku były skupione także na wprowadzeniu wielu udogodnień i rozwiązań dla klientów biznesowych. W 2022 roku Alior Bank oferował:
- ubezpieczenie NNW oraz opieki zdrowotnej od PZU – oferta skierowana jest dla firm ze wszystkich segmentów rynku. Przedsiębiorcy mogą ubezpieczyć siebie, członków rodziny, pracowników swojej firmy i ich bliskich. W zależności od wybranego wariantu, w przypadku choroby lub konieczności leczenia następstw nieszczęśliwego wypadku, PZU zorganizuje świadczenia medyczne i pokryje ich koszty;
- bonusy dla użytkowników firmowej karty debetowej Mastercard z Plusem;
- lokaty z wyższym oprocentowaniem – wprowadzono lokaty ze stałym oprocentowaniem w wysokości 2,5% w skali roku na 2 miesiące i 4% w skali roku na 5 miesięcy;
- specjalna oferta rachunku 4×4 dla firm ukraińskich oraz jednoosobowych działalności prowadzonych przez obywateli Ukrainy – propozycja obejmuje zwolnienie z opłat za: prowadzenie rachunku podstawowego, przelewy internetowe do ZUS i US oraz premię nawet do 1 500 PLN rocznie za aktywne korzystanie z usług bankowych. Dodatkowo bank zrezygnował z miesięcznych opłat za prowadzenie rachunku pomocniczego w PLN oraz w walutach obcych, korzystanie z firmowej karty debetowej oraz z opłat za pakiet krajowy, gotówkowy, zagraniczny i oszczędny. Wprowadzono także zwrot opłat za przelewy realizowane do Ukrainy;
- płatności zbliżeniowe Xiaomi Pay – usługa rozszerza listę płatności mobilnych i pozwala na dokonywanie płatności zbliżeniowych za pomocą opaski Mi Smart Band 6 NFC, zegarka Xiaomi Watch S1 lub zegarka Xiaomi Watch S1 Active;
- Fast Track – oferta finansowania dla średnich i dużych firm, w ramach której decyzja kredytowa podejmowana jest już w 4 dni robocze. Taką ścieżką można sfinansować do 10% rocznych przychodów ze sprzedaży uzyskanej przez przedsiębiorstwo – maksymalnie 10 mln PLN.
Alior Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, dawne Money Makers (Alior TFI) jest częścią grupy kapitałowej Alior Bank. Spółka powstała w 2010 roku i początkowo jej działalność jako domu maklerskiego koncentrowała się na usługach związanych z asset management. Po przekształceniu, od lipca 2015 roku prowadzi działalność jako Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych.
Współpraca Alior Banku ze spółką zależną Alior TFI obejmuje przede wszystkim podstawowy przedmiot działalności spółki, czyli tworzenie i zarządzanie funduszami inwestycyjnymi oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich.
Dystrybucja i obsługa
Bank Pekao
Bank udostępnia klientom szeroką sieć oddziałów i bankomatów z dogodnym dostępem na terenie całego kraju, a także profesjonalne centrum obsługi telefonicznej oraz konkurencyjną platformę bankowości internetowej i mobilnej dla klientów indywidualnych, korporacyjnych oraz małych i mikro firm.
Na 31 grudnia 2022 roku bank dysponował 597 placówkami oraz 1 328 własnymi bankomatami.
W 2022 roku Bank Pekao konsekwentnie realizował proces cyfrowej transformacji obejmujący inicjatywy ukierunkowane na rozwój sprzedaży i poprawę jakości obsługi w kanałach zdalnych, automatyzację i robotyzację procesów, a także wzbogacenie oferty o najnowocześniejsze usługi cyfrowe.
W 2022 roku Bank Pekao wprowadził wiele nowych rozwiązań i możliwości w bankowości elektronicznej Pekao24, PeoPay i PeoPay Kids m.in.:
- założenie konta przez klienta indywidualnego oraz dla jednoosobowych działalności gospodarczych przy pomocy aplikacji mObywatel w procesie weryfikacji tożsamości online („na selfie”);
- zdalną obsługę kart – klienci mogą nadać oraz zmienić PIN do karty kredytowej, zastrzec tymczasowo lub całkowicie zablokować kartę kredytową, zamówić nową, zmienić limit karty dodatkowej dla Karty Kredytowej z Żubrem, sprawdzić online dane karty debetowej,
- możliwość składania nowych wniosków o przyznanie świadczeń socjalnych i pomocowych (300+, 500+, RKO), w tym wniosków dla obywateli Ukrainy;
- dokonywanie opłat za parkingi w strefach płatnego parkowania oraz rozszerzenie możliwości zakupu biletów komunikacji miejskiej o Metropolie GZM (obejmuje 41 miast);
- w ramach Otwartej Bankowości wdrożono i rozwinięto usługi dostępu do informacji o rachunkach płatniczych prowadzonych przez inne banki (tzw. AIS) takich jak: saldo i historię transakcji, co pozwala łatwiej zawnioskować o pożyczkę, debet w rachunku bieżącym lub kartę kredytową, umożliwia śledzenie sald na rachunkach oraz zlecanie przelewów z rachunków w innych bankach (tzw. PIS), w tym potwierdzanie tożsamości dla nowego procesu ratalnego oraz dla prospektów wnioskujących o pożyczkę gotówkową;
- możliwość częściowej spłaty kredytu mieszkaniowego i zawieszenie spłat rat kapitałowo-odsetkowych kredytu mieszkaniowego w tym również tzw. „wakacje kredytowe”;
- nowe powiadomienia dotyczące zleceń stałych, BLIK, statusów dyspozycji i wniosków urzędowych oraz powiadomienia o wpływach;
- możliwość zakupu Obligacji Skarbu Państwa oraz zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych;
- przekierowanie do procesów i usług w kanałach elektronicznych z serwisów www, które skrócą ścieżkę zakupową i pozwolą zwiększyć sprzedaż w kanałach zadanych;
- udostępnienie szeregu nowych dyspozycji/zaświadczeń dla mikroprzedsiębiorstw i klienta indywidualnego, w tym m.in.: zaświadczenia o limicie w koncie (całkowitej spłacie i zamknięciu limitu oraz o wysokości aktualnego zadłużenia), zamknięcie rachunku oszczędnościowego, zgłoszenie informacji o śmierci klienta i innych;
- wdrożenie funkcjonalności pomagających klientowi zarządzać swoim budżetem: sugerowane płatności, możliwość ponowienia przelewu bezpośrednio z historii operacji, prezentacji statusu zagrożonych płatności, predykcje Polecenia Zapłaty oraz Pekao Zlecenia;
- dostęp do aplikacji PeoPay dla klientów Biura Maklerskiego – klienci, którzy posiadają usługę Pekao24Makler, a nie mają rachunku w banku mogą korzystać z PeoPay;
- wdrożenie demo PeoPay, które służy jako zaprezentowanie możliwości aplikacji mobilnej banku, demo jest wykorzystywane w procesach sprzedażowych przy prezentowaniu klientom oferty mobilnej banku;
- usługę BLIK dla najmłodszych klientów w aplikacji PeoPay Kids oraz nowe opcje dostosowania oferty dla dzieci: wdrożenie skórek gamingowych w aplikacji PeoPay Kids oraz gamingowych wizerunków kart; udostępnienie wersji PeoPay dla nastolatków.
W 2022 roku Bank Pekao wdrożył nową aplikację mobilną dla biznesu PeoBIZ z nowym interfejsem oraz szerokim zakresem funkcjonalnym, m.in.:
- bezpieczne logowanie z użyciem Touch ID / Face ID
- szybkie sprawdzenie stanu finansów oraz obrotów na rachunku;
- rozbudowana funkcjonalność przelewów krajowych: przelewy na telefon, Express Elixir;
- przelew na telefon – możliwość wysłania w aplikacji mobilnej płatności na numer telefonu osoby fizycznej (np. kontrahenta, klienta, pracownika firmy).
Dodatkowo udostępniono klientom nowe funkcjonalności w bankowości elektronicznej, takie jak:
- zmiana lub uzupełnienie instrukcji płatniczych do przekazów w obrocie dewizowym;
- nadanie lub modyfikacja uprawnień do usługi PekaoTrade;
- prezentacje danych zespołu obsługującego klienta z aktualną listą bezpośrednich kontaktów do poszczególnych pracowników banku;
- szybszy podgląd do transakcji realizowanych kartami banku.
Alior Bank
Na koniec 2022 roku Alior Bank posiadał 534 placówek (168 oddziałów tradycyjnych, 7 oddziałów Private Banking, 13 Centrów Bankowości Korporacyjnej oraz 346 placówek partnerskich). Produkty banku oferowane były również w sieci 10 centrów hipotecznych oraz przez około 3 tys. pośredników. Bank prowadzi również swoją działalność za pośrednictwem Oddziału w Rumunii, gdzie obsługa klientów odbywa się w kanałach zdalnych.
Do końca 2022 roku Alior Bank zmodernizował do tzw. nowego formatu 74 oddziały. Rolą nowych placówek jest przede wszystkim digitalizacja klientów i procesów oddziałowych, zapewnienie wygody i prywatności klientom oraz poprawa komfortu pracy bankierów. Oddziały w nowym formacie wyróżniają się innowacyjnym designem i wykorzystaniem nowych technologii.
Oddziały tradycyjne Alior Banku zlokalizowane są w całej Polsce, w szczególności w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys. Oferują pełen zakres produktów i usług banku. Placówki partnerskie zlokalizowane są natomiast w mniejszych miastach oraz w wybranych lokalizacjach w głównych miastach w Polsce. Oferują szeroki zakres usług oraz produktów depozytowo-kredytowych dla klientów detalicznych i biznesowych.
Współpraca pomiędzy bankiem i jego placówkami partnerskimi odbywa się na podstawie outsourcingowych umów agencyjnych. Agenci wykonują w imieniu banku wyłącznie usługi agencyjne w zakresie dystrybucji produktów banku. Usługi te są świadczone w lokalach będących własnością lub wynajmowanych przez agentów zatwierdzonych przez bank. Produkty banku oferowane są również w sieciach placówek pośredników finansowych.
Alior Bank wykorzystuje także kanały dystrybucji oparte na nowoczesnej platformie informatycznej, obejmującej: bankowość online, bankowość mobilną oraz centra obsługi telefonicznej i technologię DRONN. Za pomocą Internetu, bank umożliwia zawarcie umowy o: rachunki oszczędnościowo – rozliczeniowe, rachunki walutowe, konta oszczędnościowe, lokaty, karty debetowe i rachunki maklerskie. W kanałach tych przyjmowane są także wnioski o produkty kredytowe: pożyczki gotówkowe, karty kredytowe, limity odnawialne w rachunku i kredyty hipoteczne. Za pośrednictwem Internetu bank oferuje także kredyty ratalne w procesie on-line oraz umożliwia korzystanie z usługi kantoru walutowego.
Rok 2022 roku obfitował w prace skoncentrowane nad optymalizacją istniejących i wprowadzeniu nowych rozwiązań w Alior Online i Alior Mobile. Działania te były skorelowane z obowiązującą strategią banku oraz zwiększeniu przychodów z kanałów internetowego i mobilnego.
W związku z tym wdrożone zostały również kolejne nowe funkcje oraz szereg zmian w bankowości zarówno internetowej jak i mobilnej dotyczące wyglądu i obsługi produktów jakie oferuje Alior Bank.
Rok 2022 był rokiem przełomowym w rozwoju technologicznym aplikacji Alior Mobile. Zgodnie z oczekiwaniami użytkowników aplikacji Alior Mobile dodane zostały kolejne możliwości jej personalizacji, m.in. ustawienie preferowanej opcji logowania, możliwość zmiany tła ekranu do logowania czy wybór trybu ekranu (jasny, ciemny lub automatyczny). Wprowadzona została także możliwość personalizacji zakładki Płatności i Usługi, a w zakładce Produkty dodano sekcję Moje karty.
Ponadto w Alior Online i Alior Mobile dodana została widoczna po zalogowaniu informacja o wygasającym/ nieważnym dokumencie tożsamości wraz z możliwością bezpośredniego przejścia do formularza aktualizacji danych Dowodu Osobistego RP.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa zmianie uległ sposób kolejnych logowań do bankowości internetowej z wykorzystaniem silnego uwierzytelnienia oraz proces określenia przez klienta przeglądarki jako zaufanej przy ww. logowaniu.
W 2022 roku wdrożono także MojeID w bankowości internetowej Alior Online. To bezpieczne narzędzie potwierdzenia tożsamości online w usługach komercyjnych i publicznych. Umożliwia realizację wielu formalności, które dotychczas wymagały osobistego uwierzytelnienia danych drogą elektroniczną. Z usługi MojeID klient może skorzystać każdy pełnoletni klient jeśli tylko dostawca udostępnia taką formę zawierania umów oraz potwierdzenia tożsamości.
W Alior Online i Alior Mobile została dodana nowa, ukraińska wersja językowa, co daje wygodny dostęp do konta poprzez bankowość zdalną dla klientów z Ukrainy. Bankowość internetowa Alior Online i bankowość mobilna Alior Mobile są obecnie dostępne w czterech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, rosyjskiej i ukraińskiej.
W Alior Online została udostępniona usługa dzięki której można składać wnioski o 500+ dla dzieci z Ukrainy. Wnioski mogły składać osoby, które przybyły legalnie z Ukrainy do Polski po 23 lutego 2022 roku w związku z działaniami wojennymi i pozostały w Polsce.
Dodatkowo na obu platformach wdrożona została nowa usługa Moje Rachunki. Umożliwia ona zarządzanie wszystkimi płatnościami w jednym miejscu. Dzięki temu klient zyskuje możliwość opłacenia rachunków za prąd, gaz i inne za pomocą jednego kliknięcia. W Alior Mobile dodana została również nowa funkcjonalność w postaci Koszyka płatności, w której klient może dodawać rozmaite przelewy i zatwierdzać ich realizację jedną autoryzacją.
Bank wprowadził także możliwość płatności nieaktywną kartą debetową bądź kredytową. Nieaktywną kartę można dodać do wirtualnego portfela np. w Google Pay lub Apple Pay w Alior Mobile i zacząć nią płacić. Na ekranie szczegółów karty nieaktywnej można zmienić kod PIN i limity, zablokować kartę, zastrzec bądź ją zamknąć. Aktywacja karty następuje po fizycznym jej otrzymaniu.
Klienci Alior Banku mogą także wnioskować o rachunek maklerski IKE oraz IKZE poprzez Alior Online. W bankowości internetowej dodano możliwość wykonywania przelewu własnego na rachunek IKE/IKZE, których klient jest właścicielem lub ma do nich pełnomocnictwo.
W Alior Online i Alior Mobile bank udostępnił klientom możliwość zarządzania zgodami na marketing spółek z Grupy PZU.
W grudniu 2022 roku Alior Bank zaoferował usługę Alior Pay, w ramach której udostępnił limit (do 3 000 PLN) kredytowy pozwalający odraczać płatności dokonane kartą, BLIKIEM w sklepach stacjonarnych i internetowych lub przelewem z rachunku w Alior Banku. Obecnie z Alior Pay mogą korzystać klienci Alior Banku, którzy posiadają rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy i otrzymają zaproszenie w postaci powiadomienia push na telefon komórkowy.
Dla wygody klientów formalności zostały ograniczone do minimum, a o przyznanie limitu występuje się tylko raz.
W 2022 roku Alior Bank pracował nad projektem nowej bankowości cyfrowej dla klientów biznesowych. We wrześniu 2022 roku podpisano umowę z firmą COMARCH na wdrożenie i obsługę systemu. Realizacja projektu zaplanowana jest na lata 2023 – 2025. Nowa bankowość internetowa będzie bazowała na czterech głównych filarach:
- aktywnej aplikacji mobilnej,
- self – service klienta,
- systemie klasy ERP,
- nowoczesnej platformie www.
Czynniki, w tym zagrożenia i ryzyka, które mogą mieć wpływ na działalność bankową w 2023 roku
- perspektywy rozwoju gospodarki, które będą miały wpływ na popyt na produkty bankowe oraz zmiany kosztów ryzyka;
- otoczenie podatkowo-regulacyjne, w tym w szczególności obowiązywanie podatku od niektórych instytucji finansowych, wysokie wymagania w zakresie kapitałów własnych, obciążenia na rzecz BFG, koszty dalszych dostosowań do licznych rozwiązań regulacyjnych (m.in. MIFID II, RODO, PSD II, MREL);
- otoczenie instytucjonalne, w szczególności kwestia walutowych kredytów hipotecznych, a także potencjalne rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Sądu Najwyższego lub innych instytucji państwowych w tym zakresie;
- reforma wskaźnika referencyjnego tj. zastąpienie wskaźnika WIBOR przez WIRON.
- wakacje kredytowe oraz kredyty hipoteczne oferowane z oprocentowaniem 2%. Obciążenie w postaci pierwszego z wymienionych rozwiązań było obserwowane w III kwartale 2022 roku, czynnik ten pozostanie obecny także w 2023 roku. Na każdy kwartał roku, kredytobiorcom będzie przysługiwał jeden miesiąc wakacji kredytowych. Z kolei kredyt hipoteczne z oprocentowaniem 2%, to rozwiązanie proponowane osobom do 45 roku życia, które nie mają i nie miały mieszkania, domu ani spółdzielczego prawa do lokalu lub domu. Maksymalna wartość takiego kredytu to 500 tys. zł w przypadku jednej osoby i 600 tys. zł w przypadku małżeństwa lub rodziców z dzieckiem. Przez 10 lat spłaty kredytu rząd będzie dopłacał do raty kredytu, a dopłata pokryje różnice między rzeczywistym oprocentowaniem a oferowanym 2%;