Komitety to struktury kolegialne funkcjonujące w Centrali PZU i Centrali PZU Życie, które są tworzone i likwidowane przez Zarządy PZU i PZU Życie. Komitety wydają opinie oraz podejmują decyzje w sprawach będących przedmiotem ich działania, określonym w regulaminie danego komitetu.

W 2022 roku w PZU i PZU Życie funkcjonowały następujące komitety stałe:

  • Komitet Cenowy PZU (tylko w PZU)
  • Komitet Data Governance
  • Komitet Innowacji
  • Komitet Inwestycyjny
  • Komitet Kosztowy
  • Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli
  • Komitet Ryzyka Grupy PZU
  • Komitet Ryzyka Inwestycyjnego
  • Komitet Sponsoringu, Prewencji i CSR
  • Komitet Sprzedaży Nieruchomości
  • Komitet Zakupowy
  • Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami
  • Komitet Zarządzania Inicjatywami

oraz Sztab Kryzysowy – struktura kolegialna działająca na prawach komitetu, którego celem działania jest nadzór nad funkcjonowaniem systemu zarządzania ciągłością działania i realizacja zadań określonych w planie ciągłości działania oraz zarządzanie sytuacją kryzysową w PZU i PZU Życie.

Dodatkowo w PZU funkcjonuje Komitet ESG, który zostały powołany poza komitetami stałymi i obejmuje tematy z obszaru całej Grupy PZU.

W pracach komitetów stałych biorą udział członkowie Zarządu i Dyrektorzy Grupy PZU.

Cel

określanie polityki cenowej zgodnie ze strategią PZU

Zadania

  • ustalanie strategii i taktyki cenowej poprzez formułowanie wytycznych dla komórek organizacyjnych Centrali PZU odpowiedzialnych za taryfikację grup produktowych lub produktów ubezpieczeniowych w zakresie cen oraz założeń dotyczących rentowności produktów;
  • monitorowanie działań cenowych dokonywanych przez upoważnionych przez Zarząd dyrektorów;
  • monitorowanie głównych wskaźników dla kluczowych produktów ubezpieczeniowych, w tym poziomu rentowności i wskaźników szkodowych;
  • zajmowanie stanowiska w innych kluczowych zagadnieniach, które wpływają na rentowność produktów oraz mechanizmy taryfikacyjne.

Cel

koordynacja procesów związanych z zarządzaniem Data Governance w PZU i PZU Życie

Zadania

  • nadzór nad realizacją wytycznej nr 8 określonej w „Wytycznych dotyczących zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji” z 16 grudnia 2014 roku wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego;
  • wyznaczanie strategii Data Governance;
  • zatwierdzanie projektu Polityki Data Governance i rekomendowanie jej przyjęcia przez Zarząd;
  • zatwierdzanie projektu Polityki zarządzania jakością danych Wypłacalności II i rekomendowanie jej przyjęcia przez Zarząd;
  • kontrolowanie i egzekwowanie zasad zawartych w Polityce Data Governance i Polityce jakości danych Wypłacalności II;
  • monitorowanie poziomu jakości danych i efektywności procesów związanych z jakością danych na podstawie corocznych raportów Koordynatora Jakości Danych;
  • wydawanie rekomendacji w sprawie wdrożenia istotnych inicjatyw poprawy jakości danych na podstawie rekomendacji Koordynatora Data Governance oraz ich priorytetyzacja i określanie źródła finansowania;
  • rozstrzyganie istotnych sporów związanych z jakością danych przedstawionych przez Koordynatora Data Governance;
  • akceptowanie przyporządkowania komórek i jednostek organizacyjnych PZU i PZU Życie do roli Właściciela Danych;
  • podejmowanie decyzji o odstąpieniu od zasad określonych w Polityce Data Governance i Polityce zarządzania jakością danych Wypłacalności II.

Cel

Koordynacja i zarządzanie całokształtem zagadnień związanych z innowacjami w PZU i PZU Życie

Zadania

  • przegląd i udzielanie wytycznych do Strategii Innowacyjności Grupy PZU;
  • określanie obszarów poszukiwania innowacji;
  • zarządzanie portfelem potencjalnych i realizowanych innowacji,
  • w szczególności podejmowanie decyzji uznających przedmiot zakupów za innowację i wyrażanie zgody na zakupy zgodnie z obowiązującymi w PZU i PZU Życie aktami wewnętrznymi;
  • zatwierdzanie regulaminów konkursów i rozstrzyganie konkursów związanych z innowacjami.

Zadania

  • podejmowanie decyzji inwestycyjnych o:
    • poszczególnych transakcjach w zakresie określonym w załączniku do Regulaminu działalności lokacyjnej,
    • poszczególnych transakcjach niezależnie od limitów kwotowych wyznaczonych w załączniku do Regulaminu działalności lokacyjnej w ramach swoich kompetencji, o ile opinia Biura Ryzyka jest negatywna,
    • docelowej wielkości aktywów denominowanych w walutach obcych oraz pozycji walutowej w walutach obcych;
  • opiniowanie decyzji inwestycyjnych:
    • opiniowanie transakcji powyżej 50 mln zł realizowanych w ramach funduszy TFI PZU , których PZU lub PZU Życie są jedynymi uczestnikami – na wniosek TFI PZU,
    • opiniowanie decyzji inwestycyjnych na wniosek członka Zarządu nadzorującego Pion Inwestycji;
  • stanowienie limitów zaangażowania przez stanowienie limitów kredytowych i limitów koncentracji w pojedyncze podmioty lub grupy podmiotów do kwoty 600 mln zł włącznie;
  • podejmowanie decyzji o akceptacji ryzyka w zakresie ubezpieczeń finansowych – w zakresie określonym w uchwale Zarządu PZU w sprawie określenia uprawnień do akceptacji ryzyka w zakresie ubezpieczeń finansowych;
  • podejmowanie decyzji o sposobie głosowania na zgromadzeniu uczestników lub inwestorów funduszy inwestycyjnych, jeżeli przedmiotem obrad jest decyzja inwestycyjna funduszu, emisja nowych certyfikatów inwestycyjnych, emisja obligacji, ustanawianie dodatkowych limitów inwestycyjnych, likwidacja funduszu, łączenie funduszy lub przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnych przez inne towarzystwo;
  • opiniowanie instrukcji do głosowania na zgromadzeniach akcjonariuszy, wspólników, obligatariuszy, uczestników lub inwestorów funduszy inwestycyjnych, których przedmiotem obrad są inne sprawy, niż wskazane w powyższym punkcie, na wniosek Prezesa Zarządu lub członka Zarządu nadzorującego komórkę organizacyjną Centrali, która sprawuje nadzór właścicielski nad danym podmiotem.

Cel

koordynacja działań na rzecz redukcji kosztów PZU i PZU Życie, w szczególności kosztów stałych w działalności ubezpieczeniowej, zgodnie ze strategią Grupy PZU

Zadania

  • identyfikacja obszarów działalności PZU i PZU Życie, w których możliwe jest ograniczenie kosztów i uzyskanie oszczędności, w szczególności w zakresie kosztów stałych;
  • ustalanie strategii kosztowej poprzez formułowanie wytycznych dla komórek i jednostek organizacyjnych;
  • monitorowanie stanu kosztów w poszczególnych obszarach działalności PZU i PZU Życie;
  • zajmowanie stanowiska w kluczowych zagadnieniach związanych z redukcją kosztów;
  • cykliczne monitorowanie efektów wdrożonych rozwiązań optymalizujących koszty oraz ewaluacja wykonania celów postawionych przed zespołami roboczymi;
  • decydowanie o wystąpieniu z wnioskiem o przyznanie nagród specjalnych członkom zespołów roboczych.

Zakres działania

Podejmowanie działań w zakresie ryzyka aktuarialnego, operacyjnego i modeli (dotyczy modeli objętych Polityką Zarządzania Ryzykiem Modeli w PZU i PZU Życie) dotyczących:

  • dopuszczalnych rozmiarów ryzyk;
  • zasad i metodyk zarządzania ryzykami;
  • działań zarządczych w procesie monitorowania ryzyka.

Zadania

  • opiniowanie projektów przepisów wewnętrznych, regulacji lub decyzji przedstawianych Zarządowi;
  • zatwierdzanie planu walidacji modeli;
  • akceptowanie wyników walidacji modeli i zaleceń walidacyjnych;
  • zatwierdzanie kluczowych wskaźników ryzyka operacyjnego;
  • zatwierdzanie raportu z badania samooceny ryzyka operacyjnego;
  • wydawanie właściwym komórkom i jednostkom organizacyjnym PZU i PZU Życie zaleceń odnośnie działań zarządczych związanych z: ryzykiem modeli, istotnymi incydentami ryzyka operacyjnego, ryzykiem aktuarialnym oraz działań zarządczych w zakresie zwrotu z kapitału na ryzyku aktuarialnym;
  • rekomendowanie właściwym komórkom i jednostkom organizacyjnym PZU i PZU Życie podjęcia działań w zakresie rentowności produktów, jeśli znajduje się ona poniżej określonych progów;
  • zatwierdzanie kluczowych wskaźników ryzyka aktuarialnego;
  • rekomendowanie Zarządowi założeń programu reasekuracyjnego;
  • monitorowanie realizacji decyzji Zarządu i decyzji Komitetu, dotyczących zakresu działania Komitetu, w szczególności poprzez:
    • monitorowanie działań mitygujących dla ryzyk operacyjnych ocenionych w badaniu samooceny na poziomie podwyższonym i wysokim,
    • przyjmowanie informacji o wynikach analiz scenariuszowych ryzyka operacyjnego oraz monitorowanie zaplanowanych działań zmniejszających ryzyko,
    • przyjmowanie informacji o zwrocie z kapitału na ryzyku aktuarialnym (raport Return on Risk Capital),
    • przyjmowanie informacji dotyczących rentowności produktów PZU i PZU Życie.

Cel

koordynacja działań oraz nadzór nad systemem i procesami zarządzania ryzykami występującymi w PZU, PZU Życie i w Grupie PZU, w szczególności na poziomie konglomeratu finansowego Grupy Kapitałowej PZU (dalej „konglomerat finansowy„)

Zadania

Zakres zadań:

  • monitorowanie poziomu adekwatności kapitałowej Grupy PZU lub podmiotów wchodzących w jej skład;
  • nadzór nad systemem zarządzania ryzykiem Grupy PZU lub podmiotów wchodzących w jej skład;
  • nadzór nad systemem i procesami zarządzania następującymi ryzykami:
    • ryzykiem aktuarialnym,
    • ryzykiem rynkowym,
    • ryzykiem kredytowym,
    • ryzykiem operacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka IT i bezpieczeństwa,
    • ryzykiem braku zgodności,
    • innymi ryzykami mogącymi wpływać na wypłacalność lub reputację Grupy PZU lub podmiotów wchodzących w jej skład w zakresie ich monitorowania, oceny oraz podejmowania decyzji o ich akceptacji lub ograniczaniu;
  • nadzór wynikający z funkcjonowania Grupy PZU jako konglomerat finansowy, w szczególności nad:
    • adekwatnością kapitałową konglomeratu finansowego oraz strategią postępowania w tym zakresie,
    • obszarem znaczących transakcji wewnątrzgrupowych,
    • obszarem koncentracji ryzyka w konglomeracie finansowym,
    • obszarem zarządzania ryzykiem oraz kontroli wewnętrznej;
  • nadzór nad procesem przygotowywania sprawozdawczości na potrzeby organów nadzoru lub innej wynikającej z obowiązujących przepisów prawa, związanej z zakresem zadań Komitetu, realizowany w szczególności poprzez:
    • opiniowanie i rekomendowanie Zarządowi strategii, polityk i procedur w obszarze ryzyka;
    • monitorowanie i rekomendowanie Zarządowi wielkości apetytu na ryzyko, w tym jego zmian;
    • ustalanie limitów i rekomendowanie działań ograniczających ryzyka;
    • akceptowanie raportów kwartalnych dotyczących ryzyka;
    • akceptowanie sprawozdania w zakresie transakcji wewnątrz konglomeratu finansowego, przed przekazaniem do organu nadzoru;
    • opiniowanie transakcji i inicjatyw biznesowych, mogących wpływać na poziom ryzyka lub wypłacalności Grupy PZU lub podmiotów wchodzących w jej skład;
    • akceptowanie sprawozdania w zakresie znaczącej koncentracji ryzyka na poziomie konglomeratu finansowego, przed jego przekazaniem do organu nadzoru;
    • opiniowanie i rekomendowanie Zarządowi:
      • regulacji zapewniających efektywność zarządzania ryzykiem, obejmujących, w szczególności podejmowanie niezbędnych działań w podmiotach regulowanych i umożliwiających mierzenie, analizę i kontrolę ryzyka na poziomie konglomeratu finansowego,
      • zasad postępowania w zakresie tworzenia i rozwoju, w razie potrzeby, odpowiednich planów i ustaleń naprawczych i restrukturyzacyjnych,
      • procedur odnoszących się do adekwatności kapitałowej, pozwalających stwierdzić i mierzyć poziom ryzyka oraz ustalić dla tego ryzyka odpowiedni poziom funduszy własnych lub środków własnych,
      • procedur informacyjnych oraz rachunkowych, umożliwiające efektywną identyfikację i kontrolę transakcji wewnątrzgrupowych w konglomeracie finansowym oraz przypadków znaczącej koncentracji ryzyka,
      • procedur kontroli wewnętrznej zapewniających efektywne uzyskiwanie i przekazywanie wszelkich danych i informacji, które mogą być istotne dla celów nadzoru uzupełniającego,
      • planu działań naprawczych Grupy PZU;
    • opiniowanie planów działań naprawczych podmiotów Grupy PZU;
    • akceptowanie raportu ORSA Grupy PZU, PZU i PZU Życie;
    • akceptowanie scenariuszy testów warunków skrajnych na potrzeby ORSA lub planu działań naprawczych Grupy PZU;
    • akceptowanie raportu o adekwatności kapitałowej Grupy PZU oraz PZU i PZU Życie;
    • monitorowanie i rekomendowanie wielkości apetytu na ryzyko (w tym jego zmian) dla Grupy PZU lub podmiotów wchodzących w jej skład;
    • opiniowanie propozycji działań w obszarze zarządzania kapitałem w Grupie PZU lub podmiotach wchodzących w jej skład;
    • monitorowanie poziomu ryzyka w podmiotach Grupy PZU, z uwzględnieniem przeprowadzanych testów warunków skrajnych oraz ocen BION;
    • wydawanie rekomendacji podmiotom Grupy PZU w obszarze ryzyka oraz koncentracji ryzyk.

Zakres działania

Zakres działania podejmowanie działań w zakresie ryzyka rynkowego, kredytowego i koncentracji dotyczących:

  • dopuszczalnych rozmiarów ryzyk,
  • zasad i metodyk zarządzania ryzykami, działań zarządczych w procesie zarządzania ryzykami na poziomie poszczególnych ekspozycji, portfeli inwestycyjnych i portfeli ubezpieczeń finansowych, w których występuje ryzyko kredytowe.

Zadania

  • opiniowanie projektów uchwał lub informacji przedstawianych Zarządowi;
  • ustalanie podziału maksymalnej alokacji tolerancji na ww. ryzyka pomiędzy poszczególne struktury organizacyjne i podmioty zarządzające lokatami;
  • zatwierdzanie dokumentów dotyczących zasad i metodyk zarządzania ryzykami;
  • podejmowanie decyzji o zastosowaniu indywidualnych odstępstw od zasad i metodyk zarządzania ww. ryzykami;
  • ustalanie zasad cyklicznego raportowania i monitorowania ryzyka kredytowego i rynkowego poszczególnych portfeli PZU i PZU;
  • zatwierdzanie celów i wytycznych inwestycyjnych lub ograniczeń inwestycyjnych w zakresie limitów ryzyka dla komórek organizacyjnych PZU i PZU Życie oraz podmiotów zarządzających lokatami;
  • ustalanie limitów kredytowych i limitów koncentracji w pojedyncze podmioty lub grupy podmiotów powyżej kwoty 600 mln zł;
  • ustalanie limitów i ograniczeń zaangażowania w poszczególne rodzaje ubezpieczeń finansowych;
  • ustalanie limitów zaangażowania w portfele kredytów i pożyczek udzielonych klientom banków z tytułu współpracy w ramach ubezpieczeń kredytów bankowych;
  • ustalanie limitów koncentracji zaangażowania w kraje, sektory lub branże gospodarki i inne ekspozycje zagregowane;
  • monitorowanie realizacji decyzji Zarządu oraz decyzji Komitetu, dotyczących zakresu działania Komitetu, w szczególności poprzez przyjmowanie raportów dotyczących:
    • ryzyka zaangażowania PZU i PZU Życie w kraje obce oraz w sektory i branże gospodarki,
    • ryzyka poszczególnych portfeli inwestycyjnych PZU i PZU Życie,
  • portfeli ubezpieczeń finansowych w których występuje ryzyko kredytowe

Cel

zapewnienie prawidłowego prowadzenia przez PZU i PZU Życie działalności sponsoringowej, prewencyjnej i z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), a także sprawowanie nadzoru nad tymi obszarami i zapewnianie spójności działań

Zadania

  • rozpatrywanie wniosków o realizację zadań sponsoringowych lub prewencyjnych zgodnie z postanowieniami regulaminów działalności sponsoringowej i prewencyjnej PZU i PZU Życie;
  • wskazywanie jednostki merytorycznej, z której budżetu lub limitu realizowane jest zadanie sponsoringowe lub prewencyjne;
  • przyjmowanie raportów ze zrealizowanych przez PZU i PZU Życie w danym roku zadań sponsoringowych i prewencyjnych;
  • monitorowanie realizacji zadań sponsoringowych i prewencyjnych,
  • w szczególności o wartości równej i przekraczającej kwotę 1 000 000 zł brutto rozłącznie dla PZU lub PZU Życie;
  • podejmowanie decyzji o odstąpieniu od zasad określonych w regulaminie działalności sponsoringowej i regulaminie działalności prewencyjnej;
  • ustalanie szczegółowych zasad oraz wytycznych dotyczących realizacji zadań prewencyjnych;
  • ustalenie wzoru treści klauzuli prewencyjnej stosowanej w ofercie ubezpieczeniowej oraz akceptacja treści tej klauzuli odbiegającej od wzoru;
  • nadzorowanie realizacji zadań z obszaru CSR.

Cel

zapewnienie prawidłowej realizacji procesu sprzedaży nieruchomości będących w zasobach PZU i PZU Życie

Zadania

  • wydawanie rekomendacji i podejmowanie decyzji dotyczących sprzedaży nieruchomości w zakresie określonym w „Procedurze sprzedaży nieruchomości”, przyjętej uchwałą Zarządu;
  • podejmowanie innych decyzji związanych z procesem sprzedaży nieruchomości.

Cel

usprawnienie procesu wyboru dostawców towarów i usług oraz monitorowania współpracy z dostawcami zgodnie ze strategią Grupy PZU.

Zadania

  • podejmowanie decyzji w przedmiocie realizacji zapotrzebowania lub ostatecznego kształtu opisu przedmiotu zakupu, na wniosek Biura Zakupów, w przypadku braku możliwości uzgodnienia ich ostatecznego kształtu pomiędzy Biurem Zakupów a jednostką zlecającą lub projektem;
  • zlecanie dodatkowych czynności lub przekazania dodatkowych informacji przez jednostkę zlecającą, projekt lub Biuro Zakupów, w określonym terminie, jeżeli podjęcie decyzji co do ostatecznego kształtu zapotrzebowania wymaga podjęcia takich czynności;
  • podejmowanie decyzji w przedmiocie wszczęcia procesu renegocjacji warunków istniejącej umowy lub rozwiązania umowy, na uzasadniony wniosek Biura Zakupów, w przypadku braku porozumienia pomiędzy Biurem Zakupów a właścicielem biznesowym w przedmiotowej sprawie;
  • kontrola wybranych postępowań zakupowych realizowanych bez udziału Biura Zakupów lub zlecenie przeprowadzenia takiej kontroli przez Biuro Zakupów;
  • podejmowanie decyzji o niezapraszaniu oferenta do procesów zakupowych, zawieszaniu lub ograniczaniu współpracy z dostawcą;
  • podejmowanie decyzji o wykluczeniu oferenta w trakcie procesu wyboru dostawców w przypadkach określonych w Procedurze wyboru dostawców towarów i usług lub Procedurze wyboru dostawców towarów i usług w Nowym Modelu Zakupowym.

Zadania

  • opiniowanie decyzji dotyczących strategicznej struktury lokat w celu zapewnienia PZU i PZU Życie właściwego poziomu bezpieczeństwa, płynności finansowej, rentowności i jakości portfela inwestycyjnego oraz przedstawianie rekomendacji dla Zarządów lub struktur organizacyjnych PZU i PZU Życie, w tym:
    • opiniowanie i rekomendowanie strategii lokacyjnej,
    • rekomendowanie poziomów stóp technicznych,
    • rekomendowanie działań zwiększających wielkości środków własnych lub zabezpieczających płynność;
  • podejmowanie decyzji dotyczących:
    • zasad zarządzania płynnością finansową spółki,
    • celów i wytycznych inwestycyjnych lub ograniczeń inwestycyjnych oraz benchmarków dla komórek organizacyjnych PZU i PZU Życie oraz podmiotów zarządzających lokatami w Grupie PZU,
    • dopasowania aktywów do pasywów oraz bieżącej struktury aktywów,
    • regulacji dotyczących zrównoważonego rozwoju w zakresie działalności lokacyjnej, w tym:
      • zatwierdzanie modelowej alokacji aktywów na dany rok oraz limitów odchylenia w ramach zatwierdzonej przez Zarząd strategii inwestycyjnej,
      • zatwierdzanie celów i wytycznych inwestycyjnych lub ograniczeń inwestycyjnych oraz benchmarków dla struktur organizacyjnych PZU i PZU Życie oraz podmiotów zarządzających lokatami,
      • ustanawianie ograniczeń dla decyzji podejmowanych przez Członka Zarządu nadzorującego Pion Inwestycji,
      • zatwierdzanie metodyk, zasad lub polityk dotyczących zarządzania płynnością,
      • zatwierdzanie zasad dopasowania aktywów do zobowiązań i metodyk dopasowania aktywów do zobowiązań,
      • zatwierdzanie metodyk i zasad lub polityk dotyczących zrównoważonego rozwoju, w zakresie działalności lokacyjnej.

Cel

nadzorowanie i wyznaczanie kierunków działań w ramach zarządzania Inicjatywami w PZU i PZU Życie

Zadania

Główne:

  • zatwierdzanie podziału budżetu przeznaczonego na projekty na główne obszary biznesowe;
  • zatwierdzanie podziału pojemności IT, przeznaczonej na realizację Inicjatyw na dany rok obrotowy, na działalność projektową oraz działalność bieżącą PZU i PZU Życie z uwzględnieniem dedykowanych obszarów oraz Rad Architektów Biznesowych (RAB – zespół ustalający priorytety działań i realizujący inicjatywy w ramach dedykowanego obszaru i przyznanej pojemności IT);

Pozostałe:

  • przyjmowanie zasad priorytetyzacji inicjatyw;
  • przyjmowanie zasad współpracy w zakresie zarządzania pojemnością IT;
  • priorytetyzacja realizowanych projektów oraz podejmowanie decyzji w zakresie przypisania pojemności IT w związku z wyznaczonymi priorytetami;
  • podejmowanie kierunkowych decyzji związanych ze zmianą pojemności IT oraz podziału pojemności IT w ramach działalności bieżącej PZU i PZU Życie;
  • podejmowanie kierunkowych decyzji związanych ze zmianą podziału budżetu przeznaczonego na projekty;
  • podejmowanie decyzji w sprawie tworzenia, zmiany i likwidowania dedykowanych obszarów i RAB-ów wraz z wydzielaniem dla nich pojemności IT;
  • podejmowanie kierunkowych decyzji o realizacji nowych projektów – w przypadku, gdy ich realizacja wpływa na przyjęty podział pojemności IT, harmonogram realizacji inicjatyw lub przyjęty podział budżetu przeznaczonego na projekty;
  • przyjmowanie informacji na temat wykorzystania budżetu przeznaczonego na projekty oraz podejmowanie kierunkowych decyzji w tym zakresie;
  • przyjmowanie informacji na temat wykorzystania pojemności IT przeznaczonej na inicjatywy w danym roku obrotowym.

Cel

  • nadzór nad funkcjonowaniem systemu zarządzania ciągłości działania w PZU i PZU Życie;
  • zarządzanie sytuacją kryzysową w PZU i PZU Życie

Zadania

Zadania w ramach nadzoru nad systemem zarządzania ciągłością działania:

  • bieżący nadzór nad systemem zarządzania ciągłością działania w PZU i PZU Życie oraz wydawanie rekomendacji dotyczących zadań i kierunków rozwoju w tym zakresie;
  • akceptowanie zadań i kierunków rozwoju systemu zarządzania ciągłości działania podczas cyklicznych spotkań Sztabu lub obiegowo w formie pisemnej decyzji lub akceptacji mailowej członków Sztabu. Zadania w ramach zarządzania sytuacją kryzysową:
  • ocena, analiza i prognoza skutków wynikających z zaistniałych zdarzeń, w szczególności strat finansowych, pozafinansowych oraz wpływu na działalność PZU i PZU Życie;
  • monitorowanie otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego PZU i PZU Życie, podejmowanie decyzji w celu zarządzenia sytuacją kryzysową, a także nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z wdrożeniem tych decyzji;
  • zapewnienie zasobów i środków, w tym finansowych, do wdrożenia wypracowanych rozwiązań;
  • współpraca lub wsparcie w działaniach ograniczających skutki niepożądanych zdarzeń w innych podmiotach Grupy PZU po uprzednim porozumieniu z ich organami zarządzającymi;
  • utrzymanie bieżącej komunikacji wewnątrz PZU i PZU Życie, w tym z Zarządem, pozostałymi podmiotami Grupy PZU, a także rzecznikiem prasowym Grupy PZU w zakresie zewnętrznych kampanii informacyjnych.

Poniżej zaprezentowane zostały funkcje pełnione przez członków Zarządu i Dyrektorów Grupy PZU w komitetach stałych według stanu na koniec 2022 roku.

Imię i nazwisko Udział w pracach komitetów (stan na 31 grudnia 2022 roku)
Beata Kozłowska-Chyła
Prezes Zarządu PZU
Szef Sztabu Kryzysowego

Wiceprzewodniczący Komitetu:
Komitet Ryzyka Grupy PZU

Członek Komitetu:
Komitet Ryzyka Inwestycyjnego, Komitet Zarządzania Inicjatywami

Aleksandra Agatowska
Prezes Zarządu PZU Życie / Dyrektor Grupy PZU w PZU
Zastępca szefa Sztabu Kryzysowego

Członek Komitetu:
Komitet Ryzyka Grupy PZU, Komitet Ryzyka Inwestycyjnego, Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami, Komitet Zarządzania Inicjatywami

Ernest Bejda
Członek Zarządu PZU / Dyrektor Grupy PZU w PZU Życie
Członek Sztabu Kryzysowego ds. Bezpieczeństwa

Przewodniczący Komitetu:
Komitet Zakupowy

Wiceprzewodniczący Komitetu:
Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli

Członek Komitetu:
Komitet Data Governance, Komitet Inwestycyjny, Komitet Ryzyka Grupy PZU, Komitet Ryzyka Inwestycyjnego, Komitet Sponsoringu, Prewencji i CSR, Komitet Sprzedaży Nieruchomości, Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami, Komitet Zarządzania Inicjatywami

Małgorzata Kot
Członek Zarządu PZU / Członek Zarządu PZU Życie
Członek Komitetu:
Komitet Cenowy PZU, Komitet Zakupowy, Komitet Zarządzania Inicjatywami
Krzysztof Kozłowski
Członek Zarządu PZU / Dyrektor Grupy PZU w PZU Życie
Członek Sztabu Kryzysowego ds. Korporacyjnych i Administracji

Członek Komitetu:
Komitet Innowacji, Komitet Ryzyka Grupy PZU, Komitet Ryzyka Inwestycyjnego, Komitet Zarządzania Inicjatywami

Tomasz Kulik
Członek Zarządu PZU / Członek Zarządu PZU Życie
Członek Sztabu Kryzysowego ds. Finansów

Przewodniczący Komitetu:
Komitet Data Governance, Komitet Kosztowy, Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami

Wiceprzewodniczący Komitetu:
Komitet Cenowy PZU, Komitet Inwestycyjny, Komitet Zakupowy

Członek Komitetu:
Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli, Komitet Ryzyka Grupy PZU, Komitet Ryzyka Inwestycyjnego, Komitet Sprzedaży Nieruchomości, Komitet Zarządzania Inicjatywami

Piotr Nowak
Członek Zarządu PZU / Dyrektor Grupy PZU w PZU Życie
Członek Sztabu Kryzysowego ds. Informatyki

Przewodniczący Komitetu:
Komitet Innowacji, Komitet Inwestycyjny, Komitet Zarządzania Inicjatywami

Wiceprzewodniczący Komitetu:
Komitet Data Governance, Komitet Ryzyka Inwestycyjnego, Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami

Członek Komitetu:
Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli, Komitet Ryzyka Grupy PZU, Komitet Zakupowy

Maciej Rapkiewicz
Członek Zarządu PZU / Członek Zarządu PZU Życie
Przewodniczący Komitetu:
Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli, Komitet Ryzyka Grupy PZU, Komitet Ryzyka InwestycyjnegoCzłonek Komitetu:
Komitet Data Governance, Komitet Inwestycyjny, Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami
Małgorzata Sadurska
Członek Zarządu PZU / Członek Zarządu PZU Życie
Członek Sztabu Kryzysowego ds. Kontaktów z Partnerami Strategicznymi

Członek Komitetu:
Komitet Cenowy PZU, Komitet Data Governance, Komitet Inwestycyjny, Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli, Komitet Ryzyka Grupy PZU, Komitet Ryzyka Inwestycyjnego”

Krzysztof Szypuła
Członek Zarządu PZU Życie / Dyrektor Grupy PZU w PZU
Przewodniczący Komitetu:
Komitet Cenowy PZUCzłonek Komitetu:
Komitet Data Governance, Komitet Innowacji, Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli, Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami, Komitet Zarządzania Inicjatywami”
Andrzej Jaworski
Członek Zarządu PZU Życie / Dyrektor Grupy PZU w PZU”
Bartłomiej Litwińczuk Członek
Zarządu PZU Życie / Dyrektor Grupy PZU w PZU
Członek Sztabu Kryzysowego ds. Prawnych i HR

Członek Komitetu: Komitet Ryzyka Aktuarialnego, Operacyjnego i Modeli,

Komitet Ryzyka Grupy PZU

Dorota Macieja Członek Zarządu
PZU Życie / Dyrektor Grupy PZU w PZU
Członek Sztabu Kryzysowego ds. Nieruchomości

Przewodniczący Komitetu

Komitet Sprzedaży Nieruchomości