Kultura innowacyjności
Innowacyjność to jedna z kluczowych wartości dla Grupy PZU.
Innowacyjność oznacza niestandardowe myślenie, łamanie schematów oraz poszukiwanie usprawnień w funkcjonowaniu firmy. Innowacyjność w Grupie PZU nie jest ograniczona do jednego działu, projektu lub obszaru. W każdym aspekcie działania firmy nieustannie wprowadzane są mniejsze i większe zmiany, które składają się na obraz jednej z najbardziej innowacyjnych firm branży finansowej w Europie. Innowacje PZU wpływają zarówno na priorytetową dla Grupy satysfakcję klienta, jak i komfort pracowników oraz – w skali makro – na rozwój całej gospodarki.
Strategia innowacyjności
Przyjęta przez PZU strategia innowacyjności wspiera realizację misji i strategii całej Grupy PZU. Określone są w niej cztery główne obszary, w których w szczególności poszukiwane są nowe rozwiązania:
- Zaawansowana analityka i wykorzystanie dużych zbiorów danych;
- Nowe interakcje z klientem / Ekosystemy;
- Digitalizacja (w szczególności wschodzące technologie);
- Pracodawca 2.0.
Strategia innowacyjności ma swoje odzwierciedlenie w projektach i inicjatywach realizowanych w PZU. Grupa rozumie, że innowacje wymagają stworzenia odpowiednich warunków sprzyjających generowaniu pomysłów, prototypowaniu pierwszych rozwiązań, ich testowaniu i wdrażaniu. Taką rolę w PZU pełni Laboratorium Innowacji. Jego nadrzędnym zadaniem jest wyszukiwanie nowoczesnych rozwiązań, ich weryfikacja i testy oraz wsparcie wdrożeń. Ponadto w całej organizacji stworzono specjalne procesy umożliwiające szybkie testowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. W 2022 roku przeanalizowano ponad 1000 pomysłów i startupów, i rozpoczęto 14 nowych pilotaży. Spośród ukończonych 9 pilotaży aż 8 zostało przekazanych do fazy wdrożeniowej. W ciągu ostatnich pięciu lat PZU otrzymało kilkanaście nagród branżowych, w 2022 roku, wyróżnienie w konkursie Mocarze Hiperautomatyzacji (za projekt: Czatbot dla COP), nagroda Innowatory Wprost (za projekt: ”Minuta dla skóry”), Lider Gazety Bankowej oraz ICXA Bronze Awards Winner (za projekt: Asystent AI (Sztuczna Inteligencja w Likwidacji Szkód 3)) oraz dwie nagrody The Efma-Accenture Innovation In Insurance Awards (za projekty: „Minuta dla skóry” – złota statuetka oraz Agro Lab – srebrna statuetka).
W centrum inicjatyw technologicznych PZU znajduje się Hurtownia Danych, integrująca zbiory ze wszystkich biznesowych obszarów Grupy. Początki tej inicjatywy sięgają lat 90. Od tego czasu nastąpiło wiele zmian technologicznych, m.in. w zakresie przetwarzania informacji z setek systemów czy zastosowanych narzędzi analitycznych i raportowych. Obecnie wykorzystuje się zaawansowane algorytmy i techniki analityczne, pozwalające na podejmowanie kluczowych decyzji w wielu procesach biznesowych. Przykładem mogą być tu rozwiązania analitycznego CRM, dostarczające wiedzy o kilkunastu milionach klientów Grupy PZU w podziale na segmenty, co umożliwia m.in. dostarczenie spersonalizowanych ofert w kampaniach sprzedażowych. Analityka bazująca na Hurtowni Danych w oparciu o uczenie maszynowe, sztuczną inteligencję czy grafowe sieci powiązań pozwala na budowę wielu innych zaawansowanych systemów. Posiadamy m.in. rozwiązania klasy FMS umożliwiające wielowymiarową identyfikację oszustw czy realizację działań prewencyjnych w obszarze przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej. Coraz szerzej stosowane są także rozwiązania czasu rzeczywistego, pozwalające na szybkie reagowanie na warunki rynkowe czy wspierające działania obsługowe. Obecnie są to w szczególności procesy w obszarze obsługi szkód, taryfikacji, wsparcia sprzedaży czy zarządzania ryzykiem. Z punku widzenia rynku, dostęp do takich zbiorów sprawia, że jesteśmy dobrym partnerem dla startupów czy insurtechów, które mogą testować swoje prototypy na realnych i kompletnych danych o bardzo długiej historii. Wdrożone rozwiązania w obszarze raportowania sprawiają, że jesteśmy wiarygodnym podmiotem w zakresie dostarczania informacji naszym akcjonariuszom, analitykom rynku czy partnerom biznesowym.
Dobre praktyki PZU i PZU Życie
Generator pomysłów
W ramach PZU, pod opieką Laboratorium Innowacji działa Generator Pomysłów. Jest to portal internetowy, na którym pracownicy PZU mogą zgłaszać pomysły na innowacyjne rozwiązania. Regularnie rozpisywane są kolejne edycje konkursu na najlepsze pomysły na konkretny temat. W 2022 roku dzięki Generatorowi Pomysłów udało się dostarczyć pomysły na 3 wyzwania biznesowe, które wspierałyby realizację wybranych celów biznesowych. Tematy tych konkursów to: Trwała przyjaźń z klientem, czyli jak PZU może budować relacje z wieloletnimi klientami, SDG Challenge 2022, czyli jak PZU może wspierać zrównoważony rozwój miast i obszarów wiejskich?, Zorientowani na klienta: Ekosystem seniora czyli o co możemy rozszerzyć ofertę Grupy PZU dla klienta 60+.
Każdy użytkownik portalu może nie tylko zgłaszać pomysły, ale także głosować na swoich faworytów i wymieniać komentarze. Autorzy trzech najlepszych pomysłów z każdej edycji są nagradzani finansowo, a ich twórcy mają możliwość zaangażowania się w prace nad pilotażowym wdrożeniem zaproponowanego rozwiązania. Od początku działania Generatora w ramach 12 edycji zgłoszono blisko 700 pomysłów na wewnętrzne usprawnienia oraz zupełnie nowe, innowacyjne rozwiązania.
Program akceleracji
W 2022 roku PZU był partnerem kolejnej edycji programu akceleracyjnego w ramach programu Poland Prize finansowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Akcelerator, który wspiera PZU działa pod patronatem Massachussets Institute of Technology (MIT) – uznanego ośrodka naukowego, który od wielu lat aktywnie wspiera młode firmy w rozwoju i ekspansji na nowych rynkach, ale także wyznacza kierunek dyskusji i rozwoju dla całej branży nowoczesnych technologii.
W ramach współpracy i odbywających się w 2022 roku dwóch edycji programu PZU uzyskał dostęp do około 500 technologicznych startupów z całego świata, z których po selekcji, cyklu kilkudziesięciu wywiadów i warsztatów, ostatecznie wyłoniono trzy z którymi rozpoczęto współpracę w ramach programu.
PZU jest również partnerem piątej edycji programu akceleracyjnego Alior Banku – RBL_START. W ramach tej edycji poszukiwane były rozwiązania z obszaru human-mobile interactions. Do programu zakwalifikowanych zostało 5 startupów z ponad 100 zgłoszeń. Zwycięzcy programu mogą liczyć m.in. na nagrodę pieniężną w wysokości 10 tys. euro oraz współpracę z Alior Bankiem, PZU bądź pozostałymi partnerami programu.
Dla start-upów udział w akceleratorze to szereg korzyści – m. in. w zakresie rozwoju modelu biznesowego, eksperckiego wsparcia (np. prawnego), poszerzania sieci branżowych kontaktów w Polsce i za granicą, ale przede wszystkim to możliwość współpracy z wiodącymi korporacjami i wspólnego testowania rozwiązań start-upu w realnych warunkach rynkowych w ramach projektów pilotażowych. PZU jest aktywnym uczestnikiem środowiska start-upów w Polsce oraz na świecie i regularnie wprowadza najlepsze rozwiązania fintech i insurtech w organizacji. Programy akceleracyjne konsekwentnie, od blisko pięciu lat, wspierają PZU w poszukiwaniach inspirujących rozwiązań i nawiązywaniu współpracy z wartościowymi start-upami.
PZU rozpoczęło współpracę ze start-upami w formule partnerstwa z akceleratorami już w 2018 roku.
Wykorzystanie innowacji w kształtowaniu oferty Grupy
Innowacje w spółkach zależnych – banki
W Banku Pekao jednostką odpowiedzialną za na tworzenie kultury innowacji, akcelerację wdrożeń innowacyjnych rozwiązań oraz współpracę z fintechami, startupami i spółkami technologicznymi jest Laboratorium Innowacji. W swoich działaniach Laboratorium koncentruje się szczególnie na innowacjach pozwalających budować nowoczesną bankowość i dostosować produkty oraz usługi do oczekiwań klientów. Laboratorium Innowacji korzysta zarówno z praktyk rynkowych, jak i pozabranżowych, a także z badań trendów, crowdsourcowanych pomysłów oraz technologii dostarczanych przez młode spółki.
Laboratorium Innowacji pełni również kluczową rolę w procesie wytwórczym nowych funkcji zaplanowanych do realizacji w ramach strategii rozwoju aplikacji mobilnej banku – PeoPay 3.0. Dodatkowo Laboratorium Innowacji obejmie swoimi działania również obszar Pionu Bankowości Przedsiębiorstw oraz Pionu Bankowości Korporacyjnej.
W 2022 roku wzrosła aktywność i liczebność społeczności bankowych innowatorów skupiona wokół wewnętrznej platformy crowdsourcingowej IdeaCrowd. Na wdrożonej przez Laboratorium Innowacji platformie intranetowej od maja 2021 roku zebrano łącznie 5 520 pomysłów i zgłoszeń, w tym rozwijających projekty i wspierających innowacyjne inicjatywy. W 2022 roku pracownicy wzięli udział w 10 wyzwaniach, w których zgłosili 1 836 pomysłów. Społeczność IdeaCrowd powiększyła się o 965 pracowników – tym samym ranking aktywnych innowatorów liczył 3 863 osoby z różnych jednostek banku. Zaangażowanie widać zarówno wśród pracowników sieci sprzedaży, jak i jednostek wspierających.
Kontynuowano też proces wdrażania trendów w organizacji. W jego ramach pomysły i rozwiązania są inspirowane trendami i oparte na myśleniu o tym, jak będzie kształtować się przyszłość bankowości. W Laboratorium Innowacji działa zespół, który zajmuje się badaniem trendów oraz sygnałów zmian. Trendy, sygnały zmian i inspiracje wykorzystywane są w procesach generowania rozwiązań jak i diagnozowania i określania wyzwań stojących przed bankiem w konkretnych obszarach biznesowych. Celem projektu jest budowanie przewagi konkurencyjnej w obszarach, które w sektorze finansowym są nieoczywiste, m.in. przez tworzenie nowych modeli biznesowych czy segmentów klientów, także w sektorze ESG.
W 2022 roku Laboratorium Innowacji uruchomiło testy 15 start-upów w banku, m.in. z Sharebee, Alphamoon, nuDeltą, czy GetPinem. Laboratorium współpracowało z dwoma akceleratorami: Space3ac oraz MIT EF CEE w ramach programu Poland Prize, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Ważnym dla Laboratorium działaniem było wsparcie ukraińskich start-upów w rozpoczęciu ekspansji na rynku polskim. Podjęto decyzję o pilotażu pięciu projektów z tego rejonu.
Dodatkowo, w 2022 roku Laboratorium Innowacji:
- wdrożyło system do zarządzania zgłoszeniami startupów – SRM (Startup Relationship Manager),
- po akceleracji i pilotażu Sharebee (platformy angażującej pracowników firm w roli ambasadorów marek w celu zwiększenia sprzedaży) podjęło decyzję o komercyjnym wdrożeniu rozwiązania,
- w efekcie pilotażu startupu GetPin (platforma zbierająca dane o doświadczeniach klienta w jednym narzędziu) zwiększyło ruch na stronie WWW Banku,
- w wyniku realizacja badania i scoutingu w obszarze ESG na zlecenie Rady ESG Banku podjęło decyzję o realizacji pilotaży z dwoma spółkami technologicznymi oferującymi technologię mierzenia śladu węglowego,
- znacząco zwiększyło obecność i rozpoznawalność banku w ekosystemie start-upowym, biorąc udział w kluczowych wydarzeniach branżowych i publikując materiały prasowe w mediach,
- powołało społeczność innowatorów w Banku (właściciele biznesowi) i organizowało cykliczne spotkania Mistrzów Innowacji w celu wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie pracy ze startupami i wdrażania nowych technologii.
W Alior Banku funkcjonuje Departament Innowacji i Partnerstw FinTech działający na zewnątrz Banku pod marką RBL_Innovation by Alior Bank. Zadaniem jednostki jest zwiększanie potencjału do rozwoju innowacji w banku. W ramach struktury Departamentu wydzielone są jednostki:
- Zespół Projektowania UX – odpowiada za projektowanie przyjaznych dla użytkowników ścieżek korzystania z usług i produktów oferowanych przez bank we wszystkich kanałach,
- Zespół Badań UX i Produktowych – prowadzi badania z użytkownikami jakościowe i ilościowe, eksplorujące ich potrzeby oraz weryfikujące zaprojektowane ścieżki produktowe,
- Zespół Partnerstw Fintech – zajmuje się relacjami z zewnętrznym ekosystemem fintechowym i wsparciem w realizacji innowacyjnych projektów w banku z udziałem dostawców zewnętrznych,
- Zespół Open Banking – odpowiada za zgodność usług udostępnianych przez OpenAPI z wymaganiami regulacji PSD2, świadczenie usług Otwartej Bankowości w oparciu o API innych banków (Alior w roli TPP) oraz rozwój komercyjnych API poza wymaganiami PSD2,
- Dział Rozwoju Procesów Zdalnych – rozwija narzędzia technologiczne oraz kompetencji twarde i miękkie w zakresie komunikacji i sprzedaży produktów Banku w kanałach zdalnych.
Ponadto Alior Bank posiada wydzielony Fundusz Corporate Venture Capital – RBL_VC, działający w formule Alternatywnej Spółki Inwestycyjnej (ASI), którego zadaniem jest inwestowanie w projekty innowacyjne, w szczególności wspierające realizację strategii banku.