• 2-15
  • 2-25

Sytuacja potencjalnego konfliktu interesów mogąca utrudnić skuteczne i obiektywne wykonywanie pracy na rzecz Grupy PZU.

Każda sytuacja potencjalnego konfliktu powinna zostać zgłoszona przez pracownika do przełożonego oraz jednostki ds. zgodności podmiotu Grupy PZU, w celu jej omówienia i wyjaśnienia

Zasady zarządzania konfliktem interesów PZU SA i PZU Życie; Zasady przyjmowania i wręczania prezentów PZU SA i PZU Życie.

  • 2-15

Zarządzanie konfliktem interesów

W PZU i PZU Życie obowiązują „Zasady zarządzania konfliktem interesów”. Regulacja ta ma na celu zapewnienie profesjonalnego, rzetelnego i uczciwego traktowania wszystkich klientów i osób powiązanych ze spółką w przypadku konfliktu interesów. Zgodnie z tą regulacją pracownik powinien zawiadomić o potencjalnym konflikcie interesów swojego przełożonego oraz jednostkę ds. zgodności w danej spółce, by mogła ona opisaną sytuację dokładnie przeanalizować pod kątem ryzyka. W przypadku zidentyfikowania potencjalnego lub rzeczywistego konfliktu interesów, stosowane są mechanizmy mitygujące w celu wyeliminowania lub ograniczenia konfliktu interesów i przeciwdziałania jego negatywnym skutkom. Prowadzony jest również rejestr konfliktu interesów. Spółki ograniczają możliwości powstania konfliktu interesów oraz przeciwdziałają następstwom jego wystąpienia, w szczególności poprzez:

  • informowanie klientów korzystających z instrumentów finansowych o przyjętych przepisach dot. zarządzania konfliktami interesów;
  • działanie w interesie klienta i propagowanie wśród osób powiązanych ze Spółkami uczestniczących w cyklu życia produktu uczciwego, sprawiedliwego i profesjonalnego postępowania;
  • ograniczanie zakresu osób posiadających dostęp do określonych informacji i zasobów;
  • egzekwowanie od osób powiązanych ze Spółką przestrzegania ograniczeń dotyczących przyjmowania i wręczania prezentów w relacjach biznesowych;
  • ograniczanie możliwości reprezentowania interesów Spółek przez pracowników, którzy są powiązani z osobami, z którymi Spółki utrzymują relacje biznesowe;
  • ograniczenie i monitorowanie realizacji przez pracowników i członków Zarządów Spółek w szczególności odpowiedzialnych za działalność lokacyjną niektórych transakcji zawieranych na rachunek własny, w szczególności poprzez zakaz zawierania transakcji związanych z ujawnieniem lub wykorzystaniem informacji o instrumentach finansowych, które stanowią naruszenie przepisów prawa powszechnie obowiązującego;
  • zawieranie umów o zakazie konkurencji z pracownikami mającymi dostępem do istotnych informacji chronionych dot. Spółki.
W ramach ograniczenia ryzyka powstania konfliktu interesów, członkowie organów mają obowiązek:
  • unikania działań mogących powodować wystąpienie konfliktu interesów;
  • podejmowania niezbędnych działań w celu identyfikacji konfliktu interesów;
  • uzyskania zgody (odpowiednio zarządu lub rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia) na członkostwo w radach nadzorczych lub zarządach spółek publicznych innych niż spółki Grupy PZU, oraz podmiotów, których działalność potencjalnie może zostać uznana za działalność konkurencyjną;
  • dążenia do wyeliminowania bądź ograniczenia negatywnego wpływu konfliktu interesów na funkcjonowanie spółki Grupy PZU oraz jej relacji z pozostałymi spółkami Grupy PZU, klientami i innymi podmiotami zewnętrznymi;
  • informowania (odpowiednio zarządu lub rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia) o zaistniałym konflikcie interesów lub możliwości jego powstania oraz powstrzymywania się od zabierania głosu w dyskusji oraz od udziału w głosowaniu w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów;
  • informowania jednostkę ds. zgodności o możliwości zaistnienia konfliktu interesów oraz podjętych działaniach

Kwestie ewentualnego konfliktu interesów członków zarządu oraz rady nadzorczej są również poddawane analizie w ramach oceny odpowiedniości przed powołaniem do tych organów oraz w ramach cyklicznych wtórnych ocen odpowiedniości. Przeprowadzana jest także coroczna analiza dodatkowych aktywności członków organów.

Pozostałe podmioty Grupy PZU również posiadają regulacje obszarze zarządzania konfliktem interesów, dostosowane do standardów wyznaczonych przez PZU oraz odpowiednie do ich profilu i skali działalności.

Zarządzanie konfliktem interesów - przyjmowanie i wręczanie prezentów

W PZU i PZU Życie zasady regulują w sposób transparentny i bardzo szczegółowy kategorie i rodzaje prezentów, w tym prezenty dopuszczalne i niedopuszczalne, określają tryb postępowania w przypadku przyjmowania lub wręczania prezentów i zasady ich rejestrowania. Zasady obowiązują bez względu na zajmowane stanowisko lub pełnioną w spółce funkcję. Zasady dotyczące przyjmowania i wręczania prezentów obowiązują we wszystkich spółkach z Grupy PZU.

Konflikt interesów - szkolenia

Tematy konfliktu interesów, potencjalnie ryzykownych sytuacji i zasad postępowania w przypadku ich wykrycia są uwzględnione w szkoleniu e-learningowym z zakresu zgodności. Szkolenie to jest obowiązkowe dla każdego nowego pracownika a jednocześnie dostępne dla wszystkich pracowników PZU i PZU Życie. Zagadnienia dotyczące konfliktu interesów poruszane są także podczas szkoleń wprowadzających (on-boardingowych) dla nowych pracowników. Dodatkowo pracownicy składają oświadczenia o przestrzeganiu „Zasad zarządzania konfliktem interesów”.

Zagadnienia związane z obszarem zgodności systematycznie opisywane są w „Biuletynie Compliance”. Pracownicy otrzymują go co kwartał drogą elektroniczną lub w wersji drukowanej. Dzięki przystępnemu sposobowi przedstawiania informacji (w formie tabel i rysunków) „Biuletyn Compliance” pełni rolę edukacyjną – uzupełnia wiedzę zdobytą na szkoleniach.

Dobre praktyki spółek zależnych

Regulacje w spółkach zależnych

Zasady zarządzania konfliktem interesów obowiązują we wszystkich spółkach z Grupy PZU.

Regulacje w spółkach zależnych - banki

Zarzadzanie konfliktem interesów w Grupie Alior Banku zostało uregulowane w „Instrukcji zarządzania konfliktem interesów”. W tym dokumencie pracownicy znajdą odpowiedzi na pytania, w jaki sposób definiuje się konflikt interesów oraz określa jego skutek potencjalny i rzeczywisty oraz w jaki sposób powinni postępować, aby uniknąć konfliktu interesów. Instrukcja reguluje tak istotne elementy, jak np. zasady obsługi osób bliskich, przyjmowanie prezentów i zaproszeń oraz prowadzenie działalności zarobkowej przez pracowników poza Grupą. Dokument ten jasno określa również zasady dotyczące zależności służbowej pomiędzy osobami bliskimi, kładąc szczególny nacisk na eliminację ryzyka nepotyzmu. Alior Bank cyklicznie przypomina pracownikom o sytuacjach, w których konflikty interesów mogą zaistnieć oraz wskazuje na zasady postępowania w takich przypadkach.

Z kolei w Grupie Pekao funkcjonuje „Polityka zarządzania konfliktami interesów w Grupie Pekao”, która określa zasady zarządzania konfliktami interesów oraz definiuje okoliczności powodujące lub mogące spowodować w działalności banku powstanie konfliktu interesów.