Komitety Rady Nadzorczej podczas regularnych posiedzeń w 2022 roku w sposób szczegółowy omawiały najważniejsze kwestie z poszczególnych obszarów działalności spółki,

które zgodnie z obowiązującymi regulacjami wymagają zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą oraz przedstawiały Radzie Nadzorczej informacje o pracach komitetu, zgodnie z wymogami wynikającymi z Kodeksu spółek handlowych znowelizowanego ustawą z 9 lutego 2022 roku o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.

Komitet Audytu

Komitet Audytu został powołany uchwałą Rady Nadzorczej 3 czerwca 2008 roku.

W skład Komitetu wchodzi co najmniej trzech członków. Co najmniej jeden członek Komitetu Audytu powinien posiadać kwalifikacje w dziedzinie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych. Dodatkowo większość członków Komitetu Audytu, w tym przewodniczący, powinna spełniać kryteria niezależności określone w ustawie z 11 maja 2017 roku o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (członek niezależny) dotyczące m.in. zawodowych powiązań lub pokrewieństwa zwłaszcza z osobami zarządzającymi PZU i podmiotami z Grupy PZU albo je nadzorującymi. Szczegółowe zadania i zasady powoływania i funkcjonowania Komitetu Audytu określa uchwała Rady Nadzorczej, która przy wyborze jego członków bierze pod uwagę kompetencje i doświadczenie kandydatów w zakresie spraw powierzonych Komitetowi.

Komitet Audytu ma charakter doradczy i opiniodawczy wobec Rady Nadzorczej. Jest powoływany w celu zwiększenia efektywności czynności nadzorczych Rady w zakresie badania prawidłowości sprawozdawczości finansowej oraz fektywności systemu kontroli wewnętrznej, w tym audytu wewnętrznego i systemu zarządzania ryzykiem. Komitet Audytu może ponadto wnioskować do Rady Nadzorczej o zlecenie określonych czynności kontrolnych w PZU, których wykonawcą może być jednostka wewnętrzna lub podmiot zewnętrzny.

Skład Komitetu Audytu w 2022 roku

Skład Komitetu Audytu w 2022 roku
Funkcja 1 stycznia 2022 roku 23 listopada 2022 roku 31 grudnia 2022 roku
Przewodniczący Krzysztof Opolski Krzysztof Opolski Krzysztof Opolski
Członek Marcin Chludziński Marcin Chludziński Marcin Chludziński
Członek Robert Śnitko Robert Śnitko Robert Śnitko
Członek Maciej Zaborowski Piotr Wachowiak Piotr Wachowiak
Członek Maciej Zaborowski Maciej Zaborowski

PZU uwzględnia Dobre Praktyki dla jednostek zainteresowania publicznego dotyczące zasad powołania, składu i funkcjonowania komitetu audytu, opublikowane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego 24 grudnia 2019 roku.

  • monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej PZU;
  • monitorowanie skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i systemów zarządzania ryzykiem oraz audytu wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej;
  • monitorowanie wykonywania czynności rewizji finansowej w PZU, w szczególności przeprowadzania przez firmę audytorską badania, z uwzględnieniem wszelkich wniosków i ustaleń Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego wynikających z kontroli przeprowadzonej w firmie audytorskiej;
  • ocenę niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej;
  • doradztwo i czynności opiniodawcze w zakresie kompetencji Rady Nadzorczej w odniesieniu do czynności określonych w czterech powyższych punktach oraz w zakresie, w jakim zezwalają na to powszechnie obowiązujące przepisy prawa i wewnętrzne regulacje PZU;
  • przedstawianie Radzie Nadzorczej rekomendacji dotyczącej wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania i przeglądu sprawozdania finansowego;
  • kontrolowanie i monitorowanie niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej, w tym wyrażanie zgody na świadczenie przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, a także powiązane z nią podmioty i członka sieci firmy audytorskiej usług dozwolonych w PZU lub podmiotach grupy kapitałowej PZU, po przeprowadzeniu oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej oraz weryfikacji limitu wynagrodzeń za świadczone usługi;
  • informowanie Rady Nadzorczej o wynikach badania i przeglądu oraz wyjaśnianie, w jaki sposób badanie przyczyniło się do rzetelności sprawozdawczości finansowej w PZU i grupie kapitałowej PZU, a także jaka była rola Komitetu w procesie badania;
  • opracowywanie polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania;
  • opracowywanie polityki świadczenia usług dozwolonych przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, powiązane z nią podmioty i członka sieci firmy audytorskiej;
  • określanie procedury wyboru firmy audytorskiej;
  • przedkładanie zaleceń mających na celu zapewnienie rzetelności procesu sprawozdawczości finansowej w PZU;
  • nadzorowanie funkcji zgodności z przepisami;
  • monitorowanie wprowadzania zmian w PZU w związku z rekomendacjami wydanymi przez kluczowego biegłego rewidenta, Biuro Audytu Wewnętrznego (w odniesieniu do kwestii sporządzania sprawozdań finansowych), Radę Nadzorczą lub Komitet;
  • wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów powszechnie obowiązującego prawa lub powierzonych przez Radę Nadzorczą.

W 2022 roku miała miejsce jedna zmiana w składzie Komitetu Audytu: 23 listopada 2022 roku w skład Komitetu Audytu został powołany Piotr Wachowiak.

Wiedza, umiejętności i doświadczenie członków Komitetu Audytu wraz ze sposobem ich nabycia

Wszyscy członkowie Komitetu Audytu złożyli oświadczenie o niezależności w rozumieniu art. 129 ust. 3 o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz o posiadaniu wiedzy i umiejętności z zakresu branży, w której działa PZU.

Krzysztof Opolski, Marcin Chludziński, Robert Śnitko i Piotr Wachowiak zostali wskazani jako członkowie posiadający kwalifikacje w dziedzinie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych.

Członkowie Komitetu Audytu łącznie posiadają wiedzę i umiejętności z zakresu branży ubezpieczeniowej, które wynikają m.in. z wykształcenia, doświadczenia zawodowego i sprawowanych funkcji.

Członek Rady Nadzorczej PZU od 24 maja 2019 roku, jest profesorem dr hab. nauk ekonomicznych.

Były wieloletni kierownik Katedry Bankowości, Finansów i Rachunkowości Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2009-2010 kierował zespołem doradców strategicznych prezesa Narodowego Banku Polskiego. Ma wieloletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych i nadzorczych w spółkach prawa handlowego. Był członkiem Rady Nadzorczej Banku Handlowego w Warszawie SA, AXA Polska SA i Centrum Giełdowego SA.

Członek Rady Nadzorczej PZU od 7 stycznia 2016 roku, jest absolwentem Instytutu Polityki Społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończył studia MBA w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk. Ma wieloletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych i nadzorczych w spółkach prawa handlowego.

Członek Rady Nadzorczej PZU od 12 kwietnia 2017 roku, jest doktorem nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, nauczycielem akademickim i członkiem International Institute for Strategic Studies. Absolwent London School of Economics and Political Science, University of London, School of Oriental and African Studies, University of London i Wydziału Ekonomicznego Politechniki Radomskiej.

Członek Rady Nadzorczej PZU od 1 września 2022 roku, jest dr hab. nauk ekonomicznych. Absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (Szkoła Główna Handlowa) na Wydziale Handlu Wewnętrznego. Obecnie rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz dyrektor Instytutu Zarządzania. Pełni również funkcję: Wiceprzewodniczącego Komitetu Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk, Wiceprzewodniczącego Konferencji Rektorów Uczelni Ekonomicznych oraz Przewodniczącego Konferencji Rektorów Uczelni Warszawskich.

Członek Rady Nadzorczej PZU od 7 stycznia 2016 roku, jest adwokatem i sędzią Trybunału Stanu. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Center for American Law Studies oraz Leadership Academy for Poland. Jest również ekspertem Ministerstwa Sprawiedliwości, wykładowcą w Izbie Adwokackiej w Warszawie i stałym mediatorem Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Ma doświadczenie na stanowiskach nadzorczych w spółkach prawa handlowego.

W 2022 roku odbyło się 13 posiedzeń Komitetu Audytu.

Najważniejsze kwestie, którymi Komitet Audytu zajmował się w 2022 roku dotyczyły omówienia:

  • raportu o ryzyku za IV kwartał 2021 roku i pierwsze trzy kwartały 2022 roku;
  • raportu o wykorzystaniu limitu i wartości progowych koncentracji w Konglomeracie Finansowym PZU według stanu na koniec 2021 roku i pierwszych trzech kwartałów 2022 roku;
  • wyników własnej oceny ryzyka i wypłacalności PZU i Grupy PZU (ORSA);
  • sprawozdania rocznego z działalności Biura Audytu Wewnętrznego w 2021 roku;
  • wyników kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w PZU w 2021 roku;
  • raportu z działalności Biura Audytu Wewnętrznego w IV kwartale 2021 roku i w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku;
  • projektu planu audytu na 2022 rok;
  • zmian do Planu Finansowego PZU i Grupy PZU na 2022 rok;
  • Planu Finansowego PZU i Grupy PZU na 2023 rok według MSSF 4;
  • wyników finansowych PZU i Grupy PZU za rok 2021, I półrocze 2022 roku oraz I i III kwartał 2022 roku;
  • sprawozdania dodatkowego dla Komitetu Audytu;
  • projektów sprawozdania Rady Nadzorczej PZU z oceny sprawozdania finansowego PZU za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku, skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej PZU za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku, sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej PZU i PZU w 2021 roku oraz wniosku Zarządu w sprawie podziału zysku netto PZU za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku;

W 2022 roku Komitet wydał rekomendacje dla Rady Nadzorczej w sprawie:

  • zmiany Polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania;
  • zmiany Procedury wyboru firmy audytorskiej;
  • wyboru firmy audytorskiej PricewaterhouseCoopers Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt Sp.k. do przeprowadzenia badania i przeglądu sprawozdań finansowych oraz badania sprawozdań o wypłacalności i kondycji finansowej PZU oraz Grupy Kapitałowej PZU za okres pięciu lat obrotowych 2024-2028 z opcją przedłużenia umowy na dwa kolejne lata obrotowe 2029-2030;
  • zatwierdzenia Strategii zarządzania ryzykiem w Grupie PZU;
  • oceny sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej PZU za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku;
  • oceny sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej Grupy PZU za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku;

dokonał oceny:

  • sprawozdania finansowego PZU oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej PZU za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku, a także sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej PZU oraz PZU za rok 2021 wraz ze sprawozdaniem dotyczącym informacji niefinansowych;
  • wniosku Zarządu PZU do Walnego Zgromadzenia PZU w sprawie podziału zysku netto PZU za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku;

oraz przyjął sprawozdanie Komitetu Audytu z działalności w 2021 roku.

Komitet Audytu podejmował uchwały w sprawie akceptacji usług dozwolonych świadczonych przez audytora PZU, KPMG Audyt sp. z o.o. sp. k., na rzecz podmiotów z Grupy PZU. Na podstawie analizy oświadczeń złożonych przez przedstawicieli podmiotu wykonującego badanie – KPMG Audyt, Komitet pozytywnie ocenił niezależność biegłego rewidenta i firmy audytorskiej oraz potwierdził, że audytor i PZU przestrzegają wymogów regulacyjnych dotyczących rotacji kluczowego biegłego rewidenta i firmy audytorskiej przeprowadzającej badanie jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej PZU oraz Grupy Kapitałowej PZU.

Komitet Nominacji i Wynagrodzeń

Komitet Nominacji i Wynagrodzeń został powołany uchwałą Rady Nadzorczej 12 maja 2010 roku.

Liczbę członków Komitetu ustala Rada Nadzorcza i powołuje ich ze swojego grona. W skład Komitetu wchodzi co najmniej jeden członek niezależny.

Komitet Nominacji i Wynagrodzeń ma charakter doradczy i opiniodawczy wobec Rady Nadzorczej. Jest powoływany w celu zwiększenia efektywności czynności nadzorczych Rady w zakresie kształtowania struktury zarządczej, w tym rozwiązań organizacyjnych, zasad wynagradzania i wynagrodzeń oraz doboru kadry o odpowiednich kwalifikacjach.

Do zadań Komitetu Nominacji i Wynagrodzeń należy w szczególności opiniowanie oraz przedstawianie Radzie Nadzorczej rekomendacji w zakresie jej decyzji dotyczących:

  • zawierania, rozwiązywania i zmiany umów z członkami Zarządu oraz ustalania zasad ich wynagradzania i wynagrodzeń;
  • ustalania wysokości wynagrodzeń, nagród oraz świadczeń dodatkowych Zarządu;
  • powoływania, zawieszania oraz odwoływania prezesa Zarządu, członków Zarządu lub całego Zarządu, jak również ustania zawieszenia;
  • delegowania członków Rady Nadzorczej do czasowego wykonywania czynności członków Zarządu, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swych czynności.

Zakres działania Komitetu może obejmować inne sprawy zlecone przez Radę Nadzorczą.

Komitet ulega rozwiązaniu z dniem powołania pięciu Członków Rady Nadzorczej w drodze głosowania grupami, a jego uprawnienia przejmuje wówczas Rada w pełnym składzie.

Skład Komitetu Nominacji i Wynagrodzeń w 2022 roku

W związku ze złożoną przez Pawła Muchę w dniu 31 sierpnia 2022 roku rezygnacją z pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Nadzorczej PZU oraz z członkostwa w Radzie Nadzorczej PZU w dniu 31 sierpnia 2022 roku ustało również jego członkostwo w Komitecie Nominacji i Wynagrodzeń.

Robert Jastrzębski, Elżbieta Mączyńska-Ziemacka oraz Paweł Mucha, złożyli oświadczenia, że spełniają kryteria niezależności określone w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW.

Skład Komitetu Nominacji i Wynagrodzeń w 2022 roku

Skład Komitetu Nominacji i Wynagrodzeń w 2022 roku
1 stycznia 2022 roku 1 września 2022 roku 31 grudnia 2022 roku
Funkcja
Przewodniczący Robert Jastrzębski Robert Jastrzębski Robert Jastrzębski
Członek Paweł Górecki Paweł Górecki Paweł Górecki
Członek Agata Górnicka Agata Górnicka Agata Górnicka
Członek Elżbieta Mączyńska-Ziemacka Elżbieta Mączyńska-Ziemacka Elżbieta Mączyńska-Ziemacka
Członek Paweł Mucha Radosław Sierpiński Radosław Sierpiński
Członek Radosław Sierpiński

W 2022 roku odbyło się 13 posiedzeń Komitetu Nominacji i Wynagrodzeń.

Najważniejsze kwestie, którymi Komitet Nominacji i Wynagrodzeń zajmował się w 2022 roku dotyczyły:

  • ustalenia Celów Zarządczych członków Zarządu PZU na 2022 rok;
  • przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na nowego członka Zarządu PZU wspólnej kadencji obejmującej trzy pełne lata obrotowe 2020-2022;
  • omówienia Raportu z realizacji Polityki wynagradzania członków Zarządu i Rady Nadzorczej PZU;
  • wydania rekomendacji dla Rady Nadzorczej PZU w kwestii Polityki różnorodności wobec członków organów PZU;
  • wydania rekomendacji dla Rady Nadzorczej PZU w sprawie wyrażenia zgody na wypłatę członkom Zarządu PZU odroczonego wynagrodzenia zmiennego z umowy o świadczenie usług zarządzania za 2017, 2018, 2019, 2020 i 2021 rok;
  • oceny realizacji Celów Zarządczych za 2021 rok oraz wynagrodzenia zmiennego członków Zarządu PZU za 2021 rok;
  • omówienia sprawozdania Rady Nadzorczej o wynagrodzeniach członków Zarządu i Rady Nadzorczej PZU za rok 2021;
  • omówienia Raportu Zarządu PZU na temat realizacji Polityki wynagradzania członków Zarządu i Rady Nadzorczej PZU za okres od 1 lipca 2021 roku do 30 czerwca 2022 roku;
  • przeprowadzenia oceny odpowiedniości członków Rady Nadzorczej oraz członków Komitetu Audytu PZU (ocena indywidualna i zbiorowa);
  • przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na prezesa Zarządu oraz członków Zarządu PZU nowej kadencji rozpoczynającej się 1 stycznia 2023 roku i obejmującej trzy pełne lata obrotowe 2023-2025;
  • oceny odpowiedniości członków Zarządu PZU (ocena indywidualna i zbiorowa);

Komitet Strategii

Komitet Strategii został powołany uchwałą Rady Nadzorczej 29 lipca 2010 roku.

Liczbę członków Komitetu ustala Rada Nadzorcza i powołuje ich ze swojego grona.

Komitet Strategii ma charakter doradczy i opiniodawczy wobec Rady Nadzorczej.

Jest powoływany w celu zwiększenia efektywności czynności nadzorczych Rady w zakresie opiniowania przedkładanych przez Zarząd dokumentów o charakterze strategicznym (w szczególności strategii rozwoju). Komitet przedstawia Radzie Nadzorczej rekomendacje dotyczące planowanych inwestycji mających istotny wpływ na aktywa PZU.

Skład Komitetu Strategii w 2022 roku
W 2022 roku skład Komitetu nie zmieniał się. 1 stycznia 2022 roku 31 grudnia 2022 roku
Funkcja
Przewodniczący Robert Śnitko Robert Śnitko
Członek Marcin Chludziński Marcin Chludziński
Członek Agata Górnicka Agata Górnicka
Członek Robert Jastrzębski Robert Jastrzębski
Członek Maciej Zaborowski Maciej Zaborowski

Do zadań Komitetu Strategii należy w szczególności opiniowanie i przedstawianie Radzie Nadzorczej rekomendacji w zakresie decyzji dotyczących:

  • zatwierdzania opracowanych przez Zarząd wieloletnich planów rozwoju PZU;
  • planowanych inwestycji w PZU i Grupie PZU;
  • zgody na zawarcie przez PZU umowy z subemitentem, o czym mowa w art. 433 § 3 Kodeksu spółek handlowych;
  • zasad nabycia, objęcia lub zbycia udziałów oraz akcji spółek, jak również w sprawie uczestniczenia PZU w innych podmiotach oraz akceptowania wniosków Zarządu w tych sprawach;
  • zgody w sprawie przeniesienia całości lub części portfela ubezpieczeniowego.

Zakres działania Komitetu Strategii może obejmować inne sprawy zlecone przez Radę Nadzorczą.

W 2022 roku odbyły się 2 posiedzenia Komitetu Strategii.

Komitet Strategii w 2022 roku zajmował się omówieniem półrocznych raportów na temat wdrożenia Strategii Grupy PZU na lata 2021-2024.

W większości posiedzeń Komitetu uczestniczyli również pozostali Członkowie Rady Nadzorczej.